У Житомирі обговорювали розвиток діяльності ЦНАП
30 червня 2016 року у Житомирі відбувся семінар «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг». Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та Житомирською обласною державною адміністрацією.
30 червня 2016 року у Житомирі відбувся семінар «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг».
Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та Житомирською обласною державною адміністрацією.
Метою заходу було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у містах і районах області з врахуванням нових повноважень, що передаються органам місцевого самоврядування і РДА у сферах: реєстрації бізнесу, нерухомості, місця проживання, а також виконання в повному обсязі розпорядження КМУ №523 від 16.05.2014р. Окрема увага приділялася питанню надання адміністративних послуг у новоутворених об’єднаних територіальних громадах.
Семінар організований для керівників та адміністраторів районних та міських Центрів надання адміністративних послуг області і представників об’єднаних територіальних громад з метою обміну думками та визначення шляхів розв’язання актуальних проблем взаємовідносин ЦНАП та центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) щодо передачі повноважень. Учасники семінару обговорили можливості вдосконалення роботи ЦНАП і підвищення якості обслуговування, а також отримали роз’яснення щодо законодавчих змін та новацій.
Під час обговорення директор департаменту економічного розвитку, торгівлі та міжнародного співробітництва облдержадміністрації Олексій Шатило зазначив, що семінар організовано у зв’язку з введенням в дію в поточному році нових законодавчих актів, які стосуються децентралізації повноважень з надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації. У зв’язку з цим надзвичайно важливим є можливість обговорити практичні питання роботи центрів надання адміністративних послуг, обмінятись досвідом та знайти шляхи вдосконалення їх роботи, що сприятиме підвищенню якості надання адмінпослуг, створенню ефективних та прозорих умов їх надання.
Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук подав презентацію щодо стану справ із виконанням закону України «Про адміністративні послуги», досягненнями цієї реформи у 2015 році і завданнями на 2016 рік. Він також надав експертні коментарі щодо виконання прийнятих законів з передачі повноважень з реєстрації місця проживання, а також реєстрації бізнесу і нерухомості. Політика децентралізації повноважень з надання найпопулярніших адміністративних послуг це дійсно серйозне досягнення України. Вона дозволяє створити умови для кращої якості послуг, адже тепер за організацію цих послуг в повному обсязі відповідають місцеві органи влади, а не міністерства чи інші державні служби та агентства. При цьому функції реєстрації місця проживання громадян передані усім органам місцевого самоврядування, що суттєво наблизило цю послугу до людей. І, до речі, вже сьогодні у громадах, які ефективно налагодили реєстрацію місця проживання у своїх ЦНАП, цю послугу можна отримати за 15-20 хвилин. Раніше на це йшло мінімум 3 робочі дні.
Значною мірою успіх реформи з децентралізації повноважень щодо надання адміністративних послуг буде залежати від того як ключові міністерства і служби будуть готові «віддавати» свої повноваження. Наразі є достатньо конструктивною позиція Мін¢юсту (з деякими зауваженнями до роботи Реєстру прав на нерухомість) та Держгеокадастру (хоча останній з незрозумілих причин затримує доступ органів місцевого самоврядування до роботи з відомостями ДЗК), повна підтримка Мінекономрозвитку.
Але гальмом цієї реформи залишається Державна міграційна служба та МВС. Адже досі у ЦНАП не передається (не встановлюється) обладнання для роботи з новими ID-паспортами та закордонними паспортами. Натомість виставлені ДМС вимоги щодо придбання та підключення цього обладнання є неадекватними з точки зору вартості. Більше того, навіть на придбаному на вимогу ДМС обладнанні, органам місцевого самоврядування не дають можливості працювати з паспортними адміністративними послугами.
