Що вас цікавить?

Формування антикорупційних органів: конституційні питання

21.05.2020
Конституціоналізм /
Конституційна реформа

Аналітичні матеріали підготували експерти Центру політико-правових реформ. 


Конституція України покладає здійснення внутрішньої політики держави, а також заходів із забезпечення громадського порядку та боротьби зі злочинністю на Кабінет Міністрів України. Іншими словами, в Україні саме КМУ відповідальний за діяльність органів правопорядку. Водночас лише законами, тобто Верховною Радою України, визначаються організація і діяльність органів досудового розслідування, основи організації та забезпечення громадського порядку. Президент України відповідно до Конституції України у цій сфері наділений вкрай лімітованим обсягом повноважень: призначає на посаду та звільняє з посади за згодою Парламенту Генерального прокурора; присвоює вищі спеціальні звання і класні чини.

14.10.2014 р. ВРУ ухвалила Закон України «Про Національне антикорупційне бюро України». Відповідно до цього закону НАБУ утворюється Президентом, а директор НАБУ призначається на посаду та звільняється з посади Президентом за згодою ВРУ на підставі конкурсного відбору, який проводила незалежна комісія. При цьому зміни до Конституції не вносилися, і конституційних повноважень у Президента щодо НАБУ немає.

Через півроку, 12.11.2015 р., ВРУ ухвалила Закон України «Про Державне бюро розслідувань». Відповідно до нього директор ДБР призначається на посаду Президентом за поданням Прем’єр-міністра України на основі подання незалежної конкурсної комісії. При цьому зміни до Конституції так само не вносилися, і конституційних повноважень у Президента призначати директора ДБР нема.

Оскільки Конституція України не уповноважує Президента створювати НАБУ, а також призначати керівництво НАБУ і ДБР та вживати інші заходи з реалізації таких повноважень, то такі дії Глави держави мають неконституційний характер.

Детально особливості створення НАБУ та ДБР, а також міжнародний досвід формування органів правопорядку, які розслідують корупційні злочини, окремих європейських країн експерти ЦППР описали в аналітичній записці «Формування антикорупційних органів: конституційні питання».

Завантажити

Формування антикорупційних органів: конституційні питання from Centre of Policy and Legal Reform

Матеріали підготовлено в межах проекту Центру політико-правових реформ «Посилення ролі експертної громадськості у процесі зміни Конституції в Парламенті», що є частиною Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво», яка виконується Фондом Східна Європа.