Юлія Кириченко: «Сьогодні надважливо ухвалити демократичний закон про референдум»
Основні тези виступу Юлії Кириченко на "Форумі реформ: на шляху до Вільнюса".
25 лютого відбувся «Форум реформ: на шляху до Вільнюса», організований у межах підготовки до Ukraine Reform Conference (URC), яка є ключовою щорічною міжнародною подією, присвяченою експертному обговоренню прогресу реформ в Україні. У липні 2020 року URC відбудеться у Вільнюсі, Литовська Республіка.
Під час форуму обговорювали прогрес впровадження реформ за перші півроку діяльності Уряду та Парламенту, а також визначали пріоритети реформ в Україні на 2020–2021 роки.
Керівниця проектів з конституційного права Центру політико-правових реформ Юлія Кириченко виступила під час панельної дискусії «Належне урядування: як забезпечити народовладдя та ефективне державне управління».
Основні тези виступу
Про конституційні реформи. Протягом листопада 2019 – лютого 2020 рр. ЦППР разом з національним Демократичним Інститутом, Інститутом «Республіка», Громадською мережею публічного права та адміністрації UPLAN та Реанімаційним Пакетом Реформ провели 10 форумів по всій Україні, на яких обговорили зміни до Конституції. Результат обговорення: ми не бачимо масштабної конституційної реформи, лише хаотичні точкові конституційні зміни. Тому досить справедливо, що ми отримали негативні висновки на окремі законопроекти про зміни до Конституції, ініційовані Президентом.
Про всеукраїнський референдум. Сьогодні надважливо вперше за весь час незалежності України ухвалити демократичний закон про референдум. Спочатку в Україні діяв застарілий закон ще радянських часів, у 2012 році проросійські сили проштовхнули маніпулятивний закон, який мав не меті порушити цілісність країни, його було скасовано в 2018 році. Сьогодні над новим законом про всеукраїнський референдум працює робоча група з народовладдя. Маю надію, що він буде професійним та демократичним, який, з одного боку, дасть можливість народу винести на референдум питання, які його хвилюють, а з іншого – поставить запобіжники, за допомогою яких влада не зможе скористатися інструментом референдуму, щоб прикрити свої рішення.
Такими запобіжниками в законі про всеукраїнський референдум можуть бути: чіткий предмет, можливість оцінки відповідності Конституції винесених на референдум питань, формування комісій з референдуму порівну з прихильників та противників порушеного питання, чітка процедура ініціювання референдуму.
Про законодавчу ініціативу народу. Нова влада позиціонує таке право як один з нових інструментів народовладдя. Експерти ЦППР проаналізували всі країни пострадянського простору. У семи з них у конституції передбачено право законодавчої ініціативи народу та визначено кількість громадян чи частку від загальної кількості виборців, які можуть подати законопроект. У пропонованому владою законопроекті зазначено, що таке право має «народ України». Якщо давати такий інструмент лише на рівні декларації – це буде провалом. Потрібно чітко визначити кількість виборців, які можуть подавати законопроект.
До форуму експерти підготували проекти галузевих брифів, у яких оцінили політику органів влади в цій галузі за останні півроку, а також окреслили пріоритети на 2020–2021 рр. Експерти ЦППР Юлія Кириченко, Олександр Марусяк та Ігор Коліушко розробили проект брифу «КОНСТИТУЦІЙНА РЕФОРМА».