Що вас цікавить?

Суттєві обмеження прав і свобод людини і громадянина є неконституційними без введення надзвичайного стану

03.04.2020
Конституціоналізм /
Права людини

2 квітня 2020 року Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову № 255, що містить нові обмежувальні заходи. 


2 квітня 2020 року Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову № 255 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211». Це вже п’яте рішення Уряду про зміни до первинного тексту Постанови КМУ «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» щодо запровадження карантинних заходів для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, які суттєво обмежують права і свободи людини і громадянина. Постанова № 255 впроваджує найбільш жорсткі обмеження перебування в громадських місцях та вільного пересування фізичних осіб.

ЦППР уже щонайменше двічі (16 березня та 17 березня) звертав увагу на те, що обмежувальні заходи, які запроваджені в Україні в березні 2020 року задля запобігання та протидії поширенню коронавірусної хвороби, суттєво обмежують конституційні права і свободи людини і громадянина, а тому вони не можуть запроваджуватися поза межами легальних правових режимів, передбачених Конституцією України.

Одним з таких правових режимів, у межах яких допустиме обмеження конституційних прав та свобод, є надзвичайний стан. Відповідно до Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану» від 16.03.2000 р. надзвичайний стан може вводитися для боротьби з пандеміями, що створюють загрозу життю і здоров’ю значних верств населення, як на території всієї України, так і в окремих її місцевостях.

Введення надзвичайного стану передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і здоров’я громадян, нормального функціонування національної економіки, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, захисту конституційного ладу.

Відповідно до ч. 3 ст. 83, п. 31 ч. 1 ст. 85, п. 21 ч. 1 ст. 106 Конституції України, а також ст. 5 вищезгаданого Закону надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення Президента України. У такому Указі Президента України обов’язково вказано час, з якого вводиться надзвичайний стан, і строк, на який він вводиться, а також вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв’язку з введенням надзвичайного стану, та інші питання, що випливають із Закону «Про правовий режим надзвичайного стану».

З огляду на це закликаємо органи державної влади неухильно додержуватися Конституції України, а також вводити додаткові обмежувальні заходи в межах тих юридичних механізмів, які передбачені Конституцією та законами України.