Як контролювати контролера корупціонерів або де Громадська рада при НАЗК
На тлі особистих статків багатіїв у владі політичні партії, які оприлюднили свої статки у звітах за І та ІІ квартали 2016 року, виглядають жебраками. Це робить вкрай складним прихід до влади політичної партії, яка буде працювати в інтересах більшості суспільства.
На тлі особистих статків багатіїв у владі політичні партії, які оприлюднили свої статки у звітах за І та ІІ квартали 2016 року, виглядають жебраками. Це робить вкрай складним прихід до влади політичної партії, яка буде працювати в інтересах більшості суспільства.
Суспільство покладає надії, що Національне агентство з питань запобігання корупції (далі – НАЗК), з одного боку, зможе припинити незаконне збагачення багатіїв у владі, а, з іншого боку – допомогти партіям існувати не на гроші олігархів.
Як це зробити?
Шляхом запровадження ефективних механізмів державного фінансування політичних партій, а також через забезпечення прозорості їх фінансів.
Забезпечення належного фінансування політичних партій є одним із найважливіших завдань, що стоїть перед громадянським суспільством. Станом на сьогодні майже всі кошти на діяльність політичних партій надходять не від громадян, які зацікавлені в представлені їх інтересів політичними партіями, а від олігархів. Як наслідок – політичні партії, які мали б опікуватися певними загальнонаціональними програмами суспільного розвитку, «обслуговують» олігархів, задовольняючи їх особисті (як правило, економічні) інтереси. Фінансування політичних партій громадянами через бюджетне фінансування має змінити ситуацію. Адже таким чином ми зможемо зміцнити політичні партії та в подальшому уникнути споглядання тон готівки, святих мощів та інших проявів клептоманії у наступних скликаннях парламенту.
Практика державного фінансування політичних партій широко розповсюджена в європейських країнах та є одним із індикаторів демократичності країни.
Так, з 2016 року в Україні політичні партії зобов’язані звітувати до НАЗК про свій фінансовий стан. Вже сьогодні 4 політичні партії отримали державне фінансування своєї статутної діяльності. Загальний обсяг фінансування на сьогодні складає 141 млн. 647 тис. грн.
Чи достатньо законодавчого встановлення державного фінансування політичних партій?
Як показують українські реалії, найважливіше при реалізації будь-якої хорошої ідеї залежить від того хто, кого і як контролює. Нагадаємо, що контроль за законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету та контроль за звітністю політичних партій покладається на НАЗК.
Як зробити, щоб корумпована політична система не зробила новий орган своєю складовою?
Це складний шлях, але це неможливо без громадської підтримки НАЗК та пильного контролю за ним.
Вже сьогодні ми отримуємо тривожну інформацію, проте не можемо аналізувати ситуацію. Так, Голова НАЗК Наталія Корчак зазначала про проблеми із технічним забезпеченням НАЗК. І, за її словами, деякі політичні партії допомогли забезпечити НАЗК комп’ютерами. Безумовно, такий важливий орган має бути належно забезпеченим, але аж ніяк не з боку політичних партій, які в подальшому зможуть через ці фінансово-матеріальні стимули впливати на об’єктивність та неупередженість дій і рішень НАЗК.
Два тижні тому з’явилася інформація, що члени НАЗК самостійно преміювали себе та видавали надбавки. І хоч за «буквою» закону прийняття таких рішень належить до їх компетенції, все ж таки їх обґрунтованість мала б бути об’єктом вивчення та контролю з боку громадськості.
Яким чином реалізувати громадський контроль за таким важливим для суспільства органом? Як забезпечити громадський контроль над процесами, пов’язаними з е-декларуванням та державним фінансуванням партій? Як контролювати контролера?
Законом передбачено існування Громадської ради при НАЗК, яка наділена повноваженнями щодо громадського контролю за діяльністю НАЗК. Створення такого органу є неймовірно важливим. Він формується з 15 осіб, які будуть делеговані громадськими об’єднаннями, які займаються запобіганням корупції, на конкурсній основі. Представники громадських об’єднань обиратимуть цих 15 осіб поміж себе на установчих зборах. Громадська рада при НАЗК затверджуватиме щорічні звіти НАЗК, проводитиме експертизу актів НАЗК тощо. Питання проведення чесного конкурсу не стоїть поки на порядку денному, оскільки сам процес створення Громадської ради заблоковано.
Станом на 8 листопада 2016 року навіть не почався процес створення Громадської ради при НАЗК. Відповідальними за її створення є уряд та керівник апарату НАЗК. Йдеться, зокрема, про те, що уряд якнайшвидше має прийняти розпорядження, яке розблокує процес створення Громадської ради при НАЗК. Уряд же не може прийняти відповідне розпорядження вже протягом 2 місяців. До цього за півтора місяці було розроблено проект цього розпорядження. Затримки на кожному етапі призводять до того, що вже 2 роки Громадської ради при НАЗК не існує.
8 вересня 2016 року на своїй сторінці Facebook Голова НАЗК Наталія Корчак написала, що за два місяці Громадську раду при очолюваному нею органі має бути створено.
Офіційні та «неофіційні» строки створення Громадської ради при НАЗК вже давно спливли, а Громадської ради як не було, так і немає. Коментарів з цього приводу ні з боку членів НАЗК, ні з боку представників уряду також немає.
Не хочеться робити передчасні висновки, що новому органу вже є причини боятися громадського контролю, але факти вказують на цю версію.
Експерти Центру політико-правових реформ Юлія Кириченко та Богдан Бондаренко для "Новое время"
Статтю підготовлено в межах реалізації проекту «Моніторинг імплементації та проведення інформаційно-просвітницької кампанії щодо нових правил фінансування політичних партій», що здійснюється за фінансової підтримки Ради Європи.