preloader

Що вас цікавить?

Як зробити ЦНАП дійсно інтегрованими офісами з надання послуг: семінар у Тернополі

02.06.2017
Адміністративні послуги

31 травня 2017 року у Тернополі відбувся семінар «Розбудова ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг». Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування та Тернопільською обласною державною адміністрацією.


31 травня 2017 року у Тернополі відбувся семінар «Розбудова ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг».

Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування та Тернопільською обласною державною адміністрацією.

Метою заходу було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у містах і районах області та створення і організацію їх діяльності у новоутворених об’єднаних територіальних громадах (ОТГ).

Семінар організований для керівників та адміністраторів районних та міських ЦНАП області і представників об’єднаних територіальних громад для обміну думками, обговорення можливостей вдосконалення роботи ЦНАП і підвищення рівня якості обслуговування.

Директор департаменту економічного розвитку і торгівлі Тернопільської ОДА Галина Воляник відзначила постійну зацікавленість керівництва області питаннями розвитку системи надання адміністративних послуг і зауважила, що «у рамках децентралізації на Тернопільщині створена найбільша кількість об’єднаних територіальних громад, в деяких з них вже також успішно діють Центри надання адміністративних послуг».

Начальник відділу розвитку системи надання адміністративних послуг департаменту розвитку підприємництва та регуляторної політики Міністерства економічного розвитку і торгівлі Олександр Каменчук розповів про перспективи оновлення розпорядження КМУ №523 в частині розширення переліку адміністративних послуг, які повинні надаватися через ЦНАП. В цьому переліку будуть також послуги з реєстрації актів цивільного стану та, за можливості, реєстрації транспортних засобів і видачі посвідчень водія. О.Каменчук також зазначив, що буде продовжено процес децентралізації послуг до компетенції ОМС, проведена оптимізація 15 найпопулярніших послуг, впорядковано вартість і придбання обладнання ДМС для видачі закордонних паспортів і ID-карток. Зі слів доповідача, та за його інформацією від голови ДМС України місцеві бюджети за паспортні послуги отримали вже 200 млн. грн., але нерідко має місце спротив ДМС на місцевому рівні щодо надання паспортних послуг у ЦНАП.

Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук представив  презентацію «Актуальні питання у сфері адміністративних послуг і становлення ЦНАП». Доповідач представив досягнення у сфері адміністративних послуг за 2016 рік, подав бажаний перелік послуг, які повинні надаватись у всіх ЦНАП, зауважив на необхідності «заведення» базових послуг органів влади у ЦНАП і надання безпосередньо адміністраторами та представниками суб’єктів надання адмінпослуг у ЦНАП «швидких» послуг. На думку доповідача, також необхідно вирішувати проблему заборони «паралельного» прийому, коли заводяться нові послуги, зокрема щодо адміністративних послуг сфери соціального захисту. І тут корисним правовим виходом може бути застосування «пілотного порядку» надання певних послуг і в ЦНАП, і в основній структурі (зокрема, в підрозділах соціального захисту) на основі рішення місцевої влади. Важливим є формування переліку послуг за життєвими ситуаціями, коли одна життєва подія (народження, одруження, вихід на пенсію, і т.п.) вимагає набору певних послуг, які необхідні громадянам. Кращі ЦНАП вже працюють над цим і пропонують громадянам комплексний підхід. Доповідач подав чіткий алгоритм дій (кроки) щодо створення ЦНАП, в першу чергу в ОТГ. В.Тимощук також вказав на ризики щодо діяльності «акредитованих суб’єктів», які мають по суті тільки повноваження у сферах реєстрації бізнесу і нерухомості. Ці суб’єкти не зацікавлені у наданні безкоштовних послуг, тож ніколи не стануть дійсно інтегрованими офісами. Тому потрібно обережно ставитися до виділення бюджетного фінансування на такі структури.

Керівник ЦНАП м.Луцька Лариса Карпяк представила доповідь щодо досвіду інтеграції нових послуг у ЦНАП. У 2016 році у ЦНАП Луцька почали надавати соціальні послуги за участі працівників департаменту соціальної політики, а тепер ці послуги надаються вже через адміністраторів ЦНАП. На даний час особливо популярні послуги щодо призначення житлових субсидій і державних допомог, видачі посвідчень певним пільговим категоріям громадян. Також в кінці 2016 року у ЦНАП вже на власному обладнанні почали видавати паспорти громадян України для виїзду за кордон і  паспорти у формі картки. Для цього було закуплено за кошти міського бюджету 5 робочих станцій, на яких працюють адміністратори. Впроваджено нову систему електронної черги, надаються консультації через скайп. Найближчим часом в рамках реалізації проекту ЄС буде розширено площу приміщення ЦНАП на 180 кв.м, де буде додатково 5 робочих місць і місця для очікування громадян. Планується також відкриття філії ЦНАП, впровадження послуг РАЦС, запис через портал в електронну чергу, створення колл-центру. Вже з початку цього року за надання послуг в міський бюджет надійшло майже 6 млн. грн. і за 1 квартал цього року надано більше 38 тис. послуг.

Керівник проекту ЄС Роман Матвійчук представив моделі створення ЦНАП в ОТГ, ознайомив учасників з досвідом створених ЦНАП, зокрема Голобської ОТГ (Волинська область). Він також розповів про способи надання послуг в ОТГ, в тому числі завдяки виїзному адміністратору, «мобільного офісу», віддалених місць для роботи адміністраторів та/або старост. Доповідач подав  етапи модернізації (створення) ЦНАП  – 19 кроків від початку і до кінця процесу. Він представив показники можливих витрат на створення ЦНАП, вказав на корисні форми міжмуніципального співробітництва для надання адмінпослуг. Також Р.Матвійчук розповів про електронні сервіси у ЦНАП та доступні на ринку системи електронного документообігу, поінформував про досвід створення порталу ЦНАП Волинської області.

Заступник голови правління Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич представив основні засади, завдання і потреби створення «міськрайонних» ЦНАП як один з основних шляхів створення належних ЦНАП. Зараз в Україні майже 450 ЦНАП РДА, які потребують реальної допомоги, щоб стати корисними для громадян у наданні послуг. Одним з шляхів поліпшення якості послуг у цих ЦНАП і вдосконалення їх діяльності є створення «міськрайонних» ЦНАП. РДА і місцева влади повинні співпрацювати у цьому питанні і економно використовувати публічні ресурси. На жаль, на даний час в Україні є тільки поодинокі випадки такої співпраці.

Керівник ЦНАП Шумської об’єднаної територіальної громади (Тернопільська область) Людмила Мельничук представила досвід його створення і організації діяльності, який може стати корисним іншим ОТГ. Підготовлене приміщення та інфраструктура, підібраний  персонал, віддалені робочі місця у двох колишніх сільських радах мають стати основою для розвитку ЦНАП і поліпшення якості надання адміністративних послуг.

Експерти семінару у своїх виступах представили своє бачення вирішення більшості з поставлених питань, запропонували механізми їх реалізації.

Учасники заходу взяли активну участь у обговоренні представлених тем, надали пропозиції і рекомендації щодо поліпшення діяльності ЦНАП, а також  підтримали потребу формування і реалізації державою послідовної політики щодо розвитку ЦНАП та подальшої передачі повноважень органам місцевого самоврядування. 

Семінар проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Фрідріха Науманна в Україні.

http://ukrajina.fnst.org/

https://www.facebook.com/fnf.ukraine/