Що вас цікавить?

Щотижневий аналіз 7 – 13 вересня 2021 року

14.09.2021

Щотижневий аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua (Іван Голод, менеджер з комунікації).



Закон про адміністративну процедуру необхідно ухвалити невідкладно


Подія

10 вересня у Комітеті Верховної Ради України з питань організації державної та місцевого самоврядування народні депутати України, представники Програми SIGMA, Кабінету Міністрів України, проекту EU4PAR, Центру політико-правових реформ та  інші фахівці провели робочу зустріч щодо законопроекту № 3475 «Про адміністративну процедуру». На засіданні також був присутній представник групи підтримки України в ЄС Френк Пол та голова Програми SIGMA Грегор Вірант. Предметом зустрічі був розгляд пропозицій до даного законопроєкту, поданих Головою Верховної Ради Д. Разумковим та народним депутатом України з фракції «Слуга народу» Д. Гетманцевим. Відповідні пропозиції були детально обговорені  на робочій зустрічі. За підсумками обговорення було прийнято рішення не повертатися до нового розгляду даних пропозицій в рамках профільного парламентського комітету, а окремі з пропозицій підтримати під час розгляду в залі та при техніко-юридичному доопрацюванні законопроєкту. Враховано, що профільний парламентський комітет вже завершив свою роботу з розгляду законопроєкту до другого читання та рекомендував його до прийняття. Крім того, детальне обговорення наданих пропозицій дозволило дійти висновку щодо відсутності гострої потреби у внесенні цих правок до тексту законопроєкту. Адже більшість з них по суті вже відображена у різних положеннях законопроєкту, а деякі пропозиції не є суттєвими.

Оцінка ЦППР

ЦППР закликає якомога швидше ухвалити законопроєкт № 3475 у другому читанні. Адже українське суспільство очікує на його прийняття вже понад 20 років. Україна залишається єдиною у Європі країною, яка не має закону про загальну адмінпроцедуру. Законопроєкт відповідає кращим міжнародним стандартам та пройшов детальне обговорення кожної його норми в рамках робочої групи при профільному парламентському комітеті. Проєкт отримав позитивну оцінку від програми SIGMA. Очікує прийняття цього закону від України і Європейський Союз. Більше того, після ухвалення цього Закону ЄС готовий надати подальшу безповоротну фінансову підтримку для реформи державного управління в Україні. Однак ця допомога знаходиться у зоні ризику через зволікання із прийняттям законопроекту № 3475 у другому читанні та в цілому. Отже, немає жодних підстав, щоб даний законопроєкт не винести на голосування вже цього місяця.


Рада суддів блокує очищення і оновлення Вищої ради правосуддя


Подія

10 вересня міжнародні партнери України на виконання вимог Законів №1629-ІХ (щодо перезапуску конкурсу до Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС) та №1635-ІХ (щодо реформи Вищої ради правосуддя (ВРП) делегували своїх представників до Конкурсної комісії з добору членів ВККС та Етичної ради.

13 вересня Рада суддів (РСУ) делегувала трьох представників до Конкурсної комісії. Водночас РСУ відмовилася делегувати своїх представників до Етичної ради, незважаючи на наявність чотирьох висококваліфікованих кандидатів. За результатами голосування 16 членів РСУ не підтримали жодного кандидата. Водночас більшістю голосів присутніх РСУ вирішила:

  • підтримати звернення ВРП до Пленуму Верховного Суду щодо неконституційності окремих положень Закону №1635-ІХ;
  • звернутися до суб’єктів законодавчої ініціативи з пропозицією усунути окремі недоліки законодавства, що регулює процедуру обрання Етичної ради;
  • доручити Голові РСУ розробити документ, що регулюватиме процедуру надання пропозицій щодо кандидатів до Етичної ради за квотою РСУ (на засіданні обговорювалося, що такий документ розглянуть в найкоротший строк).

Через декілька годин після засідання РСУ Президент заявив: «Кожна незаконна дія, спрямована на блокування судової реформи, отримає негайну оцінку та відсіч. Я не дозволю суддям, які перешкоджають реформі й очищенню судової системи, позбавити українців права на справедливість. А судді, які хочуть працювати в прозорій системі, повинні мати повну підтримку». У зв’язку з невиконанням закону Радою суддів на четвер (16 вересня) в Офісі Президента України запланована робоча зустріч за участю очільників органів суддівського врядування, представників парламенту, а також послів «Великої сімки».

Оцінка ЦППР

  1. Щодо конкурсу до ВККС

Наступним етапом реалізації Закону №1629-ІХ має стати призначення Головою ВРП (або особою, яка виконує його обов’язки) рекомендованих РСУ та міжнародними партнерами кандидатів протягом п’яти днів з дня отримання відповідних рекомендацій. Якщо ж таке призначення не відбудеться, тоді троє перших кандидатів із списку РСУ і списку міжнародних та іноземних організацій вважатимуться призначеними.

Запрацювати Конкурсна комісія зможе, коли буде призначено щонайменше чотири її члени (з шести), з яких двоє запропоновані міжнародними та іноземними організаціями. Конкурс до ВККС має бути оголошений протягом 30 днів з дня проведення першого засідання Конкурсної комісії.

Водночас принаймні щодо двох кандидатів (Є. Мєзєнцев та І. Міщенко), яких делегувала РСУ, громадські організації виявили обставини, які можуть свідчити про невідповідність таких кандидатів критерію доброчесності.

  1. Щодо реформи ВРП

Відмова РСУ направити своїх представників до Етичної ради блокує створення цієї ради, а отже, й всі процедури добору нових членів ВРП (наразі заплановані конкурси на посади членів ВРП від Верховної Ради і науковців) та перевірку доброчесності чинних членів ВРП.

Нагадаємо, що саме оцінка доброчесності теперішніх та майбутніх членів ради незалежною комісією з міжнародною участю є суспільною вимогою та одними з ключових зобов’язань України перед Міжнародним валютним фондом та Європейським Союзом, а Венеційська комісія ще в травні цього року наголошувала, що: «судова реформа, яка омине функціонування ВРП та питання доброчесності її членів, приречена на провал».

Відсутність поступу у виконанні цих зобов’язань блокує прогрес у реалізації євроінтеграційних прагнень України.

На думку експертів ЦППР, в РСУ не було поважних причин, щоб відмовитися делегувати суддів чи суддів у відставці до Етичної ради, зважаючи на наявність достатньої кількості кандидатів, що відповідають вимогам перехідних положень відповідного закону. Якщо РСУ й надалі блокуватиме проведення судової реформи, тоді вона має бути усунута з процесу  формування Етичної ради.

Детальніше про Закони №1629-ІХ та №1635-ІХ та їх імплементацію в щотижневому аналізі експертів ЦППР 13-19 липня 2021 року.