Політичний аналіз подій за період за 19 – 26 листопада 2018 року
Щотижневий політичний аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.
У рубриці “Щотижневий політичний аналіз” подана вся щотижнева аналітика, здійснювана Центром політико-правових реформ.
Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua.
Запровадження воєнного стану на 60 днів унеможливлює проведення чергових президентських виборів
1. Експертна позиція ЦППР
Уночі 26 листопада Рада національної безпеки та оборони України схвалила рішення запропонувати Президенту України запровадити воєнний стан строком на 60 діб. РНБО визначила за необхідне ввести в Україні особливий правовий режим для створення умов з відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загроз для незалежності та територіальної цілісності України. Президент України відразу ж звернувся до Парламенту з пропозицією запровадити воєнний стан в Україні строком на 60 днів. Для розгляду цього питання спікер скликав позачергове засідання Парламенту 26 листопада о 16-00. Запровадження воєнного стану строком на 60 днів унеможливлює початок виборчої кампанії чергових президентських виборів, яка мала б стартувати 31 грудня (див. стаття 17 Закону України «Про вибори Президента України»).
В умовах воєнного стану президентські вибори забороняються, у разі закінчення строку повноважень Президента України під час дії воєнного стану його повноваження продовжуються до вступу на пост Президента України, обраного після скасування воєнного стану (статті 11, 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).
Фактичне відтермінування чергових президентських виборів, ініційоване Президентом через видання указу про запровадження воєнного стану, може спричини внутрішній конфлікт та звинувачення політичними опонентами Президента в узурпації влади (враховуючи електоральні настрої виборців).
Центр політико-правових реформ пропонує зменшити строк введення воєнного стану до 30 календарних днів. Це дасть можливість створити умови з відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загроз для незалежності та територіальної цілісності України та провести чергові президентські вибори.
2. Позиція відповідних органів влади
На сьогодні аргумент відсутній, оскільки ситуація розвивається стрімко. Президент України, РНБО не пояснили у своїх рішеннях необхідність запровадження саме 60 днів для воєнного стану.
3. Експертна оцінка позиції відповідних органів влади
Запровадження воєнного стану на строк 30 днів зніме питання використання Президентом України запровадження воєнного стану для своїх тимчасових політичних інтересів.
4. Необхідні регуляції, які вимагають від органу діяти відповідним чином
Конституція України: пункт 31 частини першої статті 85, пункт 20 частини першої статті 106, Закон України «Про правовий режим воєнного стану», Закон України «Про вибори Президента України».
5. Пропозиція ЦППР: як вирішити проблему, використовуючи юридичні механізми
Рекомендуємо Верховній Раді України 26 листопада на спеціального пленарному засіданні при затвердженні указу Президента про введення воєнного стану в Україні змінити строк дії воєнного стану з 60 днів на 30 днів. Відповідно до Конституції України та ст. 190 Регламенту ВРУ Парламент має право вносити зміни до тексту запропонованого Президентом указу. У разі необхідності продовжити строк запровадження воєнного стану Президент зможе застосувати аналогічну процедуру та ще раз звернутися до Парламенту з пропозицією затвердити відповідний указ.