preloader

Що вас цікавить?

Громадськість вимагає якісних адміністративних послуг (підсумки конференції)

19.04.2013
Адміністративні послуги

Україні необхідно спростити і вдосконалити систему надання адміністративних послуг, причому така реформа не буде ефективною без активної участі громадськості. Про це йшлося під час конференції «Роль громадськості у покращенні якості надання адміністративних послуг», організованої Центром політико-правових реформ


Україні необхідно спростити і вдосконалити систему надання адміністративних послуг, причому така реформа не буде ефективною без активної участі громадськості.

Про це йшлося під час конференції «Роль громадськості у покращенні якості надання адміністративних послуг», організованої Центром політико-правових реформ.

Так, за словами заступника голови правління Центру політико-правових реформ Віктора Тимощука, в Україні за офіційними даними нараховується більше 1,5 тис. адміністративних послуг. «Це той обсяг зарегульованості нашого життя, який показує, що в Україні легше нічого не робити, ніж почати робити», – зазначив експерт.

При цьому у нас практично не існує простих адміністративних послуг, тобто таких, які за кордоном надаються за 5-10 хвилин: в Україні цей процес займає місяць походів до різних органів державної влади та зібрання довідок.

Як повідомив Віктор Тимощук, громадяни і бізнес найбільше скаржаться на складну процедуру отримання послуг та її тривалість.

«Найбільше проблем виникає через те, що офіси держустанов розпорошені і громадянин виконує функції кур’єра в комунікації між ними. Наприклад, після народження дитини, необхідно послідовно відвідати три різних інстанції (зареєструвати факт народження дитини в РАГСі, зареєструвати її  місцепроживання в міграційній службі (на практиці – переважно у паспортиста ЖЕКу), і почати процедуру отримання допомоги у соціальній службі. Хоча все це могло робитися в одному місці за одним зверненням», – зазначив експерт.

Серед інших проблем у сфері адміністративних послуг – брак інформації про послуги, обмеженість і незручність для громадян «прийомних годин», черги, нечемність в обслуговуванні, непрозорі та часто необґрунтовані платежі.

На думку Віктора Тимощука, проблему може вирішити вступ в дію нового закону про адміністративні послуги. "Важливо те, що ця реформа має бути зрозуміла для громадян і не має політично-партійного характеру", – додав експерт.

Згідно з концепцією реформи, в обласних і районних центрах будуть створені єдині центри надання адмінпослуг  (ЦНАП). Прийшовши туди, людина зможе одночасно вирішити різні справи, за які відвідають різні служби / органи.

За словами експерта, влада за законом має відкрити понад 650 таких центрів. Наразі офіційно звітується про функціонування 110 ЦНАП. За даними ЦППР, повноцінні ЦНАП діють в 12-15 містах України.

Представник Координаційного центру з упровадження економічних реформ в Україні Олександр Саєнко зазначив, що серед основних завдань реформування сфери адміністративних послуг – підвищення якості надання таких послуг, скорочення строків та видатків на їх надання та підвищення рівня поінформованості населення щодо надання адміністративних послуг.

При цьому він звернув увагу на такі проблеми, які гальмують проведення ефективної реформи системи адмінпослуг: по-перше, це створення та розбудова «відомчих центрів надання послуг» (замість єдиних центрів); по-друге, проблема недостатнього фінансування (у 2013 році з державного бюджету виділено 71 млн грн.); по-третє, «формальність» підходів до відкриття ЦНАП в окремих регіонах; по-четверте, низька мотивація та брак знань у державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування.

Крім того, як повідомив Олександр Саєнко, деякі органи влади відмовляються відкривати доступ до своїх реєстрів та баз даних, навіть для інших держорганів. Проблемою є і те, що відсутні конкретні норми відповідальності посадовців за порушення в частині надання адмінпослуг, а також поширене ставлення до громадянина як прохача.

Разом з тим, на думку Саєнка, громадськість могла б узяти активну участь в реформі системи адмінпослуг, що дозволило б вирішити частину існуючих проблем. Серед можливих напрямків громадської активності експерт вбачає навчання та розвиток персоналу органів державної влади, обмін інформацією щодо кращих практик надання адмінпослуг, моніторинг якості надання таких послуг в окремих сферах та «громадський тиск» на суб’єктів надання адмінпослуг.

