ЗАЯВА про загрози спотворення Закону про запобігання політичній корупції
Центр політико-правових реформ попереджає про загрози спотворення Закону про запобігання політичній корупції задля забезпечення інтересів окремих політичних сил.
Центр політико-правових реформ попереджає про загрози спотворення Закону про запобігання політичній корупції задля забезпечення інтересів окремих політичних сил.
24 листопада 2016 року народними депутатами України Князевичем Р.П., Черненком О.М., Сусловою І.М. і Новак Н.В. до Верховної Ради внесено проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про політичні партії в Україні» щодо удосконалення порядку державного фінансування політичних партій» № 5446.
Загалом же цим законопроектом, всупереч його назві, пропонується зацементувати певні преференції для окремих політичних партій на шкоду іншим. Законопроект «удосконалює» порядок державного фінансування політичних партій в інтересах потужних парламентських політичних партій, а не в інтересах суспільства та задля подолання політичної корупції.
Основною його новелою є пропозиція щодо можливості фінансування діяльності політичних партій, пов’язаної з їхньою участю у виборах народних депутатів України, виборах Президента України і місцевих виборах.
Нагадуємо, що прийнятий 8 жовтня 2015 року новий Закон щодо запобігання політичної корупції запроваджує роздільне фінансування статутної діяльності політичних партій та їх виборчих кампаній. Це визнається експертним середовищем як демократичне досягнення та запроваджене з метою сприяння партійному будівництву і появі в Україні подібності незалежних партій європейського зразка.
Інше положення законопроекту усуває обов’язок політичних партій, які хоча і були суб’єктами виборчого процесу, але наразі не отримують державного фінансування, проходити зовнішній незалежний фінансовий аудит звітності про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Така законопроектна пропозиція виглядає як політичний підкуп «Опозиційного блоку» (який єдиний з усіх парламентських політичних партій відмовився від державного фінансування) та не спрямована на виконання рекомендації Венеціанської комісії щодо винятків для малих партій або партій, що не ведуть значної фінансової діяльності.
Пропозиція законопроекту ділити спочатку всі відповідні бюджетні кошти між політичними партіями, що отримали право на державне фінансування, а лише після цього – незначну частину надавати як заохочення за дотримання гендерної квоти, виглядає як спроба більше не допустити випадків, подібних до того, коли партія «Самопоміч» отримала з державного бюджету чималу суму – майже 20 млн. грн. саме за дотримання вказаної квоти. Але результатом реалізації такої пропозиції буде втрата стимулів до більш широкого залучення жінок у політичне життя і владні структури.
Антикорупційна експертиза проведена експертами ЦППР виявила у законопроекті корупціогенні ризики, зокрема, неправдиві цілі ухвалення законопроекту; дискримінація: протекціонізм щодо певних осіб; просування групових інтересів та вигід.
Удосконалення порядку державного фінансування в законопроекті фактично лише одне: ним усувається колізія, згідно з якою НАЗК перевірятиме партії, що отримали державне фінансування, за календарний рік з дня їх отримання, а Рахункова палата – за бюджетний рік. Законопроект передбачає, що кошти з державного бюджету можуть використовуватися лише протягом бюджетного року.
Закликаємо народних депутатів України не підтримувати Законопроект № 5446.
Центр політико-правових реформ
7 грудня 2016 року