Що вас цікавить?

Ініціатива Уряду зменшити винагороду суддів у сучасних умовах – виправдана

31.03.2020
Судівництво /
Судоустрій і статус суддів

29 березня Кабінет Міністрів України вніс до Парламенту законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет на 2020 рік».


Подія

29 березня Кабінет Міністрів України вніс до Парламенту законопроект “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет на 2020 рік”.

Серед іншого, Уряд запропонував зменшити з 1 квітня і до закінчення карантину заробітну плату працівників бюджетних установ (зокрема, і суддів) до 47 230 грн. Законопроект мотивований необхідністю скоротити державні видатки для вивільнення коштів на боротьбу з поширенням пандемії COVID-19. 

Голова Ради суддів України розкритикував урядову ініціативу, зокрема через те, що законопроект підготовлений “без консультацій із суддівським корпусом, без належного громадського обговорення, без належного інформування про очікуваний ефект від подібних змін саме за рахунок скорочення видатків на судову гілку влади”, водночас погодився, що “розмір суддівської винагороди, якщо і може бути зменшено, то лише на період карантину та із визначенням рівня винагороди залежно від інстанційності суду”. 

Вища рада правосуддя закликала відмовитися від змін, які стосуються суддів, щоб не порушувати конституційні гарантії незалежності суддів. 

Голова Верховного Суду назвала умови, за яких зменшення суддої винагороди буде легітимним: “За європейськими стандартами вдатися до зменшення матеріального забезпечення суддів парламент може лише за умови погіршення економічного стану в державі. Але, зважаючи на значення незалежності суддів, звуження цієї гарантії відповідно до стандартів повинно торкатися всіх державних службовців, відбуватися не в першу чергу та пропорційно (тобто супроводжуватися одночасним зменшенням окладів працівників інших органів державної влади), мати тимчасовий характер”. Щодо законопроекту, то, на думку Голови Верховного Суду, його положення порушують вимогу пропорційності, адже зменшення стосується “і не всіх держслужбовців, і непропорційно до рівня їх заробітної плати”.

30 березня Парламент відправив поданий законопроект на доопрацювання за скороченою процедурою. 

 

Оцінка ЦППР

На думку експертів ЦППР, урядова ініціатива тимчасово (з 1 квітня і на період карантину, що наразі становить менш як 1 місяць) обмежити максимальний рівень винагороди публічних службовців зумовлена винятковими економічними причинами. Так, за прогнозом Кабінету Міністрів України, у 2020 році очікується падіння ВВП щонайменше на 3,9% (порівняно з ростом 3,7%, який прогнозувався раніше), а зниження максимального рівня винагороди стосуватиметься не лише суддів, але однаково всіх працівників бюджетних установ, окрім тих, що залучені до заходів протидії COVID-19 і забезпечення оборони. Тобто урядова ініціатива переслідує легітимну мету і не є зазіханням на незалежність суддів. Проте розмір оплати праці всіх суддів буде однаковим, незалежно від розміру винагороди, яку вони отримують зазвичай.

При підготовці законопроекту до повторного першого читання доцільно провести консультації з представниками судової гілки влади, позиція яких (а саме Вищої ради правосуддя) наразі не є соціально відповідальною. Варіантом вирішення проблеми може бути пропорційне скорочення розмірів суддівської винагороди із застосуванням певного коефіцієнту. Наприклад, гарантується певний мінімум (для прикладу ті самі 10 мінімальних розмірів заробітної плати), а все, що мало бути виплачено більше, – множиться на певний коефіцієнт, наприклад, 0,5 або менше.

Публікація оновлена 01.04.2020