«Запровадження суду присяжних – це не просто зміни до закону, це інша культура», – Володимир Петраковський
20 січня Міністерство юстиції України презентувало два законопроекти про запровадження суду присяжних в Україні.
20 січня Міністерство юстиції України презентувало два законопроекти, ухвалення яких забезпечить запровадження в країні класичного інституту присяжних.
Хоча Конституція України закріплює, що народ безпосередньо бере участь у здійсненні правосуддя через присяжних, принцип їхньої роботи досі спирається на радянську практику. За словами заступника міністра юстиції Олександра Банчука, для формального виконання цієї норми Конституції суд народних засідателів у 2012 році перейменували на суд присяжних, але фактично цей інститут не є судом присяжних у класичному розумінні.
«Положення Конституції в частині суду присяжних необхідно повністю реалізувати. Недостатньо лише перейменувати суд народних засідателів на суд присяжних. Необхідно чітко розділити встановлення судом присяжних питання винуватості-невинуватості та прийняття юридичних рішень професійним суддею», – пояснив Олександр Банчук.
Один із законопроектів передбачає внесення змін до закону «Про судоустрій і статус суддів» щодо формування списку присяжних. Другий законопроект передбачає внесення змін до Кримінального процесуального кодексу та до закону про Державний реєстр виборців.
Ці законопроекти покликані забезпечити незалежність присяжних від головуючого судді на законодавчому рівні, що дозволить підвищити якість та ефективність роботи органів досудового розслідування та посилити змагальність сторін у процесі.
«Сподіваємося, що вже цього року запропоновані зміни будуть схвалені парламентом та вступлять в силу у 2021 році», – висловив сподівання заступник міністра юстиції.
Володимир Петраковський, експерт Центру політико-правових реформ, наголосив, що суд присяжних буде одним з елементів, який якісно змінить роботу як прокурорів, так і самого суду. Наприклад, сьогодні справа в суді в кращому випадку розглядається кілька місяців, складні справи – роками. Проте суд присяжних сконструйовано таким чином, що це стане неможливим. Відповідно, швидкість і якість правосуддя тільки зросте.
«Суд присяжних – це насправді не просто зміни до закону. Це інша культура, інша поведінка й органів, і громадян, інше сприйняття і суду, й обвинувачення, і захисту, і громадян, які беруть участь у процесі. Перехід на інший рівень розвитку суспільства і ставлення до правосуддя – що це таке і як має відбуватися, – додав експерт. – Я переконаний, що цей інститут потрібно запроваджувати якнайшвидше».
Відповідно до законопроекту, суд присяжних буде здійснюватися колегією із 7 присяжних. Суд присяжних засідатиме окремо і виноситиме не вирок, а вердикт. Для цього присяжні мають відповісти на такі питання: чи була подія злочином, чи винен підсудний у вчиненні злочину.
Присяжних пропонують набирати за списками виборців, проте бути присяжним залишається правом особи, а не обов’язком. При цьому завдання держави полягає у тому, щоб створити умови аби обов’язок був достатньо почесним, а його виконання відшкодовувалося.
Нагадаємо, минулого року експерти Центру політико-правових реформ підготували інфографіку, у якій пояснили, яким повинен бути класичний суд присяжних в Україні.