ПОРІВНЯННЯ проєктів законів
ПОРІВНЯННЯ проєктів законів щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні
Проєкт Закону | Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні | Про особливості регулювання господарської діяльності у сфері інформаційних технологій | Про стимулювання розвитку сфери інформаційних технологій в Україні |
Реєстраційний номер | 4303 | 4303-1 | 4303-2 |
Дата реєстрації | 02.11.2020 | 18.11.2020 | 18.11.2020 |
Автори | Народні депутати України Чернєв Є.В., Гетманцев Д.О., Ковальчук О.В. та інші | Народний депутат України Борт В.П. | Народні депутати України Рудик К.О., Ніколаєнко А.І., Клименко Ю.Л. та інші |
Посилання на картку законопроєкту | Посилання | Посилання | Посилання |
Відповідність предмету правового регулювання | Не відповідає | Відповідає | Відповідає |
Напрямок правового регулювання | Запровадження спеціального правового режиму, який зокрема передбачає податкові пільги та сприяння у веденні господарської діяльності, не менш ніж на 15 років з дати набуття чинності Законом | ||
Регулювання процедур набуття та втрати статусу суб’єкта спеціального правового режиму | Врегульовано.Водночас, з положень законопроєкту випливає що договір приєднання до Організації та сплата членських внесків є обов’язковим наслідком набуття статусу резидента. Таким чином, набуття статусу резидента Дія Сіті зобов’язує до участі в «профспілці» резидентів Дія Сіті. | Не врегульовано процедуру втрати статусу суб’єкта та механізми контролю за дотриманням суб’єктами законодавства. | Врегульовано, але процедури контролю за дотриманням законодавства щодо відповідності вимогам, встановленим законодавством, містять недоліки, які можуть спричинити корупційні зловживання з боку контролюючих органів та їх посадових осіб |
Вимоги щодо набуття стартапом статусу суб’єкта спеціального правового режиму | Встановлює спрощені вимоги до набуття статусу стартапами, що сприяє залученню вказаних суб’єктів до діяльності в межах спеціального правового режиму | Створює умови порівняно складніші, ніж для інших юридичних осіб, чим перешкоджає набуттю відповідного статусу суб’єкта | Не врегульовано повною мірою, що перешкоджає відповідним суб’єктам використовувати переваги спеціального правового режиму |
Облік суб’єктів спеціального правового режиму | Здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики: у сферах цифровізації, цифрового розвитку, цифрової економіки, цифрових інновацій та технологій у виді Реєстру. | Здійснюється центральним органом виконавчої влади, уповноваженим на реалізацію державної податкової політки, у виді Реєстру. | Здійснюється центральним органом виконавчої влади що забезпечує формування та реалізацію державної політики: у сферах цифровізації, цифрового розвитку, цифрової економіки, цифрових інновацій та технологій, у виді Реєстру. |
Термінологічна коректність та точність | Не містить визначень основних змістоутворюючих термінів: «резидент Дія Сіті», «Дія Сіті», «організація резидентів Дія Сіті», «реєстр резидентів Дія Сіті» та інші | Містить визначення основних термінів, які запроваджуються законопроєктом, та посилання на нормативно-правові акти, які є джерелом інших термінів, що використовуються у законопроєкті | |
Наявність / відсутність протекціоністських або дискримінаційних положень | Створює умови для монополізації ІТ-індустрії великими компаніями та «видавлювання» з ринку дрібних суб’єктів господарювання в сфері ІТ | Шляхом запровадження презумпції правомірності рішень створює більш сприятливі умови для юридичних осіб, які здійснюють господарську діяльність у сфері ІТ, порівняно із іншими суб’єктами господарювання | |
Забезпечення вільної конкуренції | Встановлено жорсткі вимоги щодо відносин, які можуть бути розцінені як переманювання та конкурентні дії. Внаслідок реалізації цих обмежень значна кількість суб’єктів господарювання в сфері ІТ може потрапити під дію обмежень, встановлених законопроєктом і фактично припинити діяльність в сфері ІТ | Дає можливість встановлювати окремі обмеження та умови щодо переманювання працівників та вчинення конкурентних дій в договорах, які укладає суб’єкт спеціального правового режиму в сфері ІТ | Не регулює |
Регулювання договірних відносин | Забезпечено свободу договірних відносин суб’єктів спеціального правового режиму із постачальниками, контрагентами та працівниками, зокрема фізичними особами-підприємцями, на основі договорів, укладених згідно із законодавством України | ||
Взаємодія з правоохоронними органами | На врегулювання статусу спеціального суб’єкта запропоновано проєкт Закону про внесення змін до кримінального законодавства щодо особливого порядку здійснення розслідування кримінальних правопорушень з метою забезпечення належних умов для розвитку цифрової економіки (№4305). У разі набуття чинності цим законопроєктом до резидентів Дія Сіті безпідставно застосовуватиметься особливий порядок здійснення кримінального провадження, який призведе до уникнення резидентами Дія Сіті та їх працівниками кримінальної відповідальності, затягування процесу досудового розслідування та створення перешкод у діяльності слідчих та прокурорів | Встановлює гарантії стабільності роботи суб’єкта спеціального правового режиму, які забезпечуються у порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України | Не регулює |
Державне фінансування | Не більше 25% статутного капіталу.Не встановлено контроль за цільовим використанням коштів, не запроваджено механізмів запобігання розтрати та процедуру повернення коштів державі у разі їх нецільового використання | Не встановлено | Не більше 25% статутного капіталу.Не встановлено контроль за цільовим використанням коштів, не запроваджено механізмів запобігання розтрати та процедуру повернення коштів державі у разі їх нецільового використання |
ВИСНОВОК | Законопроєкт містить численні вади, які у разі прийняття Закону призведуть до порушень у сфері забезпечення засад вільної конкуренції та вчинення корупційних правопорушень, створять перешкоди у досудовому розслідуванні кримінальних правопорушень.Законопроєкт потребує серйозного доопрацювання. У запропонованій редакцій проєкт закону необхідно відхилити. | Законопроєкт відповідає меті правового регулювання, але не містить запобіжників для нецільового витрачання коштів державного бюджету, а також не обмежує втручання держави в процеси діяльності суб’єктів господарювання в сфері ІТ. Окрім того, потребує доопрацювання порядок контролю за дотриманням законодавства суб’єктами спеціального правового режиму та механізм залучення стартапів до ефективної діяльності у межах спеціального правового режиму. | Законопроєкт відповідає меті правового регулювання, але потребує доопрацювання з метою усунення недоліків у здійсненні державного контролю за суб’єктами спеціального правового режиму, а також запровадження механізмів контролю за цільовим витрачанням коштів державного бюджету, які залучені до статутного капіталу таких суб’єктів. |