Судді-корупціонери можуть спати спокійно – їхні декларації про доходи і видатки ніхто не побачить
Верховна Рада скасувала вимогу про оприлюднення декларацій про доходи і видатки суддів та членів їхніх сімей в Інтернеті. Відповідні зміни до Закону «Про судоустрій і статус суддів» від 7 липня 2010 р. було проведено непримітним Законом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо впорядкування податкового декларування» від 24 квітня цього року.
Верховна Рада скасувала вимогу про оприлюднення декларацій про доходи і видатки суддів та членів їхніх сімей в Інтернеті. Відповідні зміни до Закону «Про судоустрій і статус суддів» від 7 липня 2010 р. було проведено непримітним Законом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо впорядкування податкового декларування» від 24 квітня цього року.
Раніше закон передбачав обов’язкову публікацію копій податкових декларацій суддів на сайті www.court.gov.ua. Цю прогресивну норму на практиці так і не було втілено ні в 2011 р., ні цього року. Тепер судді й далі декларуватимуть свої майно, доходи, видатки шляхом подання копії декларації до суду, де вони працюють.
Відповідно до Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» оприлюднюватимуть декларації лише судді Конституційного, Верховного і вищих спеціалізованих судів – в офіційних друкованих виданнях цих судів. Термін подання декларацій – до 1 квітня, а строк їх опублікування – протягом 30 днів після подання декларації. Але, незважаючи навіть на ці вимоги, жодної декларації досі не опубліковано.
Оприлюднення декларацій суддів могло стати одним із небагатьох досягнень судової реформи 2010 р. Воно розглядалося як ефективний засіб запобігання корупції, оскільки нескладно ініціювати перевірку щодо судді, якщо реальні його статки відрізняються від задекларованих.
Ще один законопроект, який нівелює деякі інші досягнення судової реформи, знаходиться на розгляді парламенту. Йдеться про проект Закону «Про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” щодо удосконалення окремих положень організації судової влади» (№9740), ініціаторами якого є С. Ківалов і Д. Шпенов – активні розробники самого закону про судоустрій і статус суддів.
Проект передбачає повернути головам судів наглядові повноваження щодо суддів і надати право визначати спеціалізацію суддів. Наприклад, одноосібне запровадження спеціалізації суддів дасть змогу цілком законно обходити автоматизовану систему розподілу судових справ (сьогодні спеціалізацію суддів визначають збори суддів відповідного суду). Голови судів були позбавлені цих повноважень в ході судової реформи, щоб зменшити залежність від них суддів. Але після заміни голів судів на більш лояльних впродовж останніх двох років політичній владі захотілося відновити важелі впливу голів судів, щоб судді стали ще більш керовані.
Також проектом запропоновано дозволити суддям отримувати різноманітні нагороди та відзнаки. Поки що існують обмеження, пов’язані з тим, що ці нагороди часто були завуальованою формою підкупу судді.
Практика Вищої кваліфікаційної комісії суддів дискредитувала нову систему добору суддів на основі анонімного тестування. Непрозорість процесу перевіряння робіт, а також переведення щойно призначених суддів з невисоким результатом з провінційних судів до Києва не викликають довіри до результатів такого добору.
Таким чином, усі незначні досягнення судової реформи втрачено, а її прихована мета – встановити контроль над судами – досягнута.
Роман Куйбіда
заступник голови правління Центру політико-правових реформ