Що вас цікавить?

Відкрите звернення до Президента України Володимира Зеленського щодо проведення конституційної реформи

16.06.2020
Конституціоналізм /
Конституційна реформа

Закликаємо Президента забезпечити відкритий конституційний процес із залученням представників депутатських фракцій і груп, українських та іноземних експертів.


Сьогодні в Україні є проблема конституційності статусу Національного антикорупційного бюро України, Державного бюро розслідувань, також незалежних регуляторів ― Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Ці органи фактично існують поза межами системи органів виконавчої влади та прямо чи опосередковано підпорядковані Президенту України, що не узгоджується з Конституцією України. Ігнорування проблеми неконституційності засадничих положень діяльності цих органів може в майбутньому поставити під сумнів їхню легітимність.

Одним із семи законопроєктів Президента України, які були внесені до Парламенту в перший день роботи Верховної Ради України ІХ скликання 29 серпня 2019 року, був законопроєкт про внесення змін до статті 106 Конституції України (реєстр. № 1014), який закріплював повноваження Президента України утворювати незалежні регуляторні органи й НАБУ, а також призначати на посади та звільняти з посад Директора НАБУ й Директора ДБР. Ці законопроєкти були напрацьовані в закритому режимі, вони не мали системного зв’язку, але водночас вносили сильний дисбаланс у парламентсько-президентську форму державного правління через посилення Президента та послаблення Парламенту. Конституційний Суд України вперше в історії України надав негативні висновки щодо трьох із семи законопроєктів, ініційованих Президентом України (в т.ч. і щодо законопроєкту № 1014), чим унеможливив їхній подальший розгляд.

Оскільки Конституція є політико-правовим документом, основою всієї правової системи та правовим фундаментом життєдіяльності суспільства, будь-які ініціативи щодо конституційної реформи мають бути результатом широкої громадянської дискусії.

Сьогодні ЗМІ інформують про підготовку нових конституційних ініціатив Президента України щодо врегулювання проблеми правового статусу НАБУ, ДБР та незалежних регуляторів. Ми вітаємо бажання Президента України вирішити цю проблему. Проте складається враження, що процес підготовки цього законопроєкту знову нагадує минулорічну практику підготовки документів у закритому режимі.

Лише відкритий конституційний процес із залученням представників депутатських фракцій і груп, українських та іноземних експертів, які готові надати пропозиції щодо удосконалення відповідних положень Конституції сприятиме легітимізації конституційної реформи, ініційованої Президентом України, та подальшому розвитку України як правової держави.

З огляду на все вищесказане, закликаємо Президента України:

  1. Відмовитися від практики підготовки точкових, безсистемних конституційних змін у закритому режимі без попередньої концепції (бачення) конституційної реформи та її результатів.
  2. Винести законопроєкт про внесення змін до Конституції України щодо правового статусу ДБР, НАБУ та незалежних регуляторів на відкриті громадські та наукові обговорення до його офіційного внесення у Верховну Раду України.

Центр політико-правових реформ
Коаліція Реанімаційний Пакет Реформ
ВГО "Інститут "Республіка"
Хмельницька обласна ГО "Подільськи центр "Гендерна рада"
ГО "Нова Полтава"
ГО "Чутівська громада"
ГО "СОНЯХ"
Студентська Рада ЛТЕУ та УАС
ГО "Відродження міста Комарна та округи"
ГО "Запорізька правозахисна ліга "Універсал