Змінювати Конституцію без широкого громадського обговорення – не припустимо
18 листопада 2019 року у Львові під час прес-конференції експерти у галузі конституціоналізму обговорили плюси та мінуси нещодавніх законопроектів про внесення змін до Конституції України.
18 листопада 2019 року у Львові під час прес-конференції експерти у галузі конституціоналізму обговорили плюси та мінуси нещодавніх законопроектів про внесення змін до Конституції України.
Голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко розповів про загрози незалежності Парламенту, закладені в семи законопроектах Президента України. Зокрема, експерт наголосив на необґрунтованості зменшення загальної кількості народних депутатів України з 450 до 300, а також зазначив, що в разі ухвалення цього законопроекту Верховна Рада України поточного скликання буде здійснювати свої повноваження лише до наступних виборів народних депутатів України, а не до дня першого засідання новообраного Парламенту. Таким чином, по суті виникне більш як двомісячна перерва в діяльності Парламенту, що неприпустимо для діяльності єдиного органу законодавчої влади, адже неможливо взагалі передбачити наслідки того, що держава фактично існуватиме певний час без Парламенту.
Керівниця проектів з питань конституційного права Центру політико-правових реформ, член Ради Реанімаційного пакету реформ Юлія Кириченко зазначила, що обрана Президентом України технологія внесення змін до Конституції України (одночасне подання семи законопроектів з різних питань) є недоцільною з погляду конституційного права. Експертка звернула увагу, що нові конституційні ініціативи Президента не обговорювалися в експертному середовищі і взагалі стали сюрпризом для багатьох фахівців. За її словами, процес внесення змін до Конституції в Україні, на жаль, усе ще закритий і часто відбувається без будь-якого діалогу із громадянським суспільством і навіть без об’єктивної необхідності ухвалення таких змін.
Голова ГО «Центр конституційних ініціатив» Сергій Різник звернув увагу на те, що законопроект про надання права законодавчої ініціативи народу насправді відкриває широкі можливості для маніпулювання, оскільки відсутні чіткі параметри та механізми реалізації цього права. А це фактично позбавляє народ можливості його реалізувати. Крім того, пропоновані цим законопроектом зміни до законодавчої процедури дозволять підміняти наявні конституційні механізми, що є недопустимим для забезпечення верховенства Конституції України та стабільності конституційного ладу в Україні.
Заступник голови ВГО «Інститут «Республіка» Олександра Скиба наголосила, що будь-які конституційні зміни повинні обов’язково обговорюватися із суспільством, тим паче, що команда Зеленського вже неодноразово підкреслювала важливість народовладдя і залучення громадян до участі в ухваленні рішень. Тому якщо Президент України та Верховна Рада України не будуть комунікувати щодо важливих законодавчих змін із широкою громадськістю, високий рівень довіри, який все ще є на сьогодні, стрімко спаде. Експертка нагадала, що у 2018 році попередня влада мала рівень довіри на рівні 9%, а команда Зеленського відразу після перемоги мала підтримку понад 67%. Тому, якщо влада не дотримуватиметься своїх обіцянок, то народна довіра розтане, як весняний сніг.
Захід організовано Центром політико-правових реформ та ВГО «Інститут «Республіка».
У разі виникнення запитань просимо звертатися до звертайтеся до Мар’яни Добоні, комунікаційного менеджера Центру політико-правових реформ: 066-335-82-83, doboni@pravo.org.ua.