Урядовцям, і насамперед Міністру внутрішніх справ, потрібно зрозуміти, що ЦНАП лише тоді можна буде визнати повноцінними інтегрованими офісами, зручними для людей, коли у них буде надаватися увесь перелік найнеобхідніших послуг: реєстрація актів цивільного стану (тут вже є публічна згода Міністра юстиції, але ще потрібен відповідний законопроект та рішення парламенту щодо міст обласного підпорядкування); реєстрація місця проживання; видача паспортів; реєстрація нерухомого майна, землі; реєстрація бізнесу. Для сільських громад актуальним також є питання наближення послуг з призначення субсидій та державної соціальної допомоги. На перспективу 2-3 років потрібно опрацьовувати і питання децентралізації послуг з видачі (обміну) посвідчень водія, реєстрації транспортних засобів. До речі, для ЦНАП райдержадміністрацій гострим є питання перерозподілу граничної чисельності, видатків та обладнання на виконання нових повноважень, отриманих від Мін‘юсту. Крім того, виникла проблема зі спрямуванням адміністративного збору за видачу витягів та інформації з реєстрів Мінюсту (і нерухомості, і суб’єктів господарювання), адже всі кошти за ці послуги залишаються у державному бюджеті. Враховуючи, що весь тагяр роботи взяли на себе органи місцевого самоврядування та РДА, потрібно перенаправити 85% плати за такі послуги до місцевих бюджетів, на компенсацію відповідних витрат ресурсів місцевих органів.
Радник Луцького міського голови Роман Матвійчук розповів про формування та розвиток мережі ЦНАП у Волинській області відповідно до кращих практик і реалізації нових повноважень. Цього вдалося досягти шляхом формування єдиних організаційних підходів, впровадження електронного документообігу у ЦНАП районів і міст області. Особливо важливою для успіху на регіональному та місцевому рівні є підтримка головою ОДА політики спрямування територіальних органів і підрозділів ЦОВВ до конструктивної співпраці з ЦНАП. Також дуже важливим є фактор «першої особи» і в органах, що відповідають за функціонування ЦНАП, тобто особисте розуміння цієї проблематики головами РДА та міськими головами.
Директор департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку» Лариса Карп’як розповіла про організацію та досвід роботи ЦНАП у місті Луцьку з врахуванням нових повноважень органів місцевого самоврядування. Зараз там надається більше 300 послуг структурних підрозділів Луцької міської ради і Волинської ОДА та територіальних підрозділів ЦОВВ. Щоденно до нього звертаються 800-900 громадян. При цьому навіть у суботу до міського ЦНАП вже звертається біля 300 лучан. Луцький ЦНАП постійно вдосконалює свою діяльність. Тепер у Луцькому ЦНАП можна отримати і соціальні адміністративні послуги. Більше того, забезпечується підхід, орієнтований на модель «життєвих ситуацій». Наприклад, при народженні дитини у Луцьому ЦНАП можна зареєструвати факт народження (функція РАЦС), зареєструвати місце проживання дитини (раніше – ДМС, тепер ОМС), і розпочати процедуру призначення державної допомоги на дитину (управління соцзахисту). Тобто тепер замість відвідування трьох структур, достатньо одного візиту у ЦНАП.
Заступник голови правління Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич відзначив необхідність формування належних ЦНАП. Важливим у цьому процесі залишається формування Концепції надання послуг (створення і розвитку ЦНАП); облаштування приміщення; затвердження необхідних документів, серед яких важливим є формування якісних інформаційних і технологічних карток послуг для інформування громадян про послуги та адміністраторів про процедуру надання кожної послуги; підготовки персоналу.
На семінар були запрошені представники територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Загалом учасники семінару сформували майже півтора десятка питань. Вони стосуються багатьох сфер діяльності ЦНАП, зокрема: виконання законодавчих вимог з надання адміністративних послуг; взаємовідносин ЦНАП і територіальних підрозділів ЦОВВ та передачі повноважень місцевій владі з надання послуг; організації діяльності ЦНАП та фінансування; підготовки персоналу ЦНАП.
Експерти семінару у своїх виступах представили своє бачення вирішення більшості з поставлених питань, запропонували механізми їх реалізації.
Учасники заходу взяли активну участь у обговоренні представлених тем, надали пропозиції і рекомендації щодо поліпшення діяльності ЦНАП, а також підтримали потребу формування і реалізації державою послідовної політики щодо розвитку ЦНАП та реальної передачі повноважень органам місцевого самоврядування.
Семінар-тренінг проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Фрідріха Науманна в Україні.