Що вас цікавить?

Закон про адмінпослуги змінює філософію відносин «влада-громадянин» – коментар Віктора Тимощука

29.08.2012
Адміністративні послуги

Недавно парламент ухвалив Закон України «Про адміністративні послуги» з урахуванням пропозицій Президента України. Його проект готувався робочою групою Міністерства юстиції, в т.ч. за участю експертів ЦППР більше чотирьох років.


Недавно прийнятий Закон України «Про адміністративні послуги» несе нову ідеологію – ідеологію служіння звичайним громадянам з боку держави і чиновників.

Про це заявив заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук у програмі «Діалоги» з Іскандером Хісамовим на телеканалі “Business”.

За його словами, нині в країнах ЄС можна зареєструвати автомобіль чи нове місце проживання за 15 хвилин, в той час як в Україні для цього треба потратити кілька днів. 

«Закон про адміністративні послуги – це один із правових актів, який покликаний змінити таку ситуацію. Він створює умови, коли службовці повинні відчувати, що вони служать громадянам, надають послуги, а не вирішують їхні долі чи керують громадянами», – сказав експерт. 

На його думку, найбільше досягнення цього закону – це норми щодо створення центрів надання адміністративних послуг. «На жаль, в Україні склалася ситуація, що навіть базові адміністративні послуги дуже розпорошені територіально: людині треба бігати по всьому місту, щоб знайти фонд соціального захисту, пенсійний фонд, державного реєстратора, щоб зареєструвати бізнес, ДАІ, щоб отримати посвідчення водія тощо. Це все незручно для людей», – зазначив Віктор Тимощук.

При цьому експерт звернув увагу на досвід кількох українських міст (Вінниця, Івано-Франківськ, Луганськ), які і без відповідного закону вже встигли багато чого зробити в цьому напрямку, запровадивши, зокрема, центри надання адміністративних послуг.

Проте, за словами Віктора Тимощука, в більшості інших міст влада не проявила такої ініціативи, тому прийняття відповідного закону може стимулювати їх до підвищення якості надання адмінпослуг.

Експерт Центру політико-правових реформ звернув увагу і на ряд стандартів із надання адміністративних послуг, які містяться у новому законі. Наприклад, центр надання адміністративних послуг має приймати відвідувачів не менше 42 годин на тиждень, без перерви на обід, в суботу, два дні на тиждень – до 8 вечора, а мінімальний робочий час протягом дня має складати  – не менше 7 прийомних годин. 

Також в законі описано вимоги щодо регламентації самих послуг: для кожної послуги має бути розроблена інформаційна картка для споживача, де вказуватиметься: які документи повинна здати людина для замовлення послуги, який і коли має бути результат, скільки це коштує і т.ін.

Окремо Віктор Тимощук зауважив, що однією із основних проблем щодо надання адміністративних послуг в Україні є високий рівень їх централізації, тоді як у більшості країн Європи за базові адмінпослуги відповідає місцеве самоврядування.

«Зіштовхуючись із своїм мером чи депутатами, люди можуть вимагати від них кращої якості послуг. У нас же за більшість послуг відповідає Київ. Люди не мають на це ніякого впливу. Тому громадяни відсторонюються від держави, а київські чиновники продовжують керувати так, як їм зручно», – сказав він.

Через це, на думку Віктора Тимощука, в українських реаліях поняття послуг, яке бралося з ідеології західних країн як служіння, часто  сприймається лише як фінансова категорія «послуги – гроші».

Експерт вважає, що новий закон пробує вирішити ці питання, але підходить до цього не дуже системно. «Коли законопроект вносився у парламент, було обмеження розміру плати за послугу її собівартістю. На жаль, в остаточній редакції цей критерій розмився і в законі написано, що розмір плати (збору) за послугу визначається з урахуванням її «економічного та соціального значення», – додав Віктор Тимощук.

З іншого боку, за його словами, позитивом цього закону є те, що він вводить поняття «адміністративного збору». Це певний намір уніфікувати всі існуючі сьогодні платежі за адміністративні послуги (державне мито, ліцензійні збори, реєстраційні збори та ін.). Однак передбачено, що уряд ще має розробити відповідний законопроект з цієї теми. 

Експерт вважає за необхідне також якнайшвидше ухвалити закон про адміністративну процедуру (в Україні такий проект має назву Адміністративно-процедурного кодексу).

«Зараз через забюрократизованість, незрозумілість процедур багато громадян змушені  платити корупційні внески, аби просто отримати папірець, який їм потрібен далі для життя. Україна – одна з останніх країн Європи, де досі немає законодавчого акта, який би визначав параметри відносин між людьми і органами влади», – пояснив Віктор Тимощук. 

Як відомо, 21 червня 2012 року парламент ухвалив Закон України «Про адміністративні послуги» з урахуванням пропозицій Президента України. Його проект готувався робочою групою Міністерства юстиції, в т.ч. за участю експертів Центру політико-правових реформ більше чотирьох років. Внесений на розгляд Верховної Ради він був Президентом України минулого року. Про переваги та недоліки цього закону більше можна прочитати 

Прес-служба Центру політико-правових реформ