Координатор Координаційного центру з упровадження економічних реформ Марія Горностай у своєму виступі зупинилася на можливостях розвитку електронного урядування у сфері адміністративних послуг.

На її переконання, перспективним є розвиток електронних послуг із застосуванням безкоштовних інформаційних технологій, спілкування на онлайн-майданчиках та форумах, електронне анкетування.

"Електронне урядування довело свою ефективність за кордоном. Наприклад, в Канаді порахували, що вартість надання послуги при фізичному відвідуванні людиною офісу складає в середньому 28 доларів, а надання послуги через Інтернет коштує лише 15 центів. В Україні теж майбутнє за електронними послугами, але спершу необхідно навести порядок в паперах. До того ж фізичні офіси завжди мусять лишатися альтернативним каналом отримання послуг для громадян, і тому Україні необхідно пройти етап створення ЦНАП ",– додав Віктор Тимощук.

Під час заходу також були презентовані результати соціологічних досліджень з оцінкою населенням якості надання адміністративних послуг. Дослідження проводилося Фондом «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва та Київським міжнародним інститутом соціології на замовлення Центру політико-правових реформ із 5 по 13 березня 2013 року.

Як повідомила директор Фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна, у порівнянні з 2009 роком значно зросла кількість тих, хто протягом року звертався до влади за певними адміністративними послугами – з 36% до 47,5%.

В оцінці якості надання адміністративних послуг думки населення поділилися: 33% дали задовільну оцінку, 32% – погану. Оцінюють якість надання адміністративних послуг як добру значно менше – 12%.

Серед найбільш позитивних елементів під час надання адмінпослуг найчастіше називали коректність поведінки посадових осіб (19%), чітке пояснення щодо усіх обставин справи (16%) та швидкий розгляд справи (16%).

Серед найбільш негативних моментів називали великі черги (23%), відсутність чітких пояснень щодо усіх обставин справи та потрібних документів (17%), тяганина із розглядом справи (17%).

У своєму виступі експерт Центру інформаційного консалтингу та Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич зупинився на кращих українських практиках організації надання адміністративних послуг.

Він назвав п’ять умов для успіху при створенні хорошого центру надання адміністративних послуг. Це політична воля, бачення та реалістичний план заходів, належна підготовча робота, адекватне приміщення, а також технічне і програмне забезпечення.

За його словами, в суті реформи системи надання адміністративних послуг мають бути громадяни та їх потреби. «Громадянин – це клієнт і роботодавець, а не кур’єр, прохач чи джерело доходів», – додав експерт.

На думку Ігоря Бригілевича, роль громадськості у реформуванні системи надання амін послуг – «зрозуміти, чого ми хочемо від цієї системи, і вимагати це у влади».

Він навів приклад німецького Гейдельберга, в якому проживає 140  тисяч населення. При цьому у місті, окрім головного офісу надання адміністративних послуг, існує 10 пунктів доступу у різних районах. Таким чином громадянин може пішки добратися до такого ближчого офісу максимум за 15 хвилин, незважаючи на те, в якій точці міста він знаходиться.

«Ми цим шляхом теж підемо, але потрібно із чогось почати і базовий ЦНАП у кожному місці – це вже добрий прогрес», – підсумував Бригілевич.

Президент Фонду місцевої демократії Ольга Мірошник у своєму виступі зупинилася на прикладі Харкова і розповіла про вплив громадськості на сферу надання адміністративних послуг у цьому місті.

На її думку, хоча більшість мешканців громад переконані, що впливати на владу неможливо, втім, це не так: саме громадянське суспільство повинне нагадувати і вимагати.

Презентаціями досвіду Вінниці і Дніпропетровська щодо функціонування ЦНАП і впливу громадськості на створення зручних і доступних умов отримання адмінпослуг поділилися Євген Іщук, перший заступник директора Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради, та Тетяна Барашкова, президент Центру підтримки громадських та культурних ініціатив «Тамариск».

З програмою заходу та презентаціями можна ознайомитись за цим посиланням.

Конференція організована Центром політико-правових реформ спільно з Фондом місцевої демократії, Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва, Центром підтримки громадських та культурних ініціатив «Тамариск», Центром інформаційного консалтингу.

Захід пройшов за фінансової підтримки Європейського Союзу.