Про «санкції» як спеціальні обмежувальні заходи: регламентація і ризики застосування
Останнім часом інформаційною територією не пройти, не спіткнувшись об тему санкцій. Їм приділяється уваги не менше, ніж вакцинації і, можливо, погоді. Соціологічною групою «Рейтинг» 22–23 лютого навіть проведено опитування, за результатами якого з’ясувалося, що майже 60% українців підтримують санкції проти Медведчука, Марченко і ще восьми фізичних і 19 юридичних осіб, накладені рішенням РНБО України від 19 лютого.
То що це таке — санкції, і чому 28% українців усе ж не підтримали їх?
У 2014 році Закон «Про санкції» приймався в терміновому постреволюційному режимі. 8 серпня законопроєкт було внесено урядом на розгляд парламенту, через чотири дні прийнято у першому читанні, ще через два — в цілому, а 12 вересня закон набув чинності.
Під час презентації проєкту у парламенті 14 серпня тодішній прем’єр-міністр Арсеній Яценюк заявив, що уряд уже «підготував список 172 громадян Російської Федерації та громадян інших держав, які підривають територіальну цілісність і незалежність України, та 65 переважно російських компаній, які фінансують тероризм і підтримували анексію Криму». Тобто закон про санкції мав стати правовою основою для прийняття президентом уже підготовленого указу щодо застосування санкцій. Проте сталося не так, як гадалося. Закон виявився не таким простим для застосування, і своє перше рішення на його виконання РНБО прийняла лише через рік — 2 вересня 2015 року. Тоді санкції було застосовано до 105 юридичних і 388 фізичних осіб, серед яких 140 громадян України, що «створювали реальні та/або потенційні загрози національним інтересам, національній безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України, сприяли терористичній діяльності та/або порушували права і свободи людини і громадянина, інтереси суспільства та держави» тощо. Стосовно фізичних осіб були застосовані санкції переважно у вигляді блокування активів і зупинення фінансових операцій, запобігання виведенню капіталів за межі країни, а також позбавлення державних нагород України тих, у кого вони були.
Пізніше РНБО понад 20 разів приймала рішення щодо застосування санкцій: міжнародних згідно з резолюціями Ради Безпеки ООН чи за пропозицією Кабінету міністрів та національних — на підставі пропозицій Верховної Ради, президента, Кабінету міністрів, Національного банку чи Служби безпеки України.
Важко сказати щось про ефективність цього закону з огляду на відсутність як згадки в ньому про будь-які механізми моніторингу і контролю виконання рішень РНБО, так і відповідних опублікованих звітів про результати їх виконання. Принаймні нам не вдалося знайти актів про позбавлення державних нагород України ані громадян України Миколи Пачковського та Яніни Павленко, ані росіянина Сергія Глазьєва та інших.
Певною мірою вади контролю можна виправити в результаті реалізації рішення РНБО від 26 лютого 2021 року №77/2021 «Про стан виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України». Але сподіватися на кардинальну зміну ситуації марно, адже це рішення не має сили закону, а його зміст є декларативним: «Кабінету міністрів України… забезпечувати виконання… вжити заходів щодо притягнення до відповідальності… запровадити процедуру схвалення планів організації виконання завдань… Прем’єр-міністрові взяти під особистий контроль…». Ну, як завжди.
Суб’єкти санкцій
Закон «Про санкції» до переліку суб’єктів санкцій відносить: а) іноземну державу; б) іноземну юридичну особу; в) юридичну особу, яка перебуває під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента; г) іноземця; д) особу без громадянства; е) суб’єктів, які здійснюють терористичну діяльність.
Отже, суб’єктами санкцій є переважно іноземні держави, іноземці та юридичні особи. Але, як випливає із закону, фізичні особи, що здійснюють терористичну діяльність, також є суб’єктами санкцій, причому незалежно від громадянства. Це положення узгоджується із Законом «Про боротьбу з тероризмом», де зазначено, що керівники та посадові особи підприємств, установ і організацій, а також громадяни, які сприяли терористичній діяльності, несуть відповідальність за це згідно із законом.
Питання про правомірність застосування Закону «Про санкції» до громадян України є одним із каменів спотикання. Тож цілком закономірно постає запитання, чи може громадянин України, навіть якщо його і підозрюють у терористичній або будь-якій антидержавній діяльності, бути підданий кримінальному покаранню без слідства, суду та обвинувального вироку, яким його вину було б доведено в законному порядку, як про це сказано в Конституції.
У цьому контексті важливо з’ясувати два моменти: що слід розуміти під терористичною діяльністю та чи є санкції, передбачені Законом «Про санкції», кримінальним покаранням у розумінні Конституції.
