Проблеми адаптації положень загальної частини чинного та перспективного кримінального законодавства України до кримінального права ЄС
Проблеми адаптації положень чинного кримінального законодавства України до кримінального права ЄС розглядає доктор юридичних наук, професор, член правління Центру політико-правових реформ Микола Хавронюк
Вступні положення
Угода про асоціацію між Україною та ЄС, Європейським Співтовариством з атомної енергії й їхніми державами-членами передбачає у сфері кримінального права:
ст. 8 – ратифікацію Римського статуту МКС;
ст. 20 – боротьбу з легалізацією (відмиванням) коштів та фінансуванням тероризму;
ст. 21 – співробітництво у боротьбі з незаконним обігом наркотичних засобів, прекурсорів та психотропних речовин;
ст. 22 – боротьбу зі злочинністю та корупцією. Співробітництво спрямовується на вирішення, inter alia, таких проблем:
– незаконне переправлення через державний кордон нелегальних мігрантів, торгівля людьми і вогнепальною зброєю;
– контрабанда товарів;
– економічні злочини, зокрема у сфері оподаткування;
– корупція у приватному і державному секторах;
– підробка документів;
– кіберзлочинність;
ст. 23 – співробітництво у боротьбі з тероризмом.
При цьому кримінальне право ЄС характеризується тим, що:
1) кожна держава має власне національне кримінальне право;
2) сфера кримінального права визнається «серцевиною» державного суверенітету, а тому криміналізація є обмеженою та суворо регламентованою (іноді надмірна криміналізація може розглядатися як порушення прав людини);
3) ЄС може встановлювати обов’язок криміналізувати і пеналізувати лише певні діяння на національному рівні;
4) при цьому відповідні акти ЄС не мають прямої дії у державах-членах, а потребують обов’язкової імплементації у національне законодавство;
5) застосування норм кримінального права є прерогативою національних органів.
Поточна версія Договору про функціонування Європейського співтовариства діє з 2009 року в редакції Лісабонського договору 2007 р. і у сфері кримінального права (Розділ V. ПРОСТІР СВОБОДИ, БЕЗПЕКИ І ПРАВОСУДДЯ) передбачає, зокрема, таке:
– Союз докладає зусиль для забезпечення високого рівня безпеки за допомогою заходів із запобігання та боротьби проти злочинності, расизму й ксенофобії та заходів з координації та співпраці органів поліції, правосуддя та інших компетентних органів, а також шляхом взаємного визнання судових рішень у кримінальних справах та, в разі потреби, наближення норм кримінального права (ч. 3 ст. 67, колишня ст. 61);
– судове співробітництво у кримінальних справах засноване в Союзі на принципі взаємного визнання вироків і судових рішень і включає наближення законодавчих і регламентних положень держав-членів у сферах, зазначених у параграфі 2 та у статті 83 (ч. 1 ст. 82, колишня ст. 69А);
– Європейський Парламент та Рада за допомогою директив, ухвалених згідно зі звичайною законодавчою процедурою, можуть встановити мінімальні правила щодо визначення кримінальних злочинів та санкцій у сфері особливо тяжкої злочинності транскордонного змісту, що випливає з природи або наслідків таких злочинів або з особливої необхідності спільно боротися проти них. До сфери такої злочинності належать: тероризм, торгівля людьми та сексуальна експлуатація жінок і дітей, незаконна торгівля наркотиками, незаконна торгівля зброєю, відмивання грошей, корупція, підробка платіжних засобів, комп’ютерні злочини та організована злочинність. Залежно від тенденцій розвитку злочинності Рада може ухвалити рішення, що визначає інші сфери злочинності згідно з критеріями, визначеними в цій частині. Рада діє одностайно після отримання згоди Європейського Парламенту (ч. 1 ст. 83, колишня ст. 69);
– якщо наближення кримінального законодавства доводить істотну важливість забезпечення ефективного виконання політики Союзу у сфері, де вжито заходів із гармонізації, директиви можуть запровадити мінімальні правила, що визначають кримінальні злочини та санкції у відповідній сфері. Без шкоди статті 76 такі директиви ухвалюються такою самою звичайною або спеціальною законодавчою процедурою, якої дотримувались для ухвалення відповідних заходів із гармонізації (ч. 2 ст. 83, колишня ст. 69).
