preloader

Що вас цікавить?

Заява щодо неконституційного Закону “Про всеукраїнський референдум”

01.12.2017
Конституціоналізм /
Конституційна реформа

Протягом 2016 року влада не вжила жодних заходів щодо скасування недемократичного Закону. Для досягнення відчутного прогресу повинні бути розглянуті та враховані рекомендації, зазначені в Заяві Форуму «Рятуйте Референдум» від 1 грудня 2016 року


     

1 грудня 2017 року

ЗАЯВА

1 грудня 2017 року відзначається 26-та річниця з нагоди проведення всеукраїнського референдуму щодо проголошення незалежності України. Хоча цей день є предметом гордості для всіх українців, він також є нагадуванням про те, що чинне законодавство про національний референдум має значні недоліки.

6 листопада 2012 року було прийнято Закон “Про всеукраїнський референдум”. Проект цього Закону був підготовлений без залучення експертної спільноти та громадськості та ухвалений як Закон з грубим порушенням конституційної процедури. Закон 2012 року, який продовжує діяти, містить ряд положень, практичне застосування яких може мати негативний вплив на розвиток демократії в Україні.

Експерти та представники вітчизняних та міжнародних неурядових організацій, у тому числі й Венеціанська комісія, наголошували на тому, що Закон “Про всеукраїнський референдум” суперечить не лише Конституції, але й міжнародним стандартам, не враховує кращі європейські практики у відповідній сфері. Між тим, 26 років тому всеукраїнський референдум був інструментом, за допомогою якого Україна здобула свою незалежність.

Серед основних вад Закону:

·         процедура внесення змін до Конституції (у тому числі шляхом прийняття нової редакції Конституції), яка виключає Верховну Раду України з процесу перегляду Основного Закону, і яка суперечить положенням чинної Конституції України, які регламентують порядок внесення змін до Конституції;

·         можливість вибіркового блокування Центральною виборчою будь-яких ініціатив щодо проведення певних референдумів з процедурних або інших підстав;

·         відсутність гарантій незалежності комісій з референдуму;

·         нерівні можливості для прихильників та опонентів питання референдуму. Саме ініціаторів, а не опоненентів питань референудму наділено широкими у здійсненні агітації, висуванні кандидатур до складу комісій з референдуму, фінансуванні агітації;

·         відсутність положень, які б передбачали проведення публічних консультацій щодо проектів винесених на референдумів рішень, у тому числі проектів змін до Конституції України;

·         можливість ухвалення на референдумі рішень меншістю виборців (у зв’язку з відсутністю у Законі вимог щодо мінімальної явки громадян у день референдуму).

З метою скасування цього недемократичного Закону та ухвалення замість нього нового Закону “Про всеукраїнський референдум”, який би враховував вимоги Конституції, міжнародні стандарти та кращі практики у сфері референдумів, громадськими активістами було вжито наступних заходів:

·         створено коаліцію громадських організацій “За чесний референдум” (початок 2013 року);

·         підготовлено подання щодо неконституційності Закону, яке подано до Конституційного Суду народними депутатами України (1 грудня 2014 року);

·         підготовлено проект нової редакції Закону «Про всеукраїнський референдум» (проект Закону № 2145а), який було зареєстровано в парламенті народними депутатами України ( 23 червня 2015 року);

·         Міжнародна фундація виборчих систем (IFES) в партнерстві з Центром політико-правових реформ провели Форум «Рятуйте Референдум» з метою об’єднати зусилля політичних партій і громадянського суспільства для реформування законодавства про референдум; за результатами дискусії учасники підготували Заяву, яку підтримали 29 організацій громадянського суспільства1 (1 грудня 2016 року).

Після Революції Гідності новообраний парламент так і не спромігся скасувати неконституційний та недемократичний Закон “Про всеукраїнський референдум”. Хоча з моменту внесення до Конституційного Суду подання щодо визнання цього Закону неконституційним минуло три роки, рішення у справі Судом прийнято не було.

Застосування на практиці недемократичного та неконституційного Закону становить значну загрозу демократії в Україні. Протягом минулого року органи влади не вжили жодних заходів щодо цієї ключової реформи. Для досягнення відчутного прогресу повинні бути розглянуті та враховані рекомендації, зазначені в Заяві Форуму «Рятуйте Референдум» від 1 грудня 2016 року, а саме:

1.              Верховній Раді України: скасувати Закон «Про всеукраїнський референдум» від 6 листопада 2012 року та невідкладно ухвалити його нову редакцію. Нова редакція Закону має базуватись на законопроекті № 2145а і відповідати Конституції України, міжнародним стандартам та кращим практикам.

2.              Конституційному Суд України: прискорити процес розгляду та прийняття рішення у справі щодо неконституційності Закону України «Про всеукраїнський референдум» від 6 листопада 2012 року.

3.              Президенту України: дати публічну оцінку Закону «Про всеукраїнський референдум та окреслити шляхи, строки і механізми приведення Закону “Про всеукраїнський референдум” у відповідність до Конституції, міжнародних стандартів та кращих практик.

 

Цю заяву підготовлено Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES) спільно з Центром політико-правових реформ за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та допомоги Великої Британії (UK aid). Позиції, відображені у заяві, можуть не співпадати з позицією Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), уряду США, Міністерства міжнародних справ Канади, уряду Канади або уряду Великої Британії

 
  1 Реанімаційний пакет реформ; Центр політико-правових реформ; Український незалежний центр політичних досліджень; Рух добровольців «Простір свободи»; Громадський холдинг «ГРУПА ВПЛИВУ»; Громадська організація «Довіра»; Громадська організація «Придунайський центр громадських ініціатив»; Громадська ініціатива “Громадський Контроль”; Громадська організація «ЕкспертиЗА Реформ»; Громадська організація «Медіа-погляд»; Громадська організація “Вікторія”; Харківська обласна громадська організація «Народна ініціатива»; Дніпровський Центр Соціальних Досліджень; Херсонська міська громадська організація "Таврія"; Правозахисна група "Суспільство та закон"; Полтавський регіональний фонд підтримки підприємництва; Фонд "Творча Ініціатива"; Центр інформації про права людини; Громадська організація «Творча майстерня «Поклик майбутнього»; Громадська організація «Етнодайвінг»; Дніпровський центр соціальних досліджень; Громадська організація «Гуманітарний рух»; Центр підтримки громадських і культурних ініціатив «Тамариск»; Громадська організація “Ріка Життя”; Громадська організація “Людина на Землі”; Харківська обласна громадська організація «Народна ініціатива»; Антикорупційна громадська спілка "Совість"; Поліський фонд міжнародних та регіональних досліджень; Академія моніторингу і експертизи