Що вас цікавить?

Реформа адміністративних послуг в Україні опинилася під загрозою – експерти

23.01.2013
Адміністративні послуги

Реформа системи надання адміністративних послуг в Україні опинилася під загрозою через неузгодженість та недалекоглядність дій влади. Про це йшлося під час прес-конференції «Адміністративна реформа: доступні послуги для громадян чи чергові «розпили» для чиновників?», організованої Центром політико-правових реформ


Реформа системи надання адміністративних послуг в Україні опинилася під загрозою через неузгодженість та недалекоглядність дій влади.

Про це йшлося під час прес-конференції «Адміністративна реформа: доступні послуги для громадян чи чергові «розпили» для чиновників?», організованої Центром політико-правових реформ.

Як було зазначено в ході прес-конференції, сьогодні, на жаль, склалася ситуація, що навіть базові адміністративні послуги дуже розпорошені територіально: людині треба ходити по всьому місту, щоб знайти фонд соціального захисту, пенсійний фонд, державного реєстратора, податкову інспекцію, ДАІ чи паспортиста. Все це створює незручності для громадян.

Аби вирішити цю проблему, 6 вересня 2012 року було нарешті ухвалено Закон України «Про адміністративні послуги». Цей закон несе нову ідеологію – ідеологію служіння громадянам з боку держави і чиновників, а його найбільшим досягненням є норми щодо створення Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП).

За оцінками Центру політико-правових реформ, з 2014 року в усіх районних центрах та містах України повинні запрацювати більше 700 таких ЦНАП, тобто інтегрованих офісів, де громадяни (і суб’єкти господарювання) зможуть отримати більшість необхідних їм адміністративних послуг.

Закон про адміністративні послуги прямо передбачає, що ЦНАП обов’язково утворюються міськими радами та районними державними адміністраціями, тобто це єдині офіси для міст та районів. Ніяких інших ЦНАП на цих рівнях існувати не може.

Проте ще до ухвалення закону була ініційована ідея реалізувати «пілотний проект» зі створення у Києві центру ДАІ МВС з надання послуг, пов’язаних із використанням транспортних засобів. А перед Новим роком з’явилася новина, що у Києві будівництво офісу ДАІ коштуватиме 132 мільйони гривень (для порівняння: створення ЦНАП у Івано-Франківську та Луганську коштували державі близько 2-3 мільйонів гривень).  В результаті сьогодні МВС втілює бачення, альтернативне до закону про адмінпослуги.

Якщо ДАІ МВС буде мати свої окремі офіси, Державна міграційна служба – ще окремі, а Державна реєстраційна служба (з системи Мін’юсту) – знову окремі, то ідея ЦНАП і взагалі вся реформа системи адміністративних послуг виявиться проваленою.

Отже, держава повинна скоригувати свою політику щодо фінансування утворення мережі ЄДИНИХ офісів для надання адміністративних послуг. Адже ця реформа проводиться насамперед для зручності і доступності послуг для споживачів, чого можна досягти, створюючи лише інтегровані (єдині) офіси.

Крім того, проведення ефективної адміністративної реформи неможливе без фактичної децентралізації повноважень, про яку багато говорить влада, але, за  висновками експертів Центру політико-правових реформ, тенденції тут насправді є протилежними (централізаторськими).

Нагадаємо, що у всіх демократичних країнах базові адміністративні послуги надаються саме органами місцевого самоврядування, а не міліцією (поліцією) чи органами Мін’юсту. Насамперед тому, що саме владі міста (чи іншої громади) потрібно знати, скільки тут проживає мешканців, скільки є транспортних засобів і т.д. А ще тому, що саме на владу міста (а не столичного чиновника) громадянин має найефективніший вплив, тож і якість послуг може вимагати найліпшу.

На думку експертів Центру політико-правових реформ, для децентралізації адміністративних послуг в Україні потрібно:

– по-перше, реформувати МВС, передаючи адміністративні послуги від органів міліції до органів місцевого самоврядування (насамперед, реєстрацію транспортних засобів і видачу посвідчень водія);

– по-друге, якомога швидше зупинити помилкове витворення мережі підрозділів Державної міграційної служби як органу, відповідального не тільки за іноземців та осіб без громадянства, а й за міграцію громадян України.  Від цього органу до місцевого самоврядування мають відійти послуги з реєстрації місця проживання і видачі паспортних документів. Всі ці послуги мають однозначно надаватися через ЦНАП;

– по-третє, слід переглянути ідею утворення нового адміністративного монстра – Укрдержреєстру (центрального органу виконавчої влади в системі Мін’юсту з власними територіальними органами). Зберігши за ним тримання баз даних (реєстрів), самі адміністративні послуги з реєстрації суб’єктів господарювання, з реєстрації нерухомості слід повернути місцевому самоврядуванню;

– по-четверте,слід спрощувати і самі послуги, наприклад, не проводити під час перереєстрації транспортних засобів їх огляду; забезпечити заявницький спосіб реєстрації місця проживання (а не дозвільний); з обласного рівня спустити на місцевий адміністративні послуги у сфері будівництва і т.д.

Також треба мати на увазі, що у 2013 році у зв’язку з проведенням адміністративної реформи може бути багато спроб заробити на будівництві та реконструкції приміщень, закупівлі меблів, техніки та іншого. Тому важливо здійснювати і державний, і громадський контроль за цією сферою, аби не дискредитувати саму ідею ЦНАП.

Незабаром буде видно, хто виграє і в цій реформі – громадяни, які потребують доступніших і якісніших адміністративних послуг, чи бізнесо-чиновники, які розбудують власні (відомчі) мережі органів і офісів («цнапиків»).

В свою чергу Центр політико-правових реформ разом з регіональними партнерами з Дніпропетровська («Тамариск»), Львова (Центр інформаційного консалтингу) та Харкова (Фонд локальної демократії), а також при соціологічній підтримці Фонду «Демократичні ініціативи» та фінансовій підтримці Європейської комісії протягом двох років здійснюватимуть моніторинг впровадження Закону «Про адміністративні послуги» та слідкуватимуть за змінами у якості цих послуг.

Тут можна переглядути фоторепортаж заходу.

Прес-служба ЦППР