preloader

Що вас цікавить?

Експерти закликають до формування сильного і незалежного Конституційного Суду України

14.03.2019
Конституціоналізм /
Конституційна реформа

Сьогодні питання неконституційності вказаних положень Регламенту стоїть перед КСУ. Це справа за своєю суттю є питанням бажання КСУ самостійно захистити себе від неконституційних положень, що негативно впливають на незалежність КСУ.


Протягом 2017-2019 років РПР послідовно відстоює належну реалізацію конституційних змін, започаткованих у червні 2016 року та спрямованих на незалежність Конституційного Суду України (КСУ).

Це нові вимоги до суддів КСУ: високі моральні якості та визнаний рівень компетентності правника, а також зміна порядку призначення суддів КСУ в частині запровадження конкурсних засад відбору кандидатур на посаду судді КСУ (стаття 148 Конституції України).

26 лютого Конституційний Суд України визнав неконституційною статтю Кримінального кодексу, яка передбачає покарання за незаконне збагачення посадовців. Це викликало хвилю  суспільної критики та нерозуміння. Рішення Конституційного Суду фактично руйнує антикорупційну державну політику останніх років, оскільки декриміналізація незаконного збагачення означатиме уникнення покарання всіма посадовцями зі статками, набутими шляхом порушення обмежень і заборон, встановлених антикорупційним законодавством.

Це рішення КСУ є наслідком блокування реалізації конституційних новел. Неодноразово експерти РПР наголошували на необхідності:

  • призначити суддів Конституційного Суду, які будуть відповідати новим конституційним вимогам до судді КСУ, зокрема, матимуть високі моральні якості та визнаний рівень компетенції в галузі права;
  • не політизувати процес відбору суддів КСУ з боку Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя, також допустити до участі в процесі відбору кандидатів, які самостійно виявили бажання взяти участь у відборі;
  • не порушувати ст. 148 Конституції та забезпечити відбір кандидатур на посаду судді Конституційного Суду на конкурсних засадах, а не шляхом політичних  домовленостей – з боку Верховної Ради;
  • оприлюднити інформацію щодо осіб, рекомендованих на посаду судді КСУ – це слід зробити конкурсній комісії для здійснення відбору кандидатів на посаду судді КСУ, яких призначає Президент України;
  • захистити свою незалежність – це може зробити лише Конституційний Суд.

Повна заміна конкурсного відбору на політичну підтримку кандидатів на посаду судді КСУ відбувалася у Парламенті через ухвалення неконституційних змін до ст. 2084  Закону “Про Регламенту Верховної Ради України”.

Сьогодні питання неконституційності вказаних положень Регламенту стоїть перед КСУ. Це справа за своєю суттю є питанням бажання Конституційного Суду України самостійно захистити себе від неконституційних положень, що негативно впливають на незалежність КСУ.

Для забезпечення дії вказаних конституційних новел, які спрямовані на формування сильного професійного незалежного Конституційного Суду України, РПР закликає:

Верховну Раду України:

  • встановити в Законі України “Про Конституційний Суд України” конкурсний відбір кандидатів на посади судді КСУ шляхом формування єдиної конкурсної комісії для усіх суб’єктів призначення суддів КСУ із залученням міжнародних експертів;
  • скасувати неконституційні положення статті 208-4 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України».
  • Конституційний Суд України:
  • відкрити конституційне провадження за конституційним поданням 47 народних депутатів щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень другого речення абзацу першого частини третьої, абзацу другого частини третьої, частини четвертої статті 208-4 Закону України “Про Регламент Верховної Ради України”.