Що вас цікавить?

Концепція проєкту Закону України

21.01.2021
Конституціоналізм /
Конституційна реформа

Відповідно до Конституції України Президент України, Верховна Рада України та з’їзд суддів України призначають по шість суддів Конституційного Суду України (далі – КСУ), однак відбір кандидатур на посаду судді КСУ здійснюється на конкурсних засадах у визначеному законом порядку.


Концепція проєкту Закону України

“Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо проведення конкурсного відбору суддів Конституційного Суду України”

Відповідно до Конституції України Президент України, Верховна Рада України та з’їзд суддів України призначають по шість суддів Конституційного Суду України (далі – КСУ), однак відбір кандидатур на посаду судді КСУ здійснюється на конкурсних засадах у визначеному законом порядку.

У Законі України “Про Конституційний Суд України” необхідно передбачити єдину процедуру конкурсного відбору для всіх кандидатів на посаду судді КСУ, незалежно від суб’єкта їх призначення.

Відбір кандидатур на посаду судді КСУ має здійснювати Спеціальна кваліфікаційна комісія у складі 9 осіб, яка:

  • проводитиме перевірку дотримання кандидатами на посаду суддів КСУ формальних вимог, встановлених Конституцією України (громадянство України, володіння державною мовою, віковий ценз, наявність вищої юридичної освіти і відповідного стажу професійної діяльності у сфері права);
  • розробить критерії високих моральних якостей і визнаного рівня компетентності кандидатів на посаду суддів КСУ та здійснюватиме оцінку відповідності кандидатів на посаду судді КСУ цим критеріям.

Перший склад Спеціальної кваліфікаційної комісії має формуватися таким чином:

  • зборами суддів КСУ у відставці, які були призначені суддями КСУ у 1996 році (перший склад суддів КСУ), і на момент набрання чинності цими змінами до Закону не є членами політичних партій, не мають представницького мандату та не обіймають будь-якої посади на державній службі. Збори суддів КСУ у відставці можуть делегувати до складу Спеціальної кваліфікаційної комісії громадянина України, який відповідає тим самим критеріям, що висуваються Конституцією України до кандидата на посаду судді КСУ крім обмеження максимального віку (включно й себе). Пріоритетно розглядають суддів КСУ у відставці, які виявили спроможність захистити Конституцію України.
  • чотири з 9 членів Спеціальної кваліфікаційної комісії призначаються на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, з якими Україна співпрацює у сфері верховенства права та/або запобігання й протидії корупції відповідно до міжнародних договорів України.

Надалі в разі відкриття вакансії у Спеціальній кваліфікаційній комісії, остання самостійно призначає нового члена Комісії (за принципом кооптації).

Засідання Спеціальної кваліфікаційної комісії є повноважним, якщо на ньому присутні не менше 7 її членів (засідання можуть відбуватися й онлайн). Рішення Спеціальної кваліфікаційної комісії приймається щонайменше двома третинами  членів Спеціальної кваліфікаційної комісії.

Загальний строк проведення конкурсного відбору на посаду судді Конституційного Суду становить два місяці.

Результатом проведення конкурсу є складений Спеціальною кваліфікаційною комісією список кандидатур, рекомендованих для призначення на посаду судді Конституційного Суду, який підлягає оприлюдненню. Суб’єкт призначення суддів КСУ призначає на посаду судді КСУ будь-яку кандидатуру з підготовленого Спеціальної кваліфікаційною комісією та офіційно оприлюдненого списку. Особа, рекомендована для призначення на посаду судді КСУ, може бути призначена на посаду судді КСУ в межах 5 років з дня офіційного оприлюднення списку. Якщо особа, рекомендована для призначення на посаду судді КСУ, не була призначена протягом цього строку, вона має право повторної участі у конкурсі на посаду судді КСУ.

Конституційний суд України

Аналітичний матеріал підготовлено в межах проєкту "Налагодження громадсько-парламентської взаємодії у конституційному процесі", що реалізується Центром політико-правових реформ у межах Програми USAID РАДА, що виконується Фондом Східна Європа, за участі експертів Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN у межах Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).