preloader

Що вас цікавить?

Відбулася пресконференція: Досягнення та виклики у сфері адмінпослуг: децентралізація, плата за адмінпослуги та реформа «прописки»

18.06.2021
Загальні новини /
Новини ЦППР

Під час пресконференції експерти обговорили окремі здобутки та проблеми розвитку системи надання адміністративних послуг в Україні.


Під час пресконференції експерти обговорили окремі здобутки та проблеми розвитку системи надання адміністративних послуг в Україні. Так, за останні півтора роки в Україні сталося чимало змін: децентралізаційна реформа, внаслідок якої утворились нові громади та змінились межі районів, прийняття нового Закону у сфері адмінпослуг, що передбачає багато змін у розбудові мережі ЦНАП та їх роботі, реєстрація у Верховній Раді законопроєкту про адміністративний збір (4380), ініціативи Мінцифри з «діджиталізації» послуг у сфері реєстрації місця проживання тощо. Але на практиці виникає чимало проблем, які потребують уваги.

Пресконференція проведена Центром політико-правових реформ за підтримки міжнародного фонду «Відродження».

Віктор Тимощук – заступник Голови правління Центру політико-правових реформ наголосив на важливості децентралізації адміністративних послуг. Адже вона, за словами експерта, територіально наближує ці послуги до споживачів, полегшує інтеграцію цих послуг у ЦНАП і їх швидке надання.
Відзначивши окремі позитивні результати у проведенні цієї політики в Україні, Віктор Тимощук звернув увагу і на проблемні аспекти:
«Дуже радію нещодавньому ухваленню Верховною Радою законопроєкту 4382. Адже відтепер ключові повноваження з реєстрації актів цивільного стану належать усім громадам. Вони зможуть швидко інтегрувати ці послуги до ЦНАП та надавати у комплексі з іншими послугами, а також головне – повернути послуги РАЦС у старостинські округи. Водночас невизначеною залишається ситуація із адмінпослугами соцзахисту (АПСХ). Уряд задекларував, що ці повноваження будуть закріплені за новим ЦОВВ (Нацсоцслужбою). А для ОМС відводиться лише функція прийняття заяв від громадян. І досі невизначеною є роль колишніх міст обласного значення. Тому ЦППР закликає Уряд розглянути децентралізовану модель надання АПСХ шляхом поетапного делегування цих повноважень усім територіальним громадам». Також експерт відзначив, що попри велику активність Міницфри у сфері адмінпослуг, є відчутним брак дієвої комунікації з експертами неурядових організацій та асоціацій ОМС. Багато суттєвих пропозицій, на жаль, ігноруються, як-от, у питанні політики децентралізації повноважень з надання адмінпослуг, законопроекту “Про адміністративний збір” (4380), критеріїв територіальної доступності до ЦНАП, неврахування пріоритету “старих райцентрів” у субвенції на ЦНАП тощо.

Яніна Казюк – експертка з фінансів та інструментів місцевого і регіонального розвитку наголосилана необхідності врегулювання на рівні закону сфери оплати за адміністративні послуги та закликала підтримати законопроєкт № 4380 «Про адміністративний збір»:
«Суттєвою проблемою для органів місцевого самоврядування є недостатність надходжень від адмінпослуг у місцеві бюджети. Головна причина цієї ситуації полягає у тому, що окремі розміри плати за адмінпослуги чи прирівняні дії не переглядалися з 1993 року, як-от сфера РАЦС, «нотаріальні дії» ОМС тощо, а окремі послуги були завжди або стали безкоштовними. Водночас, справедливо, щоб саме конкретний отримувач послуги компенсував принаймні частину видатків на надання послуги, а не покривати їх коштом усіх платників податків. Отже, сьогодні необхідно створити зрозумілий та прозорий механізм з нарахування плати за адміністративні послуги. І проблему можна вирішити шляхом прийняття єдиного законодавчого акта, з визначенням чітких раціональних розмрів адмінзборів за базові адмінпослуги. Саме таким законодавчим актом може стати проект Закону про адміністративний збір № 4380». Нагадуємо, що законопроєкт підтримується Асоціацією міст України, Всеукраїнською асоціацією громад тощо.

Євген Школьний – експерт Центру політико-правових реформ звернув увагу на недоліки пропозицій Мінцифри з реформування системи реєстрації місця проживання в Україні. Зокрема, експерт вважає, що внесений до Верховної Ради законопроєкт № 5463 не вирішить головну проблему – не змінить застарілу модель такої реєстрації:

«Щонайменше 6,8 млн осіб в Україні проживають не за місцем своєї реєстрації. Це пов’язано з тим, що нам у спадок від СРСР нам дісталась «дозвільна» модель «прописки», за якої людині необхідно приносити стопку документів, щоб довести органу своє право проживання у житлі, щоб його зареєструвати. Законопроєкт від Мінцифри, який чомусь замість Уряду зареєстрували депутати, цю проблему не вирішує. Так, дійсно, він містить низку прогресивних норм. Зокрема, передбачає можливість реєстрації адреси проживання в режимі онлайн, не зобов’язує призовників та військовозобов’язаних подавати військовий квиток для реєстрації, а також актуалізує розміри адмінзборів у цій сфері. Однак інших змін законопроєкт не передбачає. Але нам потрібно вводити декларативну модель “прописки” – таку, як у країнах Європи (Латвії, Франції тощо). Без зайвої бюрократії і стопок документів.  Водночас потрібно надійно захистити і права власників житла, а саме – від фальшивих реєстрацій. Вони повинні мати можливість швидко виписувати інших осіб з свого житла, а не так як зараз – тільки через суд. Все це передбачає альтернативний законопроєкт 5463-1.

Важливо наголосити, що вищевказані реформи передбачаються урядовими стратегіями та указами Президента України.

Закликаємо:
Кабінет Міністрів України та профільні міністерства розглянути та запровадити децентралізовану модель надання адміністративних послуг соціального характеру шляхом поетапного делегування цих повноважень усім територіальним громадам;
представників усіх політичних фракцій і груп підтримати законопроєкт № 4382 “Про адміністративний збір”;
Мінцифри – до повноцінного застосування усіх етапів аналізу політики, і особливо – до дієвих публічних консультацій із зацікавленими сторонами при формуванні політики у сфері адмінпослуг;
представників усіх політичних фракцій і груп у питанні реєстрації місця проживання забезпечити впровадження дійсно декларативної (повідомної) системи.