Принципи, на яких ґрунтується кримінальне право ЄС та України
Можливість адаптації кримінального права України до кримінального права ЄС насамперед залежить від того, чи ґрунтуються вони на одних і тих самих принципах чи такі принципи відрізняються.
Принципами кримінального права в ЄС є такі:
1) принцип законності;
2) принцип сумлінного виконання міжнародних зобов’язань. Ці два принципи закріплені в Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ст. 7) – «Ніякого покарання без закону» і в Хартії основних прав Європейського Союзу (частини 1 і 2 ст. 49) – «Принцип законності»;
3) принцип пропорційності: Хартія основних прав Європейського Союзу (ч. 3 ст. 49) – «Принцип пропорційності кримінальних правопорушень та покарань: міра покарання має відповідати тяжкості скоєного злочину»;
4) принцип рівності. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод – йдеться про всі статті, де вказано, що «кожен має право»;
5) принцип ne bis in idem. Протокол №7 до Конвенції (ст. 4) – «Право не бути притягненим до суду або покараним двічі»; Хартія основних прав Європейського Союзу (ст. 50) – «Право не бути засудженим або двічі покараним у кримінальному провадженні за одне й те саме кримінальне правопорушення»;
6) принцип гуманізму. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (ст. 3) – «Нікого не може бути піддано нелюдському покаранню»; Протокол № 13 (ст. 1) – «Смертна кара скасовується. Жодна людина не може бути засуджена до такого покарання або страчена».
Як видно, ці принципи закріплені в актах, деякі з яких є спільними для країн ЄС і для України.
Що стосується кримінального законодавства України, то ті самі принципи переважно відображені у чинному Кримінальному кодексі України (далі – КК) або в Конституції України:
– принцип законності: «Кримінальна протиправність діяння, а також його караність та інші кримінально-правові наслідки визначаються тільки цим Кодексом. Застосування закону про кримінальну відповідальність за аналогією заборонено» (частини 3 і 4 ст. 3 КК);
– принцип сумлінного виконання міжнародних зобов’язань: «Закони України про кримінальну відповідальність повинні відповідати положенням, що містяться в чинних міжнародних договорах, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України» (ч. 5 ст. 3 КК);
– принцип пропорційності: «Суд призначає покарання враховуючи ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення» (п. 3 ч. 1 ст. 65 КК);
– принцип рівності: «Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах», «Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом», «Основними засадами судочинства є… рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом» (статті 21, 24, 129 Конституції України);
– принцип ne bis in idem: «Ніхто не може бути притягнений до кримінальної відповідальності за те саме кримінальне правопорушення більше одного разу» (ч. 3 ст. 2 КК);
– принцип гуманізму: «Ніхто не може бути підданий жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, покаранню» (ст. 28 Конституції України).
У проєкті нового КК України ті самі принципи також закріплені, при цьому визначені більш конкретно і більш широко, ніж у чинному КК.
Стаття 1.2.1. Законність
- Не є кримінальним правопорушенням діяння, не передбачене цим Кодексом як злочин або проступок.
- Не можуть бути застосовані кримінально-правові засоби, не передбачені цим Кодексом.
- Застосування цього Кодексу до неврегульованих ним кримінально-правових відносин (аналогія закону) не допускається стосовно:
1) видів та ознак кримінальних правопорушень,
2) видів та розмірів кримінально-правових засобів і
3) підстав та умов, за яких ці засоби застосовуються або не застосовуються.
Стаття 1.2.2. Юридична визначеність
- Положення цього Кодексу мають відповідати вимогам доступності, стабільності, достатньої чіткості, однозначності та передбачуваності, щоб давати особі можливість заздалегідь знати, які діяння є кримінальними правопорушеннями, які кримінально-правові засоби встановлені за їх вчинення і за яких підстав та умов ці засоби застосовуються або не застосовуються.
Стаття 1.2.3. Рівність перед Кримінальним кодексом
- Всі особи є рівними перед цим Кодексом.
