Що вас цікавить?

Система реєстрації місця проживання потребує радикальної реформи – коментар Віктора Тимощука

20.06.2012
Адміністративні послуги

Рішення Президента України повернути назад до парламенту Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні» є вмотивованим, водночас Україна потребує системної реформи, яка б дозволила змінити порядок реєстрації з дозвільного на повідомний.


Рішення Президента України повернути назад до парламенту Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні» є вмотивованим, водночас Україна потребує системної реформи, яка б дозволила змінити порядок реєстрації з дозвільного на повідомний.

Про це заявив заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук в ефірі Радіо Ера.

Він нагадав, що перше і найсуттєвіше зауваження глави держави до цього закону стосується нової бази даних про місце проживання або перебування громадян України, іноземців або осіб без громадянства, яку запропонувала створити Державна міграційна служба. «Створення цієї бази ніяк не аргументовано законодавцем, в законі нема жодних застережень щодо того, як ці дані будутьвикористовуватися та захищатися, як убезпечити базу данихвід зловживань», – зазначив експерт. Крім того, додав він, закон передбачав створення цієї бази на підставі злиття ще двох баз даних – державного реєстру виборців і бази даних податкової служби.

«Це зауваження Президента є дуже серйозним і ґрунтується також на законодавстві про захист персональних даних, яке не допускає використання таких даних без згоди особи», –  сказав Віктор Тимощук.

Разом з тим, на думку експерта, навіть із урахуванням зауважень Президента, новий закон нічого кардинально не змінює в існуючій системі реєстрації місця проживання

«Зміни в характері реєстрації з дозвільного на заявний тут і не передбачалися. Для цього потрібна політична воля і серйозний реформаторський документ, який би передбачав абсолютну зміну підходів», – зауважив Віктор Тимощук.

Він додав, що в країнах Європи реєстрація має повідомний характер: «В Польщі, Німеччині громадянин приходить в муніципалітет і повідомляє, що тепер він живе в їхньому місті за такою-то адресою. І йому переоформлюють всі документи, що потребують змін (посвідчення особи, документа про реєстрацію авто і т.д.). Людина може владнати всі свої справи пов’язані зі зміною місця проживання за 15 хвилин».

За словами Віктора Тимощука, ключове, що відрізняє Україну від інших країн Європи, –  це те, що реєстрацію місця проживання в країнах Європи здійснюють органи місцевого самоврядування, а в нас за реєстрацію місця проживання тепер відповідатиме Державна міграційна служба (орган в системі МВС). «Такий орган у західних державах створюється для контролю над міграційними процесами щодо іноземців і особ без громадянства, а в нас міграційна служба займається українськими громадянами, і це ненормально», –  сказав експерт.

Він додав, що існують і інші проблеми, пов’язані із реєстрацією місця проживання. Зокрема, це право в Україні зв’язане з правом на житло. Хоча, наприклад, можна проживати у родичів або друзів, однак тут існують певні застереження, оскільки українське законодавство про реєстрацію місця проживання (тобто адміністративне законодавство) тісно пов’язане з цивільним законодавством. «Це така наша совкова спадщина, що якщо певні люди зареєстровані в квартирі, то власники квартири не можуть потім нею нормально розпорядитися», –  зазначив експерт.

Як відомо, 24 травня ВР ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні». 13 червня Віктор Янукович повернув його до ВР зі своїми пропозиціями для повторного розгляду парламентом.


Прес-служба Центру політико-правових реформ