preloader

Що вас цікавить?

Уряд, якому довіряють. Як побудувати ефективний уряд в Україні?

15.08.2019
Інформаційне право /
Публічна адміністрація /
Органи виконавчої влади

15 серпня представники державних органів, українські та міжнародні експерти, науковці обговорили основні положення законопроекту про Кабінет Міністрів України та центральні органи виконавчої влади.


15 серпня виклики в формуванні нового уряду, які постануть перед новообраним Парламентом, обговорили від час експертної дискусії «Уряд, якому довіряють. Як побудувати ефективний уряд в Україні?». У заході взяли участь представники державних органів, українські та міжнародні експерти, науковці.

Нещодавні президентські та парламентські вибори продемонстрували бажання українців змінити підходи до управління державою. Новий Парламент уже на початку вересня формуватиме уряд. Більшість депутатів виступає за кардинальні зміни в роботі урядової машини. Необхідність суттєвих трансформацій у державному управлінні підтримують українські та європейські експерти, міжнародні партнери. Але при цьому вони наголошують, що для зміни старої неефективної системи урядування недостатньо лише замінити людей. Значно більше залежить від зміни архітектури уряду, правил взаємодії та процедур діяльності урядовців і державних службовців.

Саме з цією метою українські експерти розробили законопроект про Кабінет Міністрів України та центральні органи виконавчої влади, що допоможе сформувати ефективний уряд за новими принципами. Це дозволить чітко визначити сфери політики й оптимальну кількість міністерств, зменшити кількість членів уряду та заступників міністрів і чітко визначити їх функції.

Нові підходи до роботи уряду, зокрема, передбачають прозоре ухвалення рішень, починаючи від залучення ключових заінтересованих сторін і громадян до обговорення проблем та варіантів їх рішення до завчасного оприлюднення проектів актів, внесених на розгляд уряду. Це дозволить закрити засідання уряду та забезпечити відверту дискусію міністрів для швидкого та якісного ухвалення рішень.

Окрім того, законопроект зобов’язує членів Кабміну узгоджувати та координувати не тільки свої дії, але й урядову комунікацію – постійно інформувати суспільство про свою діяльність і представляти в публічних виступах спільну позицію.

Як зазначив голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко: «Завдання реформи – зробити Уряд політично відповідальним перед парламентською більшістю і Президентом, але організаційно та операційно самостійним у реалізації своєї місії – працювати для людей, ініціативно вирішувати проблеми та відповідати на виклики, сприяти успішному розвитку країни та підвищенню рівня життя її громадян».

«Як показує міжнародний досвід, якісна, злагоджена та підзвітна робота всього уряду у постійній співпраці з парламентом набагато важливіша та ефективніша, ніж кількість міністерств чи міністрів», – наголосив Іван Хілобок, керівник групи реформування держуправління Офісу реформ КМУ.

«Існуючий державний механізм спроможний реалізувати в кращому випадку 50% затверджених планів. При тому, що на урядових засіданнях за рік ухвалюються понад 4000 рішень, уряд є автором лише близько 30% ухвалених законодавчих рішень країни порівняно з європейською практикою 70-90% ухвалених законів, запропонованих через  уряд. При цьому лише близько 33%  бізнесу в Україні оцінюють законодавчі ініціативи як такі, що добре написані, несуперечливі та не змінюються занадто часто. Тож для покращення результатів роботи Уряду та наближення до стандартів ЄС Україні треба докласти ще багато зусиль. Спроможність урядів країн-членів ЄС генерувати таку кількість законодавчих ініціатив пояснюється наявністю набагато більших аналітичних ресурсів та ефективних процедур в Уряді. Використання більш розширеного набору аналітичних інструментів та механізмів відкритих консультацій дозволяє генерувати більш якісні законодавчі рішення. Тому парламенти більшості країн-членів ЄС покладаються на можливості уряду в написанні законопроектів. За цією практикою саме Кабінет Міністрів має стати центром законотворення, розробляти якісні політики та рішення, використовуючи всі наявні ресурси», підкреслив керівник проекту ЄС EU4PAR Угіс Сікс.

«Більшість європейських моделей базується на схожих основоположних принципах. Серед рекомендацій для України на основі досвіду країн-членів ЄС варто відзначити такі: сильну роль Прем’єр-міністра; сильний центр уряду – Секретаріат КМУ на чолі з членом КМУ; не більше трьох Віце-прем’єр-міністрів із чітко зазначеними повноваженнями; спрощення системи реорганізації та ліквідації міністерств та зменшення кількості до 14-15; чіткий розподіл відповідальності та сфер компетенції Уряду з окремим членом КМУ, відповідальним за горизонтальні питання (державна служба, електронне урядування, адміністративні послуги), та окремим для координації питань євроінтеграції. Це все передбачено проектом нового Закону про КМУ та центральні органи виконавчої влади. Новий закон про КМУ потрібен якнайшвидше для підсилення спроможності нового Уряду», акцентував ключовий експерт проекту ЄС EU4PAR та екс-міністр з державного управління Словенії Грегор Вірант.

 «Особливо важливо, щоб якісно нова система урядування була в центрі уваги тих політиків, які формуватимуть новий уряд. Але ще більш важливі – єдність, довіра та повага до правовладдя. Саме надмірна концентрація та централізація повноважень, неправові методи діяльності можуть стати найбільшими ворогами ефективності державної політики, а значить перекреслити сподівання виборців на прискорений розвиток країни», – зауважив Ігор Коліушко.

Захід організовано проектом ЄС «Комплексна підтримка реформи державного управління» EU4PAR спільно з громадською спілкою «Коаліція Реанімаційний Пакет Реформ», Центром політико-правових реформ, Офісом реформ КМУ.