Україна зараз не може стати ні президентською, ні парламентською республікою – Коліушко
На даному етапі Україна не може змінити форму правління. Таке переконання висловив голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко під час круглого столу “Конституційна реформа: шляхи проведення та напрямки змін”
На даному етапі Україна не може змінити форму правління. Таке переконання висловив голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко під час круглого столу “Конституційна реформа: шляхи проведення та напрямки змін”.
“Ми сьогодні маємо просту ситуацію – ми не можемо переходити до президентської республіки, тому що цього не дозволить суспільство після подій, які ми пережили; ми не можемо переходити до парламентської республіки, тому що не маємо системи політичних партій з високою довіру в суспільстві, не маємо незалежної й авторитетної судової влади, яка у парламентській республіці виступає єдиною противагою, єдиною альтернативою владі парламентської більшості. І тому ми змушені залишатися на засадах змішаної республіки. І питання стоїть у тому, як оптимально її організувати, щоб не було тих проблем, з якими ми стикалися в попередній період”, – наголосив Коліушко.
За словами фахівця у сфері конституційного права, ключовим питанням є формування уряду. І він пропонує спростити цю процедуру, яка в Конституції 2004 року “є дивною, штучною конструкцією, де логіка перевернута з ніг на голову“. Замість того щоб формувати уряд і за результатами цього процесу визначатися, хто є в більшості, а хто в опозиції – як це є в більшості парламентів європейських країн, – відповідно до чинної редакції Конституції депутатам треба спочатку організовувати коаліцію, потім коаліція робить подання Президенту щодо кандидатури Прем’єр-міністра, потім Президент має цю пропозицію внести у Верховну Раду, і тоді Верховна Рада призначає главу уряду.
“Це надзвичайно надумана і конфліктогенна конструкція. І тому пропонується у змінах до Конституції відійти від цього, зберігши те, що Верховна Рада робить основний внесок у формування уряду – вона визначає конфігурацію і політичне обличчя уряду”, – зазначив Коліушко.
Він додав, що тут Президент відіграватиме роль модератора і після консультацій з лідерами фракцій вноситиме кандидатуру на посаду Прем’єр-міністра. Кандидат матиме два тижні на формування складу уряду і підготовку програми діяльності Кабінету Міністрів. Це представлять Верховній Раді, і вона одним голосуванням оголосить вотум довіри цьому уряду. Якщо це не проходить, тоді наступний крок Верховна Рада повинна робити самостійно, без Президента.
“Важливо, щоб подальші відносини між урядом і Верховною Радою відбувалися виключно через Прем’єр-міністра. Тобто будь-які кадрові зміни у складі уряду мали би робитися Верховною Радою за поданням Прем’єр-міністра. Як варіант, коли мова йде про недовіру уряду в цілому, очевидно, повинні мати право на ініціативу як самі народні депутати, так і Президент”, – сказав голова правління Центру політико-правових реформ.