Закон «Про боротьбу з тероризмом» визначає, що терористична діяльність охоплює не лише власне підготовку і реалізацію терористичних актів, а й підбурювання до їх вчинення та чимало інших діянь, включно з пропагандою і поширенням ідеології тероризму, фінансуванням і будь-яким іншим сприянням тероризму.
Що ж до природи санкцій, то вона є, за одним винятком, про який нижче, все ж не кримінально-, а адміністративно-правовою.
По-перше, санкції в законі скорочено іменуються як «спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи». Їх призначенням, виходячи з назви цих заходів та інших положень закону, є не кара, а обмеження економічної та іншої суміжної діяльності, яка сприяє тероризму, іншим посяганням на національні інтереси, національну безпеку, суверенітет і територіальну цілісність України. Пафосно назвавши їх санкціями, законодавець переслідував, швидше, політичну мету — підкреслити готовність Української держави відповідати на ворожі дії з урахуванням особливостей гібридної війни.
По-друге, Кримінальний кодекс України як покарання передбачає заходи примусу — обмеження в реалізації прав і свобод людини. Ними є позбавлення волі, обмеження волі, арешт, позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, громадські роботи, штраф, конфіскація майна. Застосувати їх може тільки суд своїм обвинувальним вироком, а виконують їх установи виконання покарань, кримінально-виконавчі інспекції та органи державної виконавчої служби.
На відміну від цього, «спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи», передбачені Законом «Про санкції», не полягають у позбавленні людини ані волі, ані власності, ані інших конституційних прав і свобод. Тому їх застосування до громадян України не виключається — з урахуванням деяких винятків, про що нижче.
«Санкції» мають адміністративно-правовий характер
Обмежувальні заходи, перелік яких наведено у статті 4 Закону «Про санкції», містилися в законах України ще задовго до 2014 року під цією ж або схожою назвою та застосовувалися до порушників законодавства відповідними уповноваженими органами. Так, було передбачено:
- адміністративно-господарські санкції — обмеження і зупинення діяльності суб’єкта господарювання, зупинення дії ліцензії (патенту) на здійснення певних видів господарської діяльності, ліквідація суб’єкта господарювання тощо — Господарським кодексом;
- блокування цінних паперів — Законом «Про захист економічної конкуренції»;
- встановлення особливостей здійснення операцій, пов’язаних із рухом капіталу, запровадження дозволів і (або) лімітів на проведення окремих валютних операцій — Законом «Про валюту і валютні операції»;
- зупинення дії та анулювання дозволу, анулювання ліцензії — Митним кодексом, Кодексом про надра, законами «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про ринок електричної енергії» та іншими;
- анулювання, тимчасове припинення дії сертифіката, свідоцтва, ліцензії, дозволу — Повітряним кодексом;
- обмеження транзиту товарів — Митним кодексом;
- обмеження в наданні телекомунікаційних послуг— Законом «Про телекомунікації»;
- скасування або зупинення дії дозволу, висновку чи міжнародного імпортного сертифіката — Законом «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання»;
- обмеження, зупинення, припинення використання радіоелектронних засобів мовлення, анулювання ліцензії на мовлення або дозволу на експлуатацію радіоелектронного засобу мовлення — Законом «Про радіочастотний ресурс України»;
- обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів здійснюваних банком операцій, у тому числі операцій із пов’язаними з банком особами, заборона надавати бланкові кредити, відкликання банківської ліцензії та ліквідація банку — Законом «Про банки і банківську діяльність»;
- обмеження або заборона видачі коштів із поточних і вкладних (депозитних) рахунків фізичних та юридичних осіб, обмеження і тимчасова заборона проведення валютних операцій на території України, зокрема операцій з вивезення, переказування і пересилання за межі України валютних цінностей, — Законом «Про Національний банк України»;
- заборона, скасування, припинення або зміна виконання будь-яких видів польотів і авіаційної діяльності — Повітряним кодексом;
- обмеження пересування особи чи транспортного засобу, обмеження доступу до визначеної території — Законом «Про поліцію».
Однак проблема в тому, що підстави застосування цих обмежень інші, ніж ті, що передбачені Законом «Про санкції», а посилань на передбачені цим законом підстави застосування санкцій перелічені закони не містять. Це означає, що безпосередньо на підставі рішення РНБО та указу президента вони не можуть бути застосовані, для їх застосування потрібно внести доповнення до відповідних законів, в яких було б зазначено, що відповідні обмеження, крім іншого, можуть застосовуватися і на виконання Закону «Про санкції». Поки цих доповнень немає, застосування відповідних обмежень і заборон може бути визнане судом безпідставним.