preloader

Що вас цікавить?

Чому нам потрібен закон про національний референдум?

06.12.2018
Конституціоналізм /
Референдум

Стажер ЦППР Крістіна Антузінська про те, чому право на референдум важливе для кожного українця.


Крістіна Антузінська, стажер ЦППР1 грудня 2018 року українці відзначали 27-му річницю всенародного референдуму про незалежність України – 1 грудня 1991 року понад 90% громадян України висловилися на підтримку незалежності своєї країни.

Перед цим, 24 серпня 1991 року, Верховна Рада УРСР ухвалила Акт проголошення незалежності України. І Україна була єдиною союзною республікою СРСР, у якій акт проголошення незалежності був підтверджений на референдумі.

На сьогодні, мабуть, кожен з нас частково відчуває поступову втрату можливостей реалізації свого права на участь у державному управлінні через форми безпосередньої демократії, гарантовані Конституцією України. Про це, зокрема, свідчить відсутність механізму реалізації права голосу на референдумі. Наразі в Україні немає ані закону про всеукраїнський референдум, ані закону про місцеві референдуми.

Оскільки ми хочемо жити в державі, яку описано в нашій Конституції, – демократичній, соціальній, правовій, нам потрібен закон про всеукраїнський референдум. Адже в демократичній та правовій державі носієм суверенітету і єдиним джерелом влади є народ, який володіє інструментами впливу, які не просто задекларовані, але й мають практичний вимір.

Народне волевиявлення здійснюється безпосередньо через референдум. Закон про всеукраїнський референдум має забезпечити належне гарантування конституційного права громадян України на участь в управлінні державними справами безпосередньо через всеукраїнський референдум. Такий закон має закріпити чітку процедуру організації, підготовки та проведення всеукраїнського референдуму відповідно до вимог Конституції України, з урахуванням міжнародних стандартів та досвіду країн ЄС.

Для чого нам потрібен референдум у практичному вимірі?

Референдум призначений для безпосгереднього ухвалення рішень, які не потребують затвердження органами влади, включаючи представницькі органи. На референдумі можуть затверджуватися рішення, попередньо схвалені такими органами. Прямим наслідком референдуму є ухвалення владних рішень.

Таким чином, надзвичайно важливо, щоб кожен громадянин міг висловити та узаконити свою думку голосом на підтримку ухвалення або скасування певного закону України або його частини.

Яким має бути закон про всеукраїнський референдум?

Закон має встановлювати заборону ініціювання проведення всеукраїнського референдуму щодо скасування положень закону, які повторюють або відтворюють усі або окремі положення закону, які були предметом всеукраїнського референдуму, протягом року з дня офіційного опублікування його результатів.

Таким чином має бути усунуто прогалини в питанні реалізації результатів всеукраїнського референдуму та забезпечено гарантії впровадження таких результатів.

З метою недопущення викривлення реального волевиявлення громадян України на всеукраїнському референдумі, використання під час процесу референдуму «чорних» технологій закон має не допускати одночасне проведення всеукраїнського референдуму із черговими виборами Президента України, народних депутатів України в разі, якщо день голосування на всеукраїнському референдумі збігається з днем голосування на відповідних виборах.

Що змінить ухвалення закону про всеукраїнський референдум?

Закон має визначити конкретні правові наслідки всеукраїнського референдуму та механізми впровадження його результатів у життя.

Ухвалення такого закону забезпечить приведення правового регулювання процесів ініціювання, підготовки та проведення всеукраїнського референдуму у відповідність до вимог Конституції України, унеможливить зловживання та фальсифікації, використання всеукраїнського референдуму з метою узурпації державної влади та ліквідації демократичного політичного режиму в Україні, гарантуватиме реалізацію прав народу України на участь в управлінні державними справами на основі демократичних принципів, розширить вплив інститутів громадянського суспільства на державотворчі процеси, а також сприятиме розвитку та утвердженню України як правової держави.

Буде розширено обсяг прав офіційних спостерігачів від суб’єктів процесу референдуму, зокрема їм буде надано право отримувати копії протоколів про передачу бюлетенів для голосування комісіям з референдуму, про підрахунок голосів і встановлення результатів голосування.

Участь у референдумі щодо державних справ – це наше законне право, гарантоване Конституцією. Ми маємо боротися за свої права та відстоювати їх!

Крістіна Антузінська,
стажер Центру політико-правових реформ,
спеціально для УП