Аналітична записка ЦППР та РПР щодо проведення конституційної реформи (01-15 березня 2016 р.)
В Україні проводиться конституційна реформа, яка передбачає конституційні зміни у 3-х напрямках: права людини; децентралізація; реформа правосуддя. На жаль, до цього часу не ініційовано процес зміни в частині забезпечення балансу гілок влади.
Аналітична записка ЦППР та РПР
щодо проведення конституційної реформи (01-15 березня 2016 р.)
В Україні проводиться конституційна реформа, яка передбачає конституційні зміни у 3-х напрямках: права людини; децентралізація; реформа правосуддя. На жаль, до цього часу не ініційовано процес зміни в частині забезпечення балансу гілок влади.
1. Права людини
Зараз продовжуються громадські обговорення щодо підготовки конституційних змін. Конституційні зміни щодо прав, свобод та обов'язків людини, громадянина йдуть відкрито з належним залученням громадян до конституційного процесу.
2. Децентралізація
Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) дотепер очікує розгляду Парламентом. Нагадаємо, що цей законопроект було внесено до Парламенту Президентом України та попередньо схвалено Парламентом VIII скликання 31 серпня 2015 р. на другій сесії, а Постановою Верховної Ради «Про порядок денний четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання» № 974-VIII було включено до порядку денного Парламенту.
Питання щодо конституційності ухвалення конституційних змін Парламентом на двох непослідовних сесіях сьогодні розглядається у Конституційному Суді у межах справи за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо офіційного тлумачення положення статті 155 Конституції «на наступній черговій сесії Верховної Ради України». 11 березня Конституційний Суд України на закритій частині пленарного засідання розглядав цю справу. На сьогодні рішення не прийнято.
ЦППР і група «конституційна реформа» РПР вважають, що положення Конституції є однозначними — стаття 155 Конституції України чітко встановлює часовий проміжок зміни Конституції — це мають бути дві послідовні сесії Парламенту одного скликання. У попередній практиці внесення змін до Конституції та правових позиціях Конституційного Суду положення статті 155 Конституції завжди розумілися однозначно. У Рішенні від 17 жовтня 2002 р. (справа № 1-6/2002) Конституційний Суд звертав увагу, що «з сесійним характером роботи Верховної Ради України Конституція України пов’язує й певні особливості здійснення її повноважень … Питання про внесення змін до Конституції України має бути розглянуте і вирішене на двох чергових сесіях Верховної Ради України послідовно (стаття 155 Конституції України)» (п. 3 мотивувальної частини Рішення).
3. Судова реформа
Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) наразі опрацьовується в профільному комітеті. Нагадаємо, що 2 лютого 2016 р. Парламент його попредньо схвалив та включив до порядку денного четвертої сесії.
Проведення конституційної реформи в частині правосуддя є необхідним для виконання рекомендацій органів Ради Європи в судовій системі. Без цих змін неможливо, зокрема, забезпечити функціонування незалежного від виконавчої та законодавчої влади органу, який би відповідав за призначення та кар'єру суддів і виконати багато інших рекомендацій. При цьому експерти ЦППР та РПР наполягають, що прийняття конституційних змін щодо правосуддя повинно обов'язково супроводжуватися пакетом імплементаційних законопроектів, які визначать, зокрема, порядок і строки створення нових судів, добору суддів у них, урегулюють питання адвокатури, доступу до правничої професії, конкурсного добору Генерального прокурора і суддів Конституційного Суду.
Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України та суддів) № 1776 очікує розгляду Парламентом. Цей законопроект стосується депутатського та суддівського імунітету та зараз очікує розгляду Парламентом.
Нагадаємо, що Постановою Верховної Ради «Про порядок денний четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання» № 974-VIII цей законопроект було включено до порядку денного Парламенту.
Питання суддівського імунітету врегульовано у комплексному законопроекті щодо правосуддя.
ЦППР і група «конституційна реформа» РПР вважають, що депутатський імунітет треба звузити, проте не можна ліквідовувати інститут депутатського імунітету, як це передбачено у Законопроекті № 1776. Депутатський імунітет є невід'ємною ознакою парламентаризму.
4. Процедура зміни Конституції
Проект Закону про процедуру підготовки проекту нової Конституції України № 3781 опрацьовується в Комітеті з питань правової політики та правосуддя.
Конституція України, як більшість європейських конституцій, виходячи з принципу стабільності конституцій, не містить чітких положень щодо процедури прийняття нового Основного Закону. Проте конституційно закріплені принципи верховенства права, народного суверенітету дають право Українському народу визначати конституційний лад.
Станом на лютий 2016 р. діє Закон України «Про всеукраїнський референдум» від 6 листопада 2012 р., який було ухвалено з порушенням конституційної процедури та в інтересах В. Януковича. Закон містить неконституційний порядок зміни Конституції України та встановлює маніпулятивну процедуру проведення національного референдуму.
У профільному комітеті також опрацьовується нова редакцію Закону України «Про всеукраїнський референдум» № 2145а, підготовлена провідними незалежними експертами в сфері виборчого права, яку було включено до порядку денного Парламенту Постановою Верховної Ради «Про порядок денний четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання» № 974-VIII.
На сьогодні у Конституційному Суді відкрито провадження у справі «щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про всеукраїнський референдум». 19 лютого 2015 р. було винесено ухвалу № 5-у/2015 (на сайті Конституційного Суду серед ухвал за 2015 р. не оприлюднено) про форму розгляду цієї справи. 24 березня 2016 р. очікується початок розгляду справи у формі усного слухання.
ЦППР і група «конституційна реформа» РПР закликають Парламент невідкладно забезпечити демократичне правове регулювання інституту національного референдуму та скасувати неконституційний порядок зміни Конституції.
5. Залучення громадськості до конституційної реформи
Зараз посилюється роль громадянського суспільства в конституційному процесі. Зважаючи на те, що влада мовчить, збільшилися кількість заходів, ініційованих представниками громадянського суспільства, щодо обговорення конституційної реформи.
Наприклад, 12 лютого 2016 р. на базі платформи правозахисних організацій «Правозахисний Порядок Денний» було обговорено проект змін до Конституції України у частині прав людини. 26 лютого 2016 р. за ініціативи організацій-партнерів кампанії #КонституціЯ було проведено тренінг для журналістів щодо Конституції, конституційних прав громадян і обмежень для влади. На 16 березня 2016 р. заплановано форум «Новий суспільний договір», організований на базі коаліції громадянського суспільства «Народна Конституція». DRI було організовано студентські дебати щодо реформи децентралізації (4 березня 2016 р.); «Чи потрібно приймати Конституцію України на референдумі» (14 березня 2016 р.).