Що вас цікавить?

Експерти підготували пропозиції Міністерству соціальної політики України

11.04.2022
Адміністративні послуги /
Воєнний стан

Пропонуємо вдосконалити державну політико щодо внутрішньо переміщених осіб.


Насамперед хочемо висловити велику вдячність керівництву та команді Міністерства соціальної політики України за велику роботу, проведену протягом воєнного стану в частині захисту прав внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Це стосується і нормативного врегулювання відповідних питань, і впроваджених ІТ-рішень.

Враховуючи безпрецедентну кількість громадян, які вимушено перемістилися через війну, організаційні та технічні виклики роботи з ВПО, пропонуємо розглянути та в міру можливостей впроваджувати пропозиції.

Це може сприяти кращому обслуговуванню суб’єктів звернення та ефективнішій роботі органів місцевого самоврядування (ОМС), управлінь соціального захисту населення міських рад, районних держадміністрацій (УСЗН), Мінсоцполітики.

1. Передбачити гнучкі порядки (варіанти) отримання довідки ВПО.

У випадку тимчасових перешкод в роботі ПК «Соціальна громада», передбачити можливість видачі довідки без обов’язкового одночасного формування електронної справи. Така справа може формуватися пізніше, після відновлення належної роботи цього ПК, поновлення зв’язку тощо. Для ЦНАП та уповноважених осіб громади (зокрема, старост) можна передбачати достатнім лише паперове обслуговування суб’єктів звернення (принаймні протягом кількох наступних місяців здійснення обліку ВПО), з наступною передачею таких справ в УСЗН та формування електронної справи. Рішення про видачу довідки ВПО і надалі повинні прийматися невідкладно, за один візит особи. Реалізація цих пропозицій підвищить «пропускну» спроможність органів влади, збільшить кількість точок доступу для ВПО, поліпшать територіальну доступність послуг.

2. Передбачити комплексні послуги для ВПО.

Комплексні послуги дозволяють за одним зверненням (навіть при потребі «розщеплення» заяви/заяв) здійснити і облік ВПО з невідкладною видачею відповідної довідки, і прийняття заяви на необхідні види допомоги (за бажання/згоди особи). Комплексний підхід зменшить удвічі потребу у кількості візитів громадян до органів влади, та зменшить відповідне фронт-офісне навантаження на УСЗН, ЦНАП.

3. Впорядкувати та чітко визначити перелік документів, який вимагається для отримання довідки ВПО та отримання допомоги у звичайній ситуації.

За потреби, надати додаткові роз’яснення для ОМС, УСЗН, ЦНАП у цій частині. Зокрема, це стосується питань військового обліку як попередньої умови окремих ОМС перед зверненням за довідкою ВПО для осіб, що підлягають мобілізації.

4. На середньострокову перспективу розглянути питання надання для ЦНАП обмеженого доступу (у режимі перегляду) або й повноцінного доступу до інформаційних систем Мінсоцполітики (на рівні з УСЗН ОМС).

Це поліпшить швидкість та якість обслуговування ВПО та інших суб’єктів звернення, у тому числі щодо інших послуг соціального характеру.

5. Визначити та врегулювати статус «потерпілих від агресії рф».

Цей статус буде корисним у ситуації, коли особа втратила житло, але залишається проживати / перебувати в межах своєї територіальної громади. Можна також рекомендувати уповноваженим суб’єктам обліковувати таких громадян як ВПО та надавати їм види допомоги, що передбачені для ВПО. Сьогодні це питання не регламентовано, і в окремих територіальних громадах вирішується на власний ризик та під відповідальність посадових осіб УСЗН, ЦНАП.

6. У нормативних актах віднести на розсуд ОМС вирішення питання про точки звернень за довідкою ВПО.

Тобто, щоб точки обслуговування і прийняття рішень в ОМС визначалися самим ОМС, з числа трьох можливих, визначених Урядом (тобто за формулою «та/або»: УСЗН, ЦНАП, уповноважені особи). Адже потрібно врахувати, що у кожній територіальній громаді є своя специфіка, як-от: УСЗН працює тільки через ЦНАП; або ЦНАП ще не утворено; або доступ до ЦНАП закритий через безпекові рішення для ОМС; або уповноважені особи не визначені через компактність громади тощо.

7. Забезпечити можливість продовження строків для отримання довідки ВПО та, особливо – отримання допомоги, якщо таке звернення не з вини особи неможливо було здійснити у встановлений строк.

Протягом квітня-травня 2022 року — такі строки взагалі повинні бути пролонговані максимально, адже надвелика кількість ВПО і «пропускні» спроможності держави і окремих ОМС можуть бути суттєвим бар’єром для реалізації прав громадян. Реалізація цих пропозицій зменшить ажіотажне навантаження на органи влади, зайву стресовість для громадян, ризики несправедливого неотримання державної допомоги.

8. Пропонуємо у законодавстві, при нагоді, скоригувати назву цієї адміністративної послуги.

Адже облік ВПО та видача довідки про ВПО – це лише організаційна сторона діяльності з боку держави та формальний результат адміністративної послуги. Власне адміністративною послугою є «надання/отримання статусу ВПО».

9. Оскільки на Порталі «Дія» відповідна е-послуга буде надаватися в автоматичному режимі, важливо визначити як буде відбуватися інформування УСЗН/ОМС за місцем фактичного тимчасового місця проживання ВПО. Адже саме на цьому рівні потрібно вирішувати різні питання життєзабезпечення громади, підтримувати зв’язок з ВПО, надавати необхідні послуги.

Також при автоматичному режимі прийняття рішення важливо забезпечити права суб’єкта звернення на консультування (технічну підтримку), на інформування про причини відмови у разі неможливості отримання позитивного результату, про порядок оскарження відмовного рішення.

Довідка про ВПО в «Дії» повинна бути достатнім документом для усіх правовідносин, без потреби додаткового отримання паперової довідки з «мокрою печаткою».

За потреби експерти Ініціативи «Право в умовах війни» готові надати більше інформації щодо цих пропозицій та взяти участь у напрацюванні механізмів для їх реалізації.

Нагадуємо: Центр політико-правових реформ разом із Факультетом правничих наук НаУКМА заснували Ініціативу «Право в умовах війни».