Щотижневий аналіз 29 червня – 5 липня 2021 року
Щотижневий аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.
Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua (Іван Голод, менеджер з комунікації).
Парламент прийняв закон про перезапуск конкурсу до ВККС
Подія
29 червня Парламент прийняв закон, який має перезапустити конкурс до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (ВККС) (законопроєкт №3711-д). Згідно з законом, члени ВККС будуть добиратися на конкурсних засадах. Проводитиме конкурс спеціально створена Конкурсна комісія, до складу якої увійдуть представники від суддів, прокурорів, адвокатів та науковців. Як виняток, при формуванні першого складу ВККС до складу Конкурсної комісії увійдуть міжнародні експерти (замість членів комісії за «несуддівською» квотою). Конкурсна комісія рекомендуватиме щонайменше 2 кандидата на кожну вакантну посаду члена ВККС, з яких Вища рада правосуддя (ВРП) і здійснюватиме призначення.
Наразі закон очікує підпису Президента.
Оцінка ЦППР
- В щотижневих аналізах 27 квітня-3 травня, 8-14 червня 2021 року експерти ЦППР застерігали від ризиків, які містяться в законопроєкті №3711-д, насамперед те, що він не убезпечує повністю від маніпулятивного формування ВККС. Перед його прийняттям, народним депутатам вдалося дещо зменшити ці ризики. В сесійному залі була підтримана поправка до закону, яка передбачає право вирішального голосу міжнародних експертів у складі Конкурсної комісії – у разі однакової кількості голосів «за» і «проти» голоси трьох членів Конкурсної комісії, з яких двоє запропоновані міжнародними та іноземними організаціями, є вирішальними. Ця поправка дає змогу забезпечити реальний вплив міжнародних експертів на визначення переможців конкурсу.
Також до другого читання в законопроєкт були включені важливі положення щодо порядку застосування критеріїв доброчесності і професійної етики Конкурсною комісією, а саме те, що:
- оцінювання відповідності цим показникам спирається на інформацію без часових/територіальних обмежень;
- кандидат не відповідає показникам у разі доведення невідповідності або наявності обґрунтованих сумнівів у відповідності;
- будь-який висновок національного чи міжнародного органу щодо доброчесності та професійної компетентності кандидата не має преюдиційного значення для Конкурсної комісії.
- Втім в законі залишився ризик через який новосформований склад ВККС може не стати агентом змін, оскільки переможців конкурсу призначатиме на посади саме нереформована ВРП, проблеми з доброчесністю членів якої були визнані Україною на міжнародному рівні (в договорах з Європейським Союзом та Міжнародним валютним фондом). Як застерігав на початку червня цього року Голова Венеційської комісії Джанні Букіккіо, наділення ВРП впливом на формування ВККС, до очищення самої ВРП, приріче судову реформу на провал. Втім, народні депутати не підтримали поправки, які мали мінімізувати вплив ВРП на конкурс до ВККС.
Також, закон не визначає чіткі підстави, за яких ВРП може відмовити у призначенні до ВККС рекомендованого Конкурсною комісією кандидата, що на практиці може призвести до зволікання з формуванням повноважного складу ВККС.
Важливо зазначити, що судовий контроль за конкурсом здійснюватиме Окружний адміністративний суд м.Києва, який є центром численних корупційних скандалів та законопроєкт про ліквідацію якого наразі розглядає Парламент. Тому не варто виключати ймовірність блокування конкурсу або втручання в його перебіг, судовими рішеннями.
- В цілому закон може стати шансом на створення якісно нової, незалежної та доброчесної ВККС. Проте, запропонована модель формування нової ВККС має вади змістовного характеру, які можуть повністю звести нанівець позитивні аспекти закону.