Що вас цікавить?

Щотижневий аналіз 16 – 22 лютого 2021 року

23.02.2021

Щотижневий аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua (Іван Голод, менеджер з комунікації).


​Ініціативи Президента щодо судової реформи – правильний напрямок, але цього недостатньо


Подія

15 лютого Президент України зареєстрував у парламенті три законопроєкти (№ 5067№ 5068№ 5069) щодо судової реформи. Ініціативи Президента спрямовані на виконання зобов’язань України перед Європейським Союзом та Міжнародним валютним фондом для:

  •  утвердження доброчесності у формуванні і діяльності Вищої ради правосуддя (ВРП) – ключового кадрового органу в судовій владі;
  •  підвищення ефективності механізму дисциплінарної відповідальності;
  •  зменшення негативного впливу Окружного адміністративного суду м. Києва (ОАСК), який здобув славу найкорумпованішого в країні, що виконує замовлення олігархів і політиків.

Законопроєкт №5068 (щодо реформи ВРП) Президент визначив як невідкладний.

17 лютого профільний парламентський комітет рекомендував включити цей законопроєкт до порядку денного поточної сесії і запропонував очільникові парламенту скерувати законопроєкт та альтернативні до нього законопроєкти, якщо такі надійдуть, до Венеційської комісії.

За даними одного з видань, глава представництва ЄС в Україні Матті Маасікас сказав, що направлення законопроєкту до Венеційської комісії не є рекомендацією партнерів України і затягне ухвалення закону, а також висловив жаль, що з’їзд суддів приступає до обрання членів ВРП до вдосконалення процедури відбору кандидатів.

Оцінка ЦППР

ЦППР вважає ініціативи Президента щодо судової реформи кроком у правильному напрямку, хоча деякі положення законопроєктів потребують доопрацювання. Без такого доопрацювання ризики неефективності впроваджених змін будуть значними. Законопроєкти про ВРП і Етичну раду (№5068, 5069) можуть бути прийняті за основу та доопрацьовані до другого читання, зокрема потрібно:

  •  позбавити голову ВРП повноважень приймати рішення щодо формування персонального складу Етичної ради (цими повноваженнями в частині міжнародних експертів можна наділити, наприклад, Міністра юстиції, а в частині суддів – Раду суддів або Голову Верховного Суду);
  •  зробити вирішальним голос міжнародних експертів у разі рівного розподілу голосів.

У цьому контексті також є важливим законопроєкт №3711д про формування нового складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС), концепція якого потребує узгодження із новими законопроєктами.

До впровадження змін щодо попереднього відбору кандидатів ВРП недоцільно обирати нових членів ВРП (у березні з’їзд суддів планує обрати чотирьох нових членів ВРП).

Щодо законопроєкту про зміну підсудності справ про нормативно-правові акти центральних органів влади (№5067), то його варто доопрацювати до розгляду в парламенті, щоб поширити юрисдикцію Верховного Суду також на деякі категорії спорів щодо індивідуальних рішень, де є найбільший ризик зловживань ОАСК (зокрема, щодо формування Етичної ради, ВРП і ВККС). Роботу над вирішенням проблеми ОАСК шляхом його ліквідації/реорганізації потрібно продовжити.

Наш аналіз законопроєктів див. українськоюанглійською.