preloader

Що вас цікавить?

Загальні проблеми щоквартального звітування політичних партій

19.10.2016
Запобігання корупції /
Практика запобігання корупції

Сформована статистика та проміжні висновки щодо звітності політичних партій за перший та другий квартали


1. Законом «Про внесення деяких змін до законодавчих актів України щодо запобігання та протидії політичній корупції», встановлено обов’язок звітування політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Відповідно до інформації, оприлюдненої на офіційному веб-сайті НАЗК, щодо звітності політичних партій за перший та другий квартали, сформована наступна статистика:

На сьогодні в Україні зареєстровано 350 політичних партій.

За І квартал подано 195 звітів, тобто 56% політичних партій подали звіти за І квартал (станом на перший квартал було зареєстровано 347 політичних партій).

За ІІ квартал подано 200 звітів, що складає 57% від зареєстрованих політичних партій.

Спостерігається невелике збільшення кількості партій, що прозвітували у другому кварталі. Подання звітності трохи більше ніж половиною партій обумовлено тим, що частина політичних партій існує лише «на папері» та реальну діяльність не проводить.

2. За даними аналізів звітів політичних партій за перший та другий квартал, зробленими НАЗК, сформована наступна статистика:

За І квартал несвоєчасно подано 51 звіт, що складає 26% від усіх поданих звітів за І квартал.

За ІІ квартал несвоєчасно подано 14 звітів, що становить лише 7% від усіх поданих звітів за ІІ квартал.

Несвоєчасне подання звітів понад чвертю політичних партій, що подали свої звіти за І квартал, насамперед обумовлено занадто короткими термінами для подання відповідних звітів, а також складною та великою формою квартальних звітів. За ІІ квартал відсоток порушників строків звітування значно зменшився, що пояснюється збільшенням часу для ознайомлення з новою процедурою звітування політичними партіями.

3. Проблемами, з якими зіштовхнулися представники політичних партій, були складність форми, великий обсяг заданої форми звітності та обов’язок зазначення в звіті непередбаченої законом інформації.

Для вирішення цих проблем в НАЗК створено робочу групу, яка працює над розробкою нової форми звітів.

Усі шість парламентських політичних партій вчасно подали звіти за І та ІІ квартали 2016 року.

Політичними партіями, які на парламентських виборах 2014 року набрали понад 2% голосів виборців, та, відповідно, мають потенціал набрати понад 2% голосів виборців на наступних парламентських виборах і отримати права на державне фінансування, також вчасно було подано звітність за І та ІІ квартали 2016 року. Винятком є «Комуністична партія України», яка несвоєчасно подала звіт за І квартал, але її діяльність, найменування та символіка відповідно до Закону «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» підпадає під заборону.

Стосовно інших 17 політичних партій, які брали участь у позачергових виборах народних депутатів 2014 року сформована така статистика:

За даними НАЗК за І квартал не було подано звітів 5 політичними партіями, несвоєчасно звітність було подано 4 політичними партіями.

За ІІ квартал не було подано звітів 5 політичними партіями, несвоєчасно звітність було подано 1 політичною партією.

За даними ЦВК, 8 політичними партіями було прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у перших виборах депутатів рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних та міських голів 28 серпня 2016 року. Витрати на передвиборну агітацію, зарплатню працівникам на вказаних місцевих виборах за часовими рамками мають бути відображені політичними партіями у звіті за ІІІ квартал.

4. Із інформації, отриманої за результатами анкетування та зустрічей з представниками політичних партій, можна зробити наступні проміжні висновки щодо управління фінансами політичної партії та реформи політичного фінансування за І та ІІ квартали 2016 року:

– в політичних партіях повноваженнями щодо управління політичними фінансами наділені в основному виконавчі органи партій, а повноваженнями щодо контролю – контрольно-ревізійні органи;

– політичними партіями, які отримали право на державне фінансування їх статутної діяльності, було відкрито рахунки для отримання такого фінансування;

– за результатами поданих звітів, у більшості місцевих осередків політичних партій не відкрито банківських рахунків;

– основними витратами політичних партій за вказаний період є: оренда, проведення заходів, комунальні та телекомунікаційні послуги;

– представники політичних партій наголошували на тому, що зіштовхнулися з багатьма труднощами при складанні та заповнені щоквартальних звітів за І та ІІ квартал, а саме: непідготовленість власних кадрів, великий обсяг залучених людських ресурсів та часу, загальна складність механізму звітування та відсутність належних рекомендацій, інструкцій і роз’яснень щодо складання та заповнення звітів;

– усі опитані представники політичних партій вказали на доцільність проведення тренінгів.

Загалом же встановлений нині механізм звітування більшість політичних партій визнали складним. Це спричинено запровадженням нової для партій процедури звітування, яка потребує залучення великої кількості ресурсів, та яка не була вчасно роз’яснена представниками НАЗК. Представники політичних партій наголосили на доцільності проведення тренінгів з питань звітування про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру.

 

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Моніторинг імплементації та проведення інформаційно-просвітницької кампанії щодо нових правил фінансування політичних партій», що реалізується за фінансової підтримки Ради Європи.