- Не є порушенням принципу рівності визначені цим Кодексом особливості застосування кримінально-правових засобів щодо дітей та молодих осіб, осіб, які досягли 70-річного віку, обмежено осудних осіб, вагітних жінок, іноземців, осіб, які раніше вчинили кримінальне правопорушення, осіб, які вчинили кримінальне правопорушення у співучасті, а також службових осіб.
Стаття 1.2.4. Пропорційність
- Кримінально-правові засоби є крайніми засобами реагування держави на протиправні діяння.
- Пропорційність є основою класифікації кримінальних правопорушень.
- Засоби кримінальної відповідальності встановлюються пропорційно до ступеня тяжкості кримінального правопорушення і застосовуються відповідно до ступеня його тяжкості та особи винного.
- Більш суворий кримінально-правовий засіб встановлюється та застосовується тільки тоді, коли менш суворого засобу недостатньо для досягнення його мети.
Стаття 1.2.5. Індивідуальність
- Кримінально-правові засоби мають індивідуальний характер. Не допускаються колективна відповідальність і відповідальність особи за діяння інших осіб.
- Не вважається порушенням принципу індивідуальності застосування кримінально-правових засобів до співучасників кримінального правопорушення, а також до юридичних осіб.
Стаття 1.2.6. Гуманізм
- Цей Кодекс передбачає гуманне обмеження прав і свобод особи, яка вчинила протиправне діяння.
- Кримінально-правові засоби не мають на меті спричинити фізичні страждання або принизити людську гідність.
- Цей Кодекс забезпечує визнання та дотримання прав, свобод і законних інтересів потерпілої особи, у тому числі права на реституцію та компенсацію.
Стаття 1.2.7. Однократність застосування кримінально-правових засобів
- Особа не може бути піддана кримінально-правовим засобам за цим Кодексом більше одного разу за те саме кримінальне правопорушення.
- Не вважається порушенням принципу однократності застосування судом України кримінально-правових засобів до особи, засудженої іноземним судом за те саме кримінальне правопорушення.
Стаття 1.2.8. Сумлінне виконання міжнародних зобов’язань
- Цей Кодекс має відповідати чинним міжнародним договорам, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України.
- Якщо для надання згоди на обов’язковість для України подається міжнародний договір, виконання якого потребує змін до цього Кодексу, то проєкт закону про внесення таких змін подається на розгляд Верховної Ради України разом з проєктом закону про ратифікацію (приєднання) і вони приймаються одночасно.
- Цей Кодекс застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.
Таким чином, спільність принципів є надійною базою для перспективної адаптації.
Основні акти кримінального права ЄС
Всі відповідні акти ЄС можна знайти на офіційному вебсайті Європейського Союзу.
У частині заявленої вище теми можна виділити кілька груп таких актів.
Перша група – акти щодо криміналізації та пеналізації певних діянь, згаданих у ст. 83 Договору про функціонування ЄС. Inter alia:
Конвенція від 26 липня 1995 р. про захист фінансових інтересів Європейських співтовариств;
Конвенція від 26 травня 1997 р., складена на підставі статті K.3 (2) (c) Договору про Європейський Союз про боротьбу з корупцією за участю посадових осіб Європейських співтовариств або посадових осіб держав-членів Європейського Союзу;
Рамкове рішення 2001/500 від 26 червня 2001 року про відмивання грошей, виявлення, розшук, заморожування, арешт і конфіскацію засобів і доходів, одержаних злочинним шляхом;
Рамкове рішення 2002/946 від 28 листопада 2002 р. про зміцнення системи кримінального правосуддя для запобігання сприянню незаконному в’їзду, транзиту та перебування;
Рамкове рішення 2003/568 від 22 липня 2003 року про боротьбу з корупцією в приватному секторі;
Рамкове рішення 2004/757 від 25 жовтня 2004 року про встановлення мінімальних положень стосовно складових елементів злочинів і санкцій у сфері незаконного обігу наркотичних речовин;
