Вищий антикорупційний суд: шість місяців роботи – досягнення та нові виклики
Центр політико-правових реформ презентував результати моніторингу перших шести місяців роботи ВАКС.
20 березня Центр політико-правових реформ презентував результати моніторингу перших шести місяців роботи Вищого антикорупційного суду.
«Початковий етап створення Вищого антикорупційного суду як незалежної інституції в судовій системі України завершено. Судді, працівники апарату цього суду, інші державні органи провели всю необхідну роботу для того, щоб ВАКС був спроможний виконувати свої завдання», – підсумовує результати піврічного моніторингу Вадим Валько, аналітик проекту ЦППР «Громадський моніторинг та сприяння розбудові і діяльності Вищого антикорупційного суду» та юрист Секретаріату Ради громадського контролю при НАБУ.
Вищий антикорупційний суд розпочав здійснення правосуддя у кримінальних провадженнях щодо корупційних та пов’язаних з корупцією злочинах 5 вересня 2019 року. У цей же час же експерти Центру політико-правових реформ за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС почали відстежувати його інституційну та організаційну розбудову, а разом з Радою громадського контролю при НАБУ та за підтримки посольства Королівства Нідерландів в Україні – моніторити здійснення правосуддя цим судом.
Загалом з часу реєстрації ВАКС як юридичної особи у 2019 році відбулися дев’ять зборів суддів ВАКС; судді пройшли тритижневі навчальну програму в Києві, а також брали участь у навчальних заходах за кордоном; організовано більшість конкурсів на зайняття вакантних посад, у результаті 85% з них станом на сьогодні заповнено. Окрім того, відремонтовано три приміщення, підготовлено організаційну, матеріально-технічну та нормативно-правову базу для роботи; забезпечено належний рівень безпеки суддів, учасників судових процесів та інших відвідувачів ВАКС тощо.
З іншого боку, залишаються нерозв’язаними низка проблем, як наприклад, відсутність постійного приміщення ВАКС та коштів на побудову нового або реконструкцію виділеного приміщення; заборона розміщення в одній будівлі апеляційної палати та суду першої інстанції; неналежне фінансування, відсутність затвердженої стратегії роботи на найближчі роки, системи електронного обліку кримінальних проваджень (e-Сase management system), фактичне невиконання гарантій забезпечення безпеки суддів та членів їхніх родин тощо.
Експерти ЦППР підготували рекомендації для Верховної Ради України, Державної судової адміністрації України, самого Вищого антикорупційного суду, виконання яких допоможе усунути ці та інші проблеми.
Незважаючи на позитивні результати в інституційній та організаційній розбудові Вищого антикорупційного суду, директор з наукового розвитку Центру політико-правових реформ Микола Хавронюк відзначає, що кардинальних змін при розв’язанні проблеми затягування розгляду справ про корупційні злочини, підслідні Національному антикорупційному бюро України, не сталося. «З іншого боку, початок діяльності ВАКС вселяє певні надії на те, що такі зміни невдовзі можуть настати», – наголошує експерт.
Такі надії не є безпідставними. Так, з часу початку роботи Вищого антикорупційного суду утричі зменшився строк проведення підготовчого засідання порівняно з тим, як це відбувалося в попередніх судах; завершилася переважна частина всіх підготовчих засідань, тоді як раніше в судах такі засідання іноді тривали роками; активно проводяться судові засідання після завершення підготовчого провадження у ВАКС. Окрім того, фахівець звертає увагу, що після запуску ВАКС втратили своє значення більшість причин затягування розгляду справ (тривале формування колегій суддів, проблеми із визначенням підсудності справ тощо), а також на масштаби і попередні результати діяльності суду: так, станом на 3 березня 2020 року суд розглядав 173 кримінальні справи по суті пред’явленого обвинувачення щодо 441 особи за участю 812 захисників; закінчено розгляд 97% заяв, 95% клопотань, 81% скарг і 27% кримінальних справ, зокрема ухвалено вироки у 3 справах.
Проте не обходиться і без ложки дьогтю. Судді ВАКС усе ще залишаються надмірно завантаженими через їхню участь у розгляді багатьох справ і матеріалів, а повноваження слідчих суддів неможливо продовжити після річного строку; а ще відсутня незалежна Антикорупційна палата у складі Верховного Суду, сформована за правилами відбору суддів ВАКС, яка була б судом касаційної інстанції для ВАКС. Існують й інші проблеми: з авторозподілом справ, відсутністю законодавчо визначеної пріоритетності розгляду кримінальних проваджень, можливістю багаторазового відкладання підготовчого судового засідання, неналежного документування і тривалого непередавання справи чи матеріалів для пересилання за підсудністю; технічні складнощі при проведенні засідань у режимі відеоконференцій тощо.
Рекомендації експертів, спрямовані на усунення цих та інших проблем, подані у «Звіті за результатами моніторингу здійснення правосуддя вищим антикорупційним судом».
Завантажити
«Звіт за результатами моніторингу процесу інституційної та організаційної розбудови Вищого антикорупційного суду»
Резюме українською
Резюме англійською
Презентація
Звіт підготовлено Центром політико-правових реформ за підтримки Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні (EUACI) у межах проекту «Громадський моніторинг та сприяння розбудові і діяльності Вищого антикорупційного суду». EUACI фінансується Європейським Союзом і співфінансується та впроваджується Міністерством закордонних справ Данії. Погляди, висновки і рекомендації належать авторам і не обов’язково відображають позицію EUACI, ЄС і МЗС Данії.
«Звіт за результатами моніторингу здійснення правосуддя Вищим антикорупційним судом»
Резюме українською
Резюме англійською
Публікацію підготовлено Центром політико-правових реформ та Секретаріатом Ради громадського контролю при НАБУ за підтримки Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні (EUACI, Програма фінансується Європейським Союзом і співфінансується та впроваджується Міністерством закордонних справ Данії) та посольства Королівства Нідерландів в Україні (в рамках програми МАТРА) у межах проектів «Громадський моніторинг та сприяння розбудові і діяльності Вищого антикорупційного суду» та «Підвищення ефективності діяльності Ради громадського контролю при НАБУ». Погляди, висновки і рекомендації належать авторам цієї публікації і не обов’язково відображають думку EUACI, ЄС, МЗС Данії та посольства Королівства Нідерландів в Україні.
У разі виникнення питань просимо звертатися:
Мар’яна Добоні, комунікаційний менеджер Центру політико-правових реформ: 066-335-82-83, doboni@pravo.org.ua
Захід підготовлено Центром політико-правових реформ за підтримки Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні (EUACI, Програма фінансується Європейським Союзом і співфінансується та впроваджується Міністерством закордонних справ Данії) у межах проекту «Громадський моніторинг та сприяння розбудові і діяльності Вищого антикорупційного суду».