preloader

Що вас цікавить?

Зауваження ЦППР до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо надання органами виконавчої влади адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг»

03.09.2013
Адміністративні послуги

Центр політико-правових реформ підготував пропозиції та зауваження до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо надання органами виконавчої влади адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг», оприлюдненого Міністерством юстиції України 5 серпня 2013 року. Нижче наводимо текст документу


Центр політико-правових реформ підготував пропозиції та зауваження до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо надання органами виконавчої влади адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг», оприлюдненого Міністерством юстиції України 5 серпня 2013 року. Наводимо текст документу.

_______________________________________________________

 

Зауваження

Центру політико-правових реформ

до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів

України щодо надання органами виконавчої влади адміністративних

послуг через центри надання адміністративних послуг»,

прилюдненого Міністерством юстиції України 5 серпня 2013 року

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо надання органами виконавчої влади адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг», винесений на громадське обговорення Міністерством юстиції України 5 серпня 2013 року (далі – Законопроект) передбачає надання адміністративних послуг Державною реєстраційною службою України через власні офіси та через центри надання адміністративних послуг (ЦНАП).

Запропоновані зміни до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» (абз. 2 ч. 1 ст. 4-1) та Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (абз. 4 ч. 1 ст. 16) передбачають надання адміністративних послуг безпосередньо відповідно державним реєстратором та органом Державної реєстраційної служби, якщо відповідно до цих законів послуга надається протягом одного робочого дня або до кінця наступного дня з дня отримання документів від заявника.

Оцінюючи Законопроект, насамперед варто відзначити позитивну тенденцію у зміні позиції Міністерства юстиції України щодо надання адмінпослуг Укрдержреєстру через ЦНАП, порівняно із законопроектом від 30.04.2013. Разом з тим, і до аналізованого Законопроекту вважаємо за необхідне викласти наступні зауваження.

Виходячи з аналізу законів, до яких  запропоновані зміни Законопроектом, одно- та дводенні адміністративні послуги державних реєстраторів  та органів Державної реєстраційної служби неможливо буде отримати через ЦНАП. Тоба поза ЦНАП надаватимуться такі адміністративні послуги:

1. Внесення змін до відомостей про юридичну особу чи фізичну особу-підприємця, що містяться в Єдиному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців – здійснюється не пізніше наступного робочого дня після надходження документів для внесення таких змін (ч. 9 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»).

2. Державна реєстрація іпотек – здійснюється у строк, що не перевищує одного робочого дня (абз. 2 ч. 5 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно»).

3. Державна реєстрація обтяжень на нерухоме майно – здійснюється в день надходження заяви та документів, необхідних для такої реєстрації (ч. 7 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно»).

Не зовсім визначеною є доля найшвидшої на практиці послуги державних реєстраторів – надання відомостей з Єдиного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Адже на практиці ця послуга надається в день звернення, хоча відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», надання відомостей відбувається в строк до п’яти робочих днів.

Отже, Законопроект має суттєві недоліки, які ставлять під загрозу ідею надання адміністративних послуг органів виконавчої влади у зручний для громадян спосіб, тобто через ЦНАП:

1. Надання одно- та дводенних послуг Державної реєстраційної служби поза ЦНАП ставить під сумнів можливість втілення державної політики реформування сфери адміністративних послуг, закріпленої у Програмі економічних реформ на 2010-2014 рр., адже  суперечить ідеї створення ЦНАП. ЦНАП утворюються для того, щоб забезпечити громадян доступом до максимальної кількості популярних (базових) адміністративних послуг. Одно- та дводенні адміністративні послуги – це типовий приклад такої послуги. Але, відповідно до Законопроекту, саме такі найшвидші послуги Державної реєстраційної служби України не будуть надаватися через ЦНАП – по них і надалі потрібно буде звертатися до територіальних підрозділів Державної реєстраційної служби та державних реєстраторів.

Можливо, надання одноденних послуг безпосередньо державними реєстраторами та органами Державної реєстраційної служби пропонується для того, щоб громадяни могли отримати послугу одразу при зверненні. Тоді справді економиться час на передачу документів від ЦНАП до державного реєстратора в територіальному підрозділі Державної реєстраційної служби. Однак у випадку з дводенними послугами ця логіка взагалі не працює, адже якщо особі потрібно приїжджати за послугою двічі, то їй може бути зручніше відвідувати ЦНАП, аніж звертатися в офіс окремого органу виконавчої влади.