Рамкове рішення 2005/667 від 12 липня 2005 р. про зміцнення кримінально-правової бази для забезпечення дотримання закону про боротьбу із забрудненням із суден;
Рамкове рішення 2008/841 від 24 жовтня 2008 року про боротьбу з організованою злочинністю;
Директива 2002/90 від 28 листопада 2002 р. щодо сприяння незаконному в’їзду, транзиту чи поселенню на території ЄС;
Директива 2005/35 від 7 вересня 2005 р. про забруднення викидами з суден та запровадження штрафів за порушення;
Директива 2008/99 від 19 листопада 2008 р. про кримінально-правову охорону довкілля;
Директива 2008/913 від 28 листопада 2008 р. про боротьбу з окремими формами та проявами расизму і ксенофобії кримінально-правовими засобами;
Директива 2009/52 від 18 червня 2009 р. про мінімальні стандарти щодо санкцій та заходів проти роботодавців громадян третіх країн, які незаконно перебувають в ЄС;
Директива 2009/123 від 21 жовтня 2009 р. про внесення поправок до Директиви 2005/35 щодо забруднення з суден та запровадження санкцій за порушення;
Директива 2011/36 від 5 квітня 2011 року про запобігання торгівлі людьми і боротьбу з нею та про захист її жертв, а також про заміну Рамкового рішення Ради 2002/629;
Директива 2011/92(93) від 13 грудня 2011 р. про боротьбу з сексуальними посяганнями і сексуальною експлуатацією дітей та дитячою порнографією та про заміну Рамкового рішення Ради 2004/68;
Директива 2013/40 від 12 серпня 2013 року про напади на інформаційні системи та про заміну Рамкового рішення Ради 2005/222, а також іншими правовими інструментами, якщо такі інструменти конкретно визначають, що ця Директива застосовується до гармонізованих у них кримінальних злочинів;
Директива 2014/57 від 16 квітня 2014 р. про кримінальні санкції за зловживання на ринку;
Директива 2014/62 від 15 травня 2014 р. про захист євро та інших валют від підробки згідно з кримінальним законодавством та заміну Рамкового рішення Ради 2000/383;
Директива 2017/541 від 15 березня 2017 р. про боротьбу з тероризмом, яка замінює Рамкове рішення Ради 2002/475 та вносить поправки до Рішення Ради 2005/671;
Директива 2017/1371 від 5 липня 2017 р. про боротьбу з шахрайством, спрямованим проти фінансових інтересів Союзу, кримінально-правовими засобами;
Директива 2017/2103 від 15 листопада 2017 р. про внесення поправок до Рамкового рішення Ради 2004/757 з метою включення нових психоактивних речовин до визначення «наркотик» та скасування рішення Ради 2005/387;
Директива 2018/1673 від 23 жовтня 2018 р. про боротьбу з відмиванням грошей кримінально-правовими засобами;
Директива 2019/713 від 17 квітня 2019 р. про боротьбу з шахрайством і підробкою безготівкових платіжних засобів та заміну Рамкового рішення 2001/413.
Директиви як зобов’язуючі акти приймаються відповідно до Лісабонського договору 2007 року. Рамкові ж рішення, які були прийняті раніше, до 2009 року (часу набрання чинності Лісабонським договором), продовжують діяти до їх поступовими скасування директивами.
Друга група актів кримінального права ЄС – це комплексні акти, які безпосередньо вирішують окремі питання Загальної частини кримінального права і водночас належать до сфери кримінального процесу та міжнародного публічного права. Таких актів не багато. Це:
1) Рамкове рішення від 13 червня 2002 р. про європейський ордер на арешт та процедури передачі правопорушників між державами-членами;
2) Директива 2004/80 від 29 квітня 2004 р. про відшкодування шкоди жертвам злочинів;
3) Директива 2012/29 від 25 жовтня 2012 р. про встановлення мінімальних стандартів щодо прав, підтримки та захисту жертв злочинів та заміну Рамкового рішення 2001/220;
4) Рамкове рішення 2005/212 від 24 лютого 2005 р. про конфіскацію доходів, засобів і власності, одержаних злочинним шляхом;
5) Директива 2014/42 від 3 квітня 2014 р. про заморожування та конфіскацію засобів і доходів, одержаних злочинним шляхом, в Європейському Союзі;
6) Регламент 2018/1805 від 14 листопада 2018 р. про взаємне визнання постанов про заморожування та конфіскацію.
