preloader

Що вас цікавить?

Чотири ключові умови для успішного уряду

15.04.2016
Публічна адміністрація /
Органи виконавчої влади

Будь-яка зміна облич чи перезавантаження уряду не матимуть успіху, якщо не буде дотримано чотири ключові умови. Про це заявив голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко на прес-конференції у Львові.


Будь-яка зміна облич чи перезавантаження уряду не матимуть успіху, якщо не буде дотримано чотири ключові умови.

Про це заявив голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко у п'ятницю, 15 квітня, на прес-конференції у Львові.

За його словами, першою з таких умов є реформа роботи уряду і внесення для цього змін до законів про Кабінет Міністрів України і про центральні органи виконавчої влади.

«По-перше, у кожному міністерстві, як і в Кабінеті Міністрів, згідно з Законом про державну службу, який набуває чинності 1 травня, має бути запроваджена посада державного секретаря. Міністр та його заступники – це політичне керівництво, і вони повинні в усьому працювати саме через державних секретарів. Державний секретар і очолюваний ним апарат міністерства повинні бути державними службовцями і працювати на своїх посадах, незалежно від зміни міністра. По-друге, міністерства також мають реформувати департаменти, яких має бути небагато – від чотирьох до семи, і вони мають працювати над аналізом політики та впровадженням реформ. По-третє, мають бути розмежовані функції між міністерствами, відповідальними за розробку політики, та іншими органами виконавчої влади, які мають виконувати визначені для них законом адміністративні функції і не втручатися у вирішення політичних питань», – вважає експерт.

Другою умовою є зміна моделі відносин уряду і президента: вони повинні базуватися виключно на Конституції, що означає, що президент не повинен давати доручення уряду: «Зараз маємо ситуацію, коли уряд формує президент, а не прем’єр-міністр. Доки це відбуватиметься, ми приречені ходити по замкнутому колу, де кожен наступний Кабмін мало чим відрізняється від попереднього в плані ефективності. І кожна зміна прем’єр-міністра нічого насправді не змінюватиме. Президент повинен спілкуватися з членами уряду, обговорювати стан справ і політику, але не має права давати їм доручення та ще й заочно, тобто через свою адміністрацію».

Третьою умовою є призначення на посади міністрів осіб, які здатні бути лідерами реформ. «Міністри мають бути націлені на роль реформаторів, а не на обслуговувачів схем і політичних домовленостей. На жаль, таких людей зовсім небагато», – заявив Ігор Коліушко.

І насамкінець четвертою умовою для успішного Кабінету Міністрів є достойна оплата праці урядовців і державних службовців. Для цього мають бути залучені кошти на підвищення заробітних плат, але не для всіх службовців, а лише для нових держслужбовців, набраних на відкритих конкурсах за новим законодавством у нові підрозділи міністерств, відповідальні за розробку політики і впровадження реформ.

При цьому, на думку Коліушка, не можна підвищувати оплату праці без виконання трьох попередніх умов, бо це буде «марне проїдання».

«На жаль, ми бачимо, що поки що жодна із цих умов не виконана, а тому неважко спрогнозувати, якими будуть результати діяльності наступного Кабміну», – підсумував експерт.

У таких умовах, за словами Ігоря Коліушка, стратегією громадянського суспільства має бути тиск на владу для проведення реформ державного управління. Для цього Центр політико-правових реформ не тільки розробляє законопроекти та інші документи для уряду і парламенту, а й у квітні-червні 2016 року проведе серію тренінгів громадських активістів у різних регіонах України щодо можливостей впливу на прискорення ключових реформ, таких як децентралізація, адміністративна та судова реформи, реформа органів правопорядку та протидія корупції. Перший із тренінгів пройде у Львові 15-17 квітня. Також планується надання громадським організаціям мікрогрантів для впровадження місцевих ініціатив у визначених сферах.