В будь-якому випадку, найбільш зручною для громадян була б можливість отримання одно- та дводенних послуг безпосередньо у ЦНАП. До 1 січня 2014 року це можливо через посадових осіб Державної реєстраційної служби, що надають послуги у приміщеннях ЦНАП. Після цієї дати будь-які послуги можна буде отримати лише від адміністраторів. На наше переконання, замість пропонованих у Законопроекті новацій значно раціональніше було б втілити інший підхід – забезпечити можливість надання швидких послуг адміністраторами, зокрема, це стосується послуг державних реєстраторів. Для надання адміністративних послуг, що належать до компетенції органів державної виконавчої влади, адміністраторам може бути наданий доступ до державних реєстрів (зокрема, Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців), повноваження надавати відомості з таких реєстрів та вносити прості зміни до таких реєстрів. Для надання адміністративних послуг органів місцевого самоврядування адміністратору можливо передбачити суміщення посад адміністратора з іншими посадами в органах місцевого самоврядування. Тобто,для швидкого надання послуг через ЦНАПнеобхідно законом надати повноваження адміністраторам ЦНАП безпосередньо надавати конкретні «швидкі» адміністративні послуги (як це і передбачено п. 6 частини 4 ст. 13 Закону «Про адміністративні послуги»).

2. Впровадження Законопроекту спричинить невиправдане витрачання державних ресурсів на розбудову інфраструктури (офісів) з надання адміністративних послуг. Надання адміністративних послуг у приміщеннях територіальних підрозділів Державної реєстраційної служби та державними реєстраторами вимагатиме створення та утримання надмірної інфраструктури та персоналу. На сьогодні у Державної реєстраційної служби відсутня повноцінна мережа власних офісів по Україні. Так само відсутня і повноцінна мережа ЦНАП. Але по всій Україні ЦНАП повинні почати працювати з 1 січня 2014 року відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги». Більшість послуг Державної реєстраційної служби, згідно з Законопроектом надаватимуться через ЦНАП. Тому паралельно інвестувати державні кошти в підготовку приміщень, робочих місць, найм персоналу для прийому заяв на отримання адміністративних послуг в офісах Державної реєстраційної служби є нераціональним. Тим більше, що мова йде про інфраструктуру для надання простих послуг, які цілком можуть надавати адміністратори ЦНАП.

3. Якщо дозволити органам Державної реєстраційної служби та державним реєстраторам надавати прості адміністративні послуги поза ЦНАП, це може послужити поганим прикладом для решти державних органів. Вони отримають сигнал, що можна «виводити» свої послуг з ЦНАП, адже у них теж можуть бути послуги, що надаються протягом одного-двох робочих днів. Якщо це станеться, то громадяни не зможуть отримувати у ЦНАП прості послуги і будуть знову змушені звертатися в розрізнені офіси органів державної влади. У свою чергу, це призведе до того, що вже вкладені гроші в розбудову ЦНАП на реалізацію Закону України «Про адміністративні послуги» та Програми економічних реформ на 2010-2014 рр. будуть змарновані, і потрібно буде витрачати бюджетні кошти на інфраструктуру кожного окремого органу влади для надання адміністративних послуг.

4. Законопроектом також пропонується уповноважити посадових осіб національного оператора поштового зв’язку своїми підписами засвідчувати справжність підпису на заявах про отримання адміністративних послуг у випадку надсилання такої заяви поштою (запропонована редакція абз. 7 ч. 1 ст. 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та абз. 1 ч. 2 ст. 8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»). Це означає покладання на посадових осіб оператора поштового зв’язку невластивих їм функцій. В законодавстві відсутні гарантії відповідальності посадових осіб за достовірність засвідчення ними підпису особи на документі, а законопроектом норм про це не запропоновано. Тому ця новація потребує доопрацювання.        

 

         Виходячи з вищезазначеного, пропонуємо:

1. Вилучити з законопроекту норми про безпосереднє надання адміністративних послуг органами Державної реєстраційної служби:

1.1. Вилучити п. 1 абз. 1 ч. 1 ст. 4-1, п. 1 абз. 3 ч. 1 ст. 4-1, п. 1 абз. 1 ч. 2 ст. 4-1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», п. 1 абз. 2 ч. 1 ст. 16, абз. Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»;

1.2. Вилучити в абз. 2 ч. 1 ст. 4-1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» слова «за винятком випадку, якщо державна реєстрація відповідно до вимог цього Закону проводиться у строк, що не перевищує одного робочого дня, або не пізніше наступного робочого дня з дня отримання державним реєстратором відповідних документів».

1.3. Вилучити в абз. 4 ч. 1 ст. 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» слова «за винятком випадку, якщо державна реєстрація прав (надання відмови в ній) відповідно до вимог цього Закону проводиться у строк, що не перевищує одного робочого дня».

2. Доповнити Законопроект нормами, які дозволяють адміністраторам безпосередньо надавати адміністративні послуги, що стосуються  надання відомостей з Єдиного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а також інші адміністративні послуги, визначені переліком Кабінету Міністрів України відповідно до вимог Закону України «Про адміністративні послуги».

 

Висновок підготовлено експертами

Центру політико-правових реформ:

В.Тимощуком та Н.Добрянською

(278-03-17, 278-03-72, 278-04-00).