preloader

Що вас цікавить?

У Дніпрі обговорили важливість прийняття законопроекту «Про адмінпроцедуру»

23.05.2019
Публічна адміністрація /
Адміністративна процедура

22 травня у Дніпрі зібралися науковці, представники облдержадміністрації, міськрад та ЦНАП для ознайомлення з новими правилами прийняття та виконання адміністративних актів, які передбачає законопроект №9456 «Про адміністративну процедуру».


22 травня у Дніпрі зібралися науковці, представники облдержадміністрації, міськрад та ЦНАП для ознайомлення з правилами прийняття та виконання адміністративних актів, які передбачає законопроект №9456 «Про адміністративну процедуру».

Відповідно до Стратегії реформування державного управління один з ключових законодавчих актів, що має з’явитися, є Закон «Про адміністративну процедуру». Хоча законопроект розроблявся 20 років, небагато людей знає, для чого він потрібен і як будуть працювати його норми.

 

Семінар-тренінг «Адміністративна процедура: нові правила взаємодії між владою і громадянами» організував Центр політико-правових реформ за участі Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN. І метою заходу є підготовка насамперед науковців та викладачів, а також ключових фахівців юридичних підрозділів органів влади до перспектив ухвалення цього законопроекту.

«Законопроект про адмінпроцедуру покликаний врегулювати процедурні дії, встановити загальні правила відносин публічної адміністрації і громадян та бізнесу. Проекту всі бояться, оскільки кажуть, що текст дуже важкий. Але у документі міститься багато норм, направлених на врегулювання тих питань, про які нічого не сказано у спеціальних законах», – зазначив Олександр Каменчук, керівник експертної групи координації адміністративних послуг та адміністративних процедур Директорату публічної адміністрації Секретаріату Кабінету Міністрів України.

На думку експерта, працювати з законом після його прийняття повинні будуть насамперед держслужбовці, службовці в органах місцевого самоврядування. А громадяни лише отримають додаткові можливості реалізації і захисту своїх прав. Крім того, вони і надалі будуть користуватися правилами закону про адмінпослуги, бо їх зазвичай цікавить питання доступності і комфорту отримання послуг.

Більшість прав, свобод і обов’язків людини реалізується у відносинах з органами виконавчої влади, місцевого самоврядування й іншими суб’єктами, які здійснюють управлінські функції, тобто те, що ми називаємо публічною адміністрацією. Тому важливо розробити і прийняти такі правила, щоб публічна адміністрація зважала на потреби людей.

«Хотілося б, щоб був закон, який прописаний так, щоб служіння адміністративного органу людині було реальністю. А для цього треба адміністрацію зв’язати правилами, щоб вони діяли так, як прописано в законі», – зазначила Ірина Бойко, к.ю.н., доцент кафедри адміністративного права Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого.

 

Починаючи з 2001 року, документ п’ять разів вносили до Верховної Ради, але лише один раз – у 2009 – довели до розгляду у сесійній залі. Під час голосування у першому читанні його підтримали 219 нардепів.

Віктор Тимощук, експерт ЦППР, розповів, що останні міністри юстиції казали: «Я не розумію, про що цей законопроект, він складно написаний, спростіть його». Але після чергового «спрощення» законопроект стає ширшим, детальнішим, адже коли фахівці починають над ним повторно працювати, додаються ще якісь нюанси і деталі. Проте концептуально цей законопроект останні 10 років не змінюється. Він написаний у дусі відповідних європейських стандартів регулювання відносин між адміністрацією та громадянами.

Голландці готували подібний закон 40 років – вдвічі довше, ніж ми зараз. І експерти тоді прорахували, що його прийняття додало країні 2% ВВП.

Але найбільша цінність закону – заповнити прогалини чинного правового поля. Громадяни та бізнес повинні отримати право бути вислуханими у разі загрози прийняття негативного рішення. Це стосується не лише сфери адмінпослуг (розгляду заяв), а й інспекційних перевірок та іншого втручання держави. Органи влади натомість повинні мотивувати свої рішення та зазначати порядок їх оскарження. Цей закон – це справжня євроінтеграція, дійсні стандарти взаємодії держави і громадян. 

Під час обговорення законопроекту учасники семінару-тренінгу зазначили, що його прийняття має надзвичайно важливе значення. Він потрібен як громадянам, тому що він їх захищає, так і чиновникам, адже впорядковує і їхню діяльність. Для прискорення прийняття відповідного закону потрібно активізувати й наукову думку, й тих, хто знаходиться в колі інтересів. І, звичайно, має бути політична воля.

Захід організував Центр політико-правових реформ в межах проекту ЦППР «Посилення ролі громадянського суспільства у забезпеченні демократичних реформ і якості державної влади», який реалізовується за підтримки Європейського Союзу, за участі експертів Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). Виступи організаторів та учасників тренінгу жодною мірою не відображають офіційної позиції Європейського Союзу та не обов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.