Що вас цікавить?

Щотижневий аналіз 14 – 20 грудня 2022 рокy

20.12.2022

Аналіз подій за 14 – 20 грудня у сферах конституціоналізму, політичних партій, виборів, урядуванн, публічної адміністрації та ін.


Щотижневий аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції та ін.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua.




Подія 

13 грудня Верховна Рада ухвалила закони:

1. «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» № 2825-IX (законопроєкт № 5369 був внесений 13.04.2021 р. Президентом України як невідкладний), який передбачає:

  • ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва (ОАСК);
  • утворення Київського міського окружного адміністративного суду із місцезнаходженням у місті Києві, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ;
  • що до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.

2. «Про внесення зміни до розділу ХІI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» № 2826-IX (законопроєкт № 5370 був внесений 13.04.2021 р. Президентом України як невідкладний), який доповнює перехідні положення цього Закону пунктом щодо незастосування при ліквідації ОАСК положень ч.6 ст.147, які визначають, що суд, який підлягає ліквідації, продовжує здійснювати правосуддя до утворення нового суду.

Того ж дня Голова Верховної Ради і Президент підписали закони і вони набрали чинності 15 грудня. 

Оцінка ЦППР 

1.Діяльність ОАСК та публічні корупційні скандали, які активно супроводжували його протягом останніх років, неодноразово висвітлювалися експертами ЦППР (детально в щотижневих аналізах 13-20 травня 2019, 13-20 січня, 13-20 липня, 20-27 липня, 1-7 вересня, 15-21 вересня, 20-26 жовтня, 27 жовтня – 2 листопада 2020, 9-15 лютого, 16-22 лютого, 6-12 квітня 2021 року). Оприлюднені в 2019, 2020 роках матеріали негласних слідчих дій можуть свідчити про «торгівлю правосуддям» суддями ОАСК, намагання його голови захопити владу у Вищій кваліфікаційній комісії суддів (ВККС) та Вищій раді правосуддя (ВРП), втручання в діяльність інших органів влади (Конституційного, Верховного та інших судів, Національного агентства з питань запобігання корупції). Впливовість ОАСК зумовлювалася насамперед його «ексклюзивною» юрисдикцією – до виключної підсудності цього суду відносилися спори, у яких стороною є Уряд, міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, НАЗК та ін.

Ще в липні 2020 року експерти ЦППР називали реорганізацію ОАСК питанням національної безпеки України, а серйозність проблеми була визнана Україною навіть на міжнародному рівні. Зокрема, в меморандумі з Міжнародним валютним фондом 2020 року йшлося про необхідність передачі компетенції щодо вирішення адміністративних справ національного значення Верховному Суду.

2. Ухвалені закони лише ліквідували ОАСК та визначили, що на заміну йому має бути створений новий суд. Колишні судді ОАСК не втратять свій статус суддів і продовжуватимуть отримувати суддівську винагороду, не здійснюючи правосуддя. Їх професійна доля залежатиме від ВККС (наразі не функціонує) і ВРП (наразі не повноважна). Зокрема, саме від ВККС залежатиме, чи буде: 1) оголошено конкурс в новоутворений суд (замість ОАСК), або 2) він буде сформований шляхом переведення суддів (зокрема або передусім з ОАСК). Якщо буде обрано другий варіант, то цілей закону не буде досягнуто. У разі ж якщо буде проведено конкурс, судді ОАСК можуть податися на нього або звільнитися за власним бажанням. Також їх може бути переведено до іншого суду, а за відсутності згоди – їх очікує звільнення. Остаточне вирішення питання про звільнення і переведення суддів – це компетенція ВРП.

3. Ухвалені закони не вирішують ключову причину, яка зробила ОАСК надвпливовим судом – проблему «ексклюзивної» юрисдикції. Внесений ще в лютому 2021 року законопроєкт №5067, який частково мав вирішити цю проблему (передати на розгляд Верховного Суду розгляд спорів щодо оскарження нормативно-правових актів центральних органів влади), після прийняття за основу в листопаді 2021 року досі залишається без руху в Парламенті.

На думку експертів ЦППР, для комплексного вирішення т.зв. «проблеми ОАСК» та запобігання появі у судовій системі надзвичайно впливового суду першої інстанції, для розгляду адміністративних справ загальнодержавного значення доцільно створити Вищий адміністративний суд (за зразком Вищого антикорупційного суду, тобто в складі суду першої та апеляційної інстанцій), добір суддів до якого провести із залученням міжнародних експертів.