Законопроект про всеукраїнський референдум: висновки міжнародних експертів
26 травня відбулося чергове експертне обговорення законопроекту.
26 травня під час експертного обговорення законопроекту про всеукраїнський референдум свої висновки представили експерти Посольства Швейцарії в Україні та Міжнародної фундації виборчих систем (IFES).
Розпочався захід з вітальних слів Руслана Стефанчука, першого заступника Голови Верховної Ради України, керівника робочої групи з розробки проектів законів з питань народовладдя; Сімона Піду, виконуючого обов'язки Посла Швейцарії в Україні, та Пітера Ербена, директора Міжнародної фундації виборчих систем в Україні (IFES).
Юлія Кириченко, членкиня правління Центру політико-правових реформ, одна з розробниць законопроекту про всеукраїнський референдум, коротко презентувала його основні положення. Особливу увагу експертка звернула на новації документа. Так, уперше громадські організації можуть виступати суб’єктами референдумного процесу, зареєструвавшись прихильниками чи опонентами винесеного питання. Окрім того, передбачено, що народні депутати або Президент України можуть звернутися до Конституційного Суду України, щоб перевірити питання, винесені на референдум за народною ініціативою, на відповідність Конституції України. Проте залишаються й спірні моменти. Зокрема, кількість питань, яка може бути винесена на один референдум. Хоча в законопроекті зафіксовано не більше трьох питань, не всі погоджуються з таким підходом, зокрема експерти ЦППР вважають, що повинно йтися про одне питання на одному референдумі.
Бруно Кауфманн, швейцарський політичний експерт, у своєму виступі звернув увагу як на позитивні риси законопроекту, так і його недоліки. Серед позитиву, безумовно, серйозний підхід до розробки документа, адже його напрацьовувала робоча група, до складу якої ввійшли парламентарі, представники дотичних державних органів, фахівці тощо. Окрім того, сам документ винесений на обговорення з громадянами, міжнародними експертами, а також очікується висновок Венеційської комісії.
Серед недоліків експерт відзначив завеликий обсяг документа – близько 60 тис. слів. Для порівняння: у Швейцарії подібний законодавчий акт має усього 2 тис. слів. Також експерт звернув увагу на велику кількість обмежень, правил, контролю, передбачених у законопроекті. Він побоюється, що на практиці це підриватиме можливість його реалізації.
Занепокоює і передбачене в законопроекті електронне голосування. Фахівець порадив запроваджувати електронні інструменти поступово і почати з електронного збору підписів на підтримку проведення референдуму.
Підбиваючи підсумок, пан Кауфманн наголосив, що всеукраїнський референдум розширює права й можливості українців, проте обов’язково потрібно встановити чітку процедуру його проведення.
Денис Ковриженко, представляючи висновок Міжнародної фундації виборчих систем, усі зауваження об’єднав у дві групи – концептуальні та процедурні. Серед концептуальних: у документі немає чіткого визначення, що таке питання загальнодержавного значення; винесення на референдум більш як одного питання може спричинити проблеми з визначенням суб’єкта референдуму, формуванням комісій, забезпеченням балансу між прихильниками та опонентами. Серед процедурних зауважень, зокрема, неузгодженість окремих положень цього законопроекту про агітацію, строки і процедуру оскарження з Виборчим кодексом України, різні підходи до обмеження фінансування агітації громадськими організаціями та політичними партіями тощо.
Коментуючи виступи експертів, Ольга Айвазовська, голова правління Громадянської мережі ОПОРА, наголосила, що члени робочої групи, які працювали над законопроектом, намагалися максимально гармонізувати цей документ з чинним Виборчим кодексом України, забезпечити рівність умов для всіх сторін, зробити фінансування максимально прозорим, забезпечити невідворотність покарання, а також врахувати реалії українського політичного життя.
Окрім того, своєю думкою з приводу законопроекту поділилися д. ю. н. Владислав Федоренко, представниця Інституту законодавства при Верховній Раді України Оксана Клименко, експерт Українського інституту прямої демократії Борис Малишев.
Ознайомитися з текстом законопроект можна на сайті Верховної Ради України.
Цей захід організований Центром політико-правових реформ за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), британської допомоги від уряду Великої Британії та посольства Швейцарії в Україні. Будь-які думки, висловлені під час заходу, належать учасникам заходу і не обов’язково відображають погляди IFES, USAID, урядів США або Великої Британії, посольства Швейцарії в Україні.