Уряд порушує закон про поліцію
Новий закон "Про Національну поліцію" повністю набере чинності 7 листопада. Але Кабінет Міністрів вже зараз почав системно порушувати його вимоги.
Новий закон "Про Національну поліцію" повністю набере чинності 7 листопада.
Але Кабінет Міністрів вже зараз почав системно порушувати його вимоги.
Другий тиждень поспіль уряд займається створенням нових підрозділів поліції.
Спочатку у МВС анонсували створення до 5 листопада кіберполіції.
Ця новина стала дуже популярною у суспільстві, особливо після оголошення розміру заробітної плати поліцейської майбутньої підрозділу – біля 30 тисяч гривень.
Надалі – вирішено створити Департамент захисту економіки. Потім –Департамент протидії наркозлочинності.
Якщо дивитися на назву цих підрозділів, вони здаються важливими і потрібними в нинішніх умовах.
Але утворення таких органів виглядає як спроба терміново працевлаштувати важливих осіб: оскільки кіберполіція створюється на базі існуючого управління боротьби з кіберзлочинністю, а Департамент захисту економіки – Департаменту протидії злочинності у сфері економіки.
З іншого боку, Кабінет Міністрів вийшов за межі своїх законних повноважень при створенні цих підрозділів. Так, у частині 3 статті 13 закону про національну поліцію визначений вичерпний перелік з шести підрозділів Національної поліції, до якого входять:
– кримінальна поліція;
– патрульна поліція;
– органи досудового розслідування;
– поліція охорони;
– спеціальна поліція;
– поліція особливого призначення.
В цьому списку немає ні кіберполіції, ні Департаменту захисту економіки. Названі структури можуть лише входити як складові елементи кримінальної поліції чи органів досудового розслідування, а не бути повністю відокремленими.
Також уряд порушив процедуру утворення цих органів. Для визначення структури поліції, а також структури територіальних органів поліції, потрібні пропозиції керівника Національної поліції (стаття 15 закону).
Без таких пропозицій керівника будь-яке рішення Міністра внутрішніх справ і Кабінету Міністрів є нелегітимним. Він досі ще не призначений, а тому будь-які маніпуляції зі структурою і призначеннями є незаконними.
Складається ситуація, коли уряд і МВС подібними політичними рішеннями хочуть поставити майбутнього керівника поліції перед фактом: нібито "будеш керувати таким органом, з такими функціями, а твоє бачення нікого не цікавить".
Очевидно, що Міністерство юстиції повинно також сказати своє слово про відповідність цих рішень положенням закону.
В іншому випадку, уряду надалі ніщо не заважатиме знову відновити діяльність ветеринарної міліції, транспортної міліції, управлінь по боротьбі з організованою злочинністю, які були ліквідовані на підставі закону від 12 лютого 2015 року, або піти на інші відверті порушення закону про поліцію.
Олександр Банчук, Центр політико-правових реформ, для УП