preloader

Що вас цікавить?

Думка експертів: органи судової влади в Україні повинні бути перезавантажені

25.10.2019
Судівництво /
Судова реформа

24 жовтня дискутували на тему, хто має вибирати суддів в Україні. 


24 жовтня в Українському кризовому медіа-центрі відбулася панельна дискусія «Хто має обирати суддів в Україні?» за участі голови Комітету ВРУ з питань правової політики Ірини Венедіктової та експертів у сфері реформи правосуддя.

16 жовтня Верховна Рада України ухвалила президентський законопроект №1008, яким, зокрема, передбачається перезапуск Вищої кваліфікаційної комісії суддів України за участі міжнародних експертів. Таким чином влада намагається вирішити проблему низької довіри до судів, яка за останніми дослідженнями, становить 11%.

«Результати кількох досліджень доводять, що в країнах перехідної демократії, до яких належить Україна, принцип «судді, обрані суддями» при формуванні органів судової влади не є дієвим. Суддівський корпус не здатний ефективно самоочиститися, тому що спрацьовують механізми кругової поруки», – відкрив дискусію Михайло Жернаков, голова правління Фундації DEJURE.

Тому експерти пропонують відійти від цього стандарту в Україні та сформувати нові органи судової влади в Україні, у яких більшість місць отримають представники громадських організацій. На їхню думку, це дозволить радикально очистити та оновити суддівський корпус в Україні, чого не здатні зробити судді, делеговані іншими суддями.

«Ми дослідили роботу органів судової влади в Грузії, Україні та Молдові. Всі ці країни об’єднує перехідний стан демократії, слабка економіка та високий рівень корупції. Висновок один: для відновлення довіри до судів в країні необхідно відійти від стандарту «судді, обрані суддями» та надати більшість місць в органах судової влади представникам громадських організацій», – говорить Степан Берко, адвокаційний менеджер Фундації DEJURE.

Іліє Кіртоаке, експерт Правового ресурсного центру Молдови, погоджується з цієї думкою: «За останні роки, нам вдалося багато чого досягнути в реформуванні судової влади в Молдові. Проте найкритичніші реформи, що стосуються питань відбору суддів та їх кар’єрного зростання, не були повною мірою завершені. Через що близько 80% населення не довіряє судам. Нам потрібні нові механізми очищення суддівського корпусу». 

«Щодо одночасного перезавантаження всієї системи одразу, тут я не можу погодитися. Ми зараз реформуємо Вищу кваліфікаційну комісію суддів, і, можливо, реформа Вищої ради правосуддя не на часі. Ухвалений законопроект №1008 дає інструменти очищення ВРП, і, думаю, що це відбудеться природним шляхом», – наводить іншу думку Ірина Венедіктова, голова Комітету ВРУ з правової політики.

«Оскільки ми вже перезапускаємо Вищу кваліфкомісію, дуже хотілося б бачити в цьому процесі вирішальну роль міжнародних експертів, які гарно зарекомендували себе під час добору суддів до Антикорсуду. Хоча тепер Громадська рада доброчесності посилюється, оскільки членів ВККС буде 12, а вето ГРД можна подолати лише 11-ма голосами», – додав Андрій Козлов, член Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (2016–2019 рр.)

Експерти дійшли спільної думки, що реформа судів в Україні має продовжуватися, а конкретні кроки та шляхи постійно обговорюватися з громадським та експертним середовищем.

Нагадаємо, питання ефективної діяльності суддівського врядування в Україні, а також інших країнах Східного Партнерства – Грузії та Молдові – Центр політико-правових реформ спільно з Фундацією DEJURE порушували під час конференції в Одесі у вересні цього року. Тоді в дискусії взяли участь представники органів суддівського врядування, судді, міжнародні та українські фахівці. Окрім того, на заході експерти презентували дослідження:

«20 досягнень Східного партнерства до 2020 року: поступ України у сфері правосуддя».
«Суддівська (не)залежність: уроки суддівського врядування для країн Східного партнерства».

Фото від УКМЦ.

Джерело Фундація DEJURE.