preloader

Що вас цікавить?

У щоденному житті. Як працюватиме загальна адмінпроцедура для громадян і бізнесу?

23.03.2021
Публічна адміністрація /
Адміністративна процедура

У більшості цивілізованих країн відносини між громадянином і чиновником врегульовуються на рівні закону та за єдиними процедурними стандартами. Однак в Європі Україна залишається єдиною державою (не враховуючи РФ), де досі не впроваджено загальну адміністративну процедуру.


Великою мірою це пов’язано з тим, що більшість урядовців, службових осіб, а також і науковців-правників не розуміють суті і значення поняття загальної адмінпроцедури. Як наслідок, громадяни у нашій державі досить часто потерпають від сваволі (скандальні забудови, свавільні інспекційні перевірки тощо).

Але останнім часом «глиба» все ж посунулась з місця. Ще восени минулого року депутати ухвалили у першому читанні законопроєкт про адміністративну процедуру. І після копіткого доопрацювання у профільному комітеті, він готовий до другого читання.

Документ передбачає цілу низку базових прав для громадян у їхніх відносинах із чиновниками, як-от: право бути вислуханими перед ухваленням негативного щодо себе акту, право на ознайомлення з матеріалами справи, на отримання у спосіб, що належно вмотивований і містить інформацію щодо порядку його оскарження тощо.

Та у багатьох громадян може виникнути питання: як загальна адміністративна процедура запрацює на практиці? Як використовувати цей механізм у щоденному житті?

Візьмемо для прикладу виділення земельної ділянки під забудову. В Україні це нерідко стає приводом для гучних скандалів. Так, часто люди в останній момент дізнаються, що їхній дитячий майданчик чи сквер вже загородили бетонними плитами, встановили будівельні крани і вже ось-ось розпочнеться забудова. Це, звичайно ж, викликає шок і лють у громадян. Адже з ними ніхто не рахувався, не питав їхню думку. Вони протестують, кидаються на будівельників, крани і огорожі. Тільки потім, після суспільного розголосу, проблемна ситуація або вирішується політичним шляхом (мер вдає благородство і сприяє, щоб все це владнали) або ж… забудовник таки домагається свого і люди почуваються безсилими.

То як же все має бути за інших умов, коли загальна адмінпроцедура запрацює? За нових умов, місцева рада, перед тим, як виділяти землю під забудову, має встановити, чи є заінтересовані особи. Тобто люди, яких прямо стосується ця забудова (наприклад, мешканці сусідніх будинків). Після встановлення таких осіб — їм мають запропонувати долучитися до справи та дати можливість висловити свою позицію. Свої аргументи заінтересовані особи можуть підкріпити і будь-якими документами чи іншими доказами. Зможуть такі особи також знайомитись і з матеріалами, що стосуються забудови. Сам забудовник також матиме право наводити свої аргументи.

Тільки провівши таке заслуховування (за потреби — навіть спеціальне слухання), місцева рада зможе ухвалювати рішення щодо виділення землі під забудову. Усі наведені аргументи сторін вона буде зобов’язана врахувати або аргументовано відхилити. Тобто люди не можуть заблокувати рішення, але їхня позиція має бути теж відображена.

Рішення має бути належно обґрунтованим і містити інформацію про порядок його оскарження. Так, якщо люди все ж не домоглися відміни цієї забудови, то в акті має бути належне пояснення, чому їхню позицію не враховано, а забудова потрібна. Вони мусять чітко знати де і як його можна оскаржувати. А зробити це буде можливо не тільки у суді, але й у органі з вищими повноваженнями.

Рішення не зможе набути чинності допоки воно не буде належно доведено до усіх сторін. Тобто, місцева рада зобов’язана подбати, щоб всі причетні гарантовано з ним ознайомилися. В даному випадку воно має бути доведене до їхнього відома через офіційний веб-сайт місцевої ради та/або друковані засоби масової інформації. Якщо кількість зацікавлених осіб невелика — шляхом його вручення або надсилання поштовим відправленням.

Допоможе загальна адмінпроцедура і в простих справах. Наприклад, щодо соціальних виплат. Так, якщо орган соціального захисту вирішує призупинити виплату соціальної допомоги з певних обставин, то спершу він має запросити таку особу і вислухати. Можливо сталася якась помилка, і підстав для призупинення виплати насправді немає. Відповідно, особа одразу зможе цьому запобігти. Якщо рішення негативне — воно завжди має бути належно обґрунтованим і містити інформацію про порядок його оскарження.

Так само стане допоміжною загальна адмінпроцедура і в індивідуальних справах для бізнесу. Якщо, наприклад, контролюючий орган виносить після проведення інспекції припис про усунення суб’єктом господарювання порушення, то до цього такий суб’єкт має бути заслуханим. Тобто повинен мати змогу навести всі аргументи на свою користь і за бажанням підтвердити їх додатковими матеріалами. Сам же припис має бути належно вмотивований і обґрунтований. Будь-яку дію або рішення контролюючого органу в рамках інспекції можна буде оскаржити.

Отже, в Україні вже давно назріла потреба у впровадженні загальної адміністративної процедури. Спроби ухвалити такий закон тривають вже понад 20 років. Настав час Верховній Раді зробити крок на зустріч історичній для нашої країни події та нарешті ухвалити законопроєкт. Відносини між громадянином і чиновниками мають бути відкритими, людяними та справедливими.

Євген Школьний спеціально для НВ


Пов'язані учасники команди


Вам може бути цікаво