Що вас цікавить?

Щотижневий аналіз 4 – 11 травня 2021 року

12.05.2021

Щотижневий аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua (Іван Голод, менеджер з комунікації).


Венеційська комісія підтримала вирішальну роль міжнародних експертів при доборі членів Вищої ради правосуддя


Подія

5 травня Венеційська комісія та Генеральний Директорат з прав людини та верховенства права Ради Європи затвердили спільний висновок щодо президентського законопроєкту №5068. Законопроєкт передбачає вдосконалення процедури конкурсного добору членів Вищої ради правосуддя (далі – ВРП) шляхом створення Етичної ради, яка перевірятиме відповідність кандидатів до ВРП критеріям доброчесності та професійної етики, а також проведе одноразову перевірку доброчесності чинних членів ВРП з можливістю ініціювати їх звільнення (детально в експертному аналізі ЦППР).

Венеційська комісія позитивно оцінила участь в Етичній раді міжнародних експертів та проведення радою одноразової перевірки доброчесності чинних членів ВРП. У висновку вчергове наголошено, що наділення ВРП новими повноваженнями можливе лише після проведення реформи самої ВРП. Венеційська комісія наголосила, що “судова реформа, яка омине функціонування ВРП та питання доброчесності її членів, приречена на провал”.

6 травня посол Європейського Союзу в Україні Матті Маасікас підтримав висновок Венеційської комісії та зазначив, що він також підказує шлях до формування нового складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів (законопроєкт №3711д).

Оцінка ЦППР

Хоча Венеційська комісія в цілому підтримала запропонований підхід добору майбутніх членів ВРП і одноразової перевірки чинних членів, але у висновку викладено низку рекомендацій для вдосконалення цієї моделі, зокрема:

  •  голову ВРП слід позбавити повноважень затверджувати персональний склад Етичної ради, передавши їх голові Верховного чи Вищого антикорупційного суду. Запропоновано також передбачити альтернативний механізм призначення членів Етичної ради за квотою Ради суддів, якщо остання не зробить відповідні призначення – в такому випадку призначення таких членів також може здійснити голова Верховного Суду або Вищого антикорупційного суду;
  •  посилити вимоги до членів Етичної ради за квотою Ради суддів (наприклад, вимогою про успішне проходження ними кваліфікаційного оцінювання);
  •  розкрити зміст критеріїв професійної етики та доброчесності. У висновку рекомендовано це зробити або шляхом деталізації в тексті закону, або через відсилку до національних чи міжнародних стандартів (як приклад наводяться Бангалорські принципи поведінки суддів);
  •  Етична рада має запропонувати суб’єктам призначення (обрання) членів ВРП єдиний список всіх кандидатів, які відповідають критеріям доброчесності та професійної етики;
  •  змінити порядок прийняття рішень Етичною радою. Чинна редакція законопроєкту передбачає, що рішення ради приймається чотирма голосами, за умови, що за таке рішення проголосували всі міжнародні експерти. У висновку запропоновано іншу модель – рішення Етичної ради вважається прийнятим, якщо його підтримало чотири члени ради, з яких щонайменше два міжнародних експерти. Висновок містить пропозицію врегулювати ситуацію рівного розподілу голосів при голосуванні – шляхом проведення додаткового обговорення та нового голосування. Якщо таке голосування не змінить розподіл голосів, то вважається прийнятим рішення, яке набрало половину голосів, з яких щонайменше два голоси міжнародних експертів;
  •  збільшити строк проведення Етичною радою перевірки чинних членів ВРП (наразі законопроєкт встановлює тримісячний строк, який, як зазначали експерти ЦППР, є нереалістичним для такого обсягу роботи);
  •  встановити в законі, що рішення Етичної ради оскаржуються до Верховного Суду, а не до окружних адміністративних судів;
  •  наділити Етичну раду ефективними повноваженнями щодо перевірки кандидатів, покласти на Етичну раду обов’язок звертатися до Національного агентства з питань запобігання корупції та Національного антикорупційного бюро щодо виявлених під час перевірки фактів недоброчесної / неетичної поведінки.

На думку експертів ЦППР, рекомендації, надані Венеційською комісією, потребують врахування, оскільки забезпечують незалежну та ефективну роль Етичної ради у процедурі добору членів ВРП. Також доцільно доповнити законопроєкт положенням, яке повністю імплементує вимогу Конституції про неможливість однієї й тієї самої особи двічі поспіль обіймати посаду члена ВРП (наразі у складі ВРП є два члени, обрані з’їздом адвокатів з порушенням цієї вимоги).

Запропонована модель прийняття рішень Етичною радою дасть змогу запобігти блокуванню прийняття важливих рішень представниками суддівської спільноти. Таку ж модель доцільно використати і в роботі Конкурсної комісії з добору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів, яка передбачена законопроєктом №3711-д (детально про законопроєкт в щотижневому аналізі 27 квітня – 3 травня 2021 року).