Аналітична записка ЦППР та РПР щодо проведення конституційної реформи (01-15 квітня 2016 р.)
В Україні проводиться конституційна реформа, яка передбачає конституційні зміни в 3-х напрямках: права людини; децентралізація; реформа правосуддя. Проте 1 квітня у Парламенті було зареєстровано Законопроект «Про внесення змін до статті 78 Конституції України щодо створення політичних передумов для стабільної та ефективної роботи Кабінету Міністрів України» № 4357, який внесений 169 народними депутатами.
Аналітична записка ЦППР та РПР
щодо проведення конституційної реформи (01-15 квітня 2016 р.)
В Україні проводиться конституційна реформа, яка передбачає конституційні зміни в 3-х напрямках: права людини; децентралізація; реформа правосуддя.
Проте 1 квітня у Парламенті було зареєстровано Законопроект «Про внесення змін до статті 78 Конституції України щодо створення політичних передумов для стабільної та ефективної роботи Кабінету Міністрів України» № 4357, який внесений 169 народними депутатами. Законопроект не є результатом роботи Конституційної Комісії – спеціально створеного дорадчого органу при Президентові для розробки конституційної реформи. Законопроект передбачає точкову зміну, яка дозволяє народним депутатам суміщати представницький мандат з діяльністю на посаді Прем’єр-міністра України, членів Кабінету Міністрів України. Зміна до статті 78 Конституції зумовлена тимчасовим політичним інтересом та не ґрунтується на комплексному підході розробки конституційних змін щодо посилення парламентаризму в контексті вдосконалення форм правління.
Експерти ЦППР і групи «конституційна реформа» РПР вважають, що посилення парламентаризму має ґрунтуватися на комплексних змінах розділів «Верховна Рада України», «Президент України», «Кабінет Міністрів України» та «Конституційний Суд України» Конституції. Реформа повинна стосуватися балансу гілок влади в межах змішаної форми правління, скасування імперативного мандату, удосконалення законотворчої процедури тощо.
1. Права людини
Зараз продовжуються громадські обговорення щодо підготовки конституційних змін. Конституційні зміни щодо прав, свобод та обов'язків людини, громадянина йдуть відкрито з належним залученням громадян до конституційного процесу.
2. Децентралізація
Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) дотепер очікує розгляду Парламентом. Нагадаємо, що цей законопроект було внесено до Парламенту Президентом України та попередньо схвалено Парламентом VIII скликання 31 серпня 2015 р. на другій сесії, а Постановою Верховної Ради «Про порядок денний четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання» № 974-VIII було включено до порядку денного Парламенту. 18 березня Конституційний Суд України офіційно оприлюднив Рішення в цій справі, визнаючи відповідність статтям 157, 158 Конституції запропонованих змін.
Експерти ЦППР і групи «конституційна реформа» РПР застерігають від порушення конституційної процедури при внесенні змін до Конституції щодо децентралізації та правосуддя. Експерти дотримуються позиції, що відповідно до ст. 155 Конституції потрібні дві послідовні чергові сесії Парламенту. Положення Конституції є однозначними – стаття 155 Конституції України чітко встановлює часовий проміжок зміни Конституції – це мають бути дві послідовні сесії Парламенту. Експерти наполягають на попередній практиці внесення змін до Конституції та правових позиціях Конституційного Суду. У Рішенні від 17 жовтня 2002 р. (справа № 1-6/2002) Конституційний Суд звертав увагу, що «з сесійним характером роботи Верховної Ради України Конституція України пов’язує й певні особливості здійснення її повноважень … Питання про внесення змін до Конституції України має бути розглянуте і вирішене на двох чергових сесіях Верховної Ради України послідовно (стаття 155 Конституції України)» (п. 3 мотивувальної частини Рішення).
3. Судова реформа
Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) наразі опрацьовується в профільному комітеті. Нагадаємо, що 2 лютого 2016 р. Парламент його попредньо схвалив та включив до порядку денного четвертої сесії Парламенту.
Проведення конституційної реформи в частині правосуддя є необхідним для виконання рекомендацій органів Ради Європи в судовій системі. Без цих змін неможливо, зокрема, забезпечити функціонування незалежного від виконавчої та законодавчої влади органу, який би відповідав за призначення та кар'єру суддів і виконати багато інших рекомендацій. При цьому експерти ЦППР та РПР наполягають, що прийняття конституційних змін щодо правосуддя повинно обов'язково супроводжуватися пакетом імплементаційних законопроектів, які визначать, зокрема, порядок і строки створення нових судів, добору суддів у них, урегулюють питання адвокатури, доступу до правничої професії, конкурсного добору Генерального прокурора і суддів Конституційного Суду.
4 квітня відбувся круглий стіл на тему «Наступна реформа — реформа Конституційного Суду України», присвячений реформі Конституційного Суду. Експерти зійшлися, що основним недоліком запропонованих конституційних змін є відсутність зміни порядку формування КСУ та незабезпечення публічного характеру обговорення кандидатів на посаду суддів Конституційного Суду.
Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України та суддів) № 1776 очікує розгляду Парламентом. Цей законопроект стосується депутатського та суддівського імунітету.
Питання суддівського імунітету врегульовано у комплексному законопроекті щодо правосуддя.
ЦППР і група «конституційна реформа» РПР вважають, що депутатський імунітет треба звузити, проте не можна ліквідовувати інститут депутатського імунітету, як це передбачено у Законопроекті № 1776. Депутатський імунітет є невід'ємною ознакою парламентаризму.
4. Процедура зміни Конституції
Проект Закону про процедуру підготовки проекту нової Конституції України № 3781 опрацьовується в Комітеті з питань правової політики та правосуддя.
Конституція України, як більшість європейських конституцій, виходячи з принципу стабільності конституцій, не містить чітких положень щодо процедури прийняття нового Основного Закону. Проте конституційно закріплені принципи верховенства права, народного суверенітету дають право Українському народу визначати конституційний лад.
Станом на лютий 2016 р. діє Закон України «Про всеукраїнський референдум» від 6 листопада 2012 р., який було ухвалено з порушенням конституційної процедури та в інтересах В. Януковича. Закон містить неконституційний порядок зміни Конституції України та встановлює маніпулятивну процедуру проведення національного референдуму. На сьогодні у Конституційному Суді продовжується розгляд справи «щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про всеукраїнський референдум».
У профільному комітеті також опрацьовується нова редакцію Закону України «Про всеукраїнський референдум» № 2145а, підготовлена провідними незалежними експертами в сфері виборчого права, яку було включено до порядку денного Парламенту Постановою «Про порядок денний четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання» № 974-VIII.
ЦППР і група «конституційна реформа» РПР закликають Парламент невідкладно забезпечити демократичне правове регулювання інституту референдуму та скасувати неконституційний порядок зміни Конституції.