Ці акти слід врахувати в положеннях чинного КК України та проєкту нового КК, де йдеться про видачу (екстрадицію), відшкодування шкоди (компенсацію та реституцію), захист прав потерпілих і спеціальну конфіскацію (конфіскацію майна та вилучення речі).
До згаданої першої групи умовно наближена третя група – акти, що визначають терміни, важливі для кримінального права. Це терміни щодо:
– вибухових речовин – Директива 2014/28 від 26 лютого 2014 року про гармонізацію законодавств держав-членів щодо надання на ринку вибухових речовин для цивільного застосування та нагляду за ними
– предметів культури – Директива 2014/60 від 15 травня 2014 р. про повернення предметів культури, незаконно вивезених з території держави-члена, та про внесення змін до Регламенту (ЄС) 1024/2012
– зброї, боєприпасів тощо – Директива 2021/555 від 24 березня 2021 р. про контроль за придбанням та зберіганням зброї
Також можна згадати четверту групу актів – ті, що належать до сфери виключно кримінального процесу. Зокрема, це директиви ЄС:
1) 2010/64 від 20 жовтня 2010 року щодо права на усний та письмовий переклад в кримінальному процесі;
2) 2013/48 від 22 жовтня 2013 року про право на доступ до адвоката в кримінальному провадженні та в провадженні за європейським ордером на арешт, а також про право на отримання інформації третьої сторони про позбавлення волі та право на спілкування з третіми особами та консульськими органами під час позбавлення волі;
3) 2014/41 від 3 квітня 2014 року щодо Європейського наказу про розслідування у кримінальних справах;
4) 2016/343 від 9 березня 2016 року про посилення деяких аспектів презумпції невинуватості та права бути присутнім у судовому засіданні у кримінальному провадженні;
5) 2016/800 від 11 травня 2016 про процесуальні гарантії дітям, які є підозрюваними чи обвинуваченими у кримінальному провадженні;
6) 2016/1919 від 26 жовтня 2016 року про правову допомогу підозрюваним і обвинуваченим у кримінальному провадженні та особам, щодо яких подано запит у провадженні за європейським ордером на арешт;
7) 2019/884 від 17 квітня 2019 року про внесення змін до Рамкового рішення Ради 2009/315 щодо обміну інформацією про громадян третіх країн і щодо Європейської інформаційної системи судимостей (ECRIS), а також про заміну Рішення Ради 2009/316;
8) 2019/1153 від 20 червня 2019 року про правила, що сприяють використанню фінансової та іншої інформації з метою запобігання, виявлення, розслідування або судового переслідування певних кримінальних правопорушень, а також скасування Рішення Ради 2000/642.
Акти першої групи за своєю структурою є переважно схожими і містять:
1) обґрунтування необхідності криміналізації та пеналізації певних діянь;
2) опис діянь, що підлягають криміналізації (Особлива частина кримінального права);
3) положення, що стосуються питань Загальної частини кримінального права;
4) положення, що стосуються питань кримінального процесу;
5) прикінцеві положення.
Треба виділити три особливості актів першої групи.
Першою особливістю є те, що багато з актів першої групи ґрунтуються на положеннях відомих багатосторонніх договорів ООН та Ради Європи, членами яких вже є Україна. Це дуже спрощує адаптацію. Йдеться, зокрема, про такі договори:
– Конвенція ООН щодо запобігання забрудненню з суден 1973 р. та Протокол до неї 1978 р.
– Конвенція ООН з морського права 1982 р.
– Єдина конвенція ООН про наркотичні засоби 1961 р. та Протокол про поправки до неї 1972 р.
– Конвенція ООН про психотропні речовини 1971 р.
– Конвенція ООН про боротьбу проти незаконного обігу наркотичних засобів і психотропних речовин 1988 р.
– Конвенція РЄ про видачу правопорушників 1957 р.
– Конвенція РЄ про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, 1990 р.
– Кримінальна конвенція РЄ про боротьбу з корупцією 1999 р.
Друга особливість – деякі з актів ЄС тісно пов’язані між собою та з іншими актами – їх треба аналізувати й адаптувати разом, як-от:
– Рамкове рішення 2001/500 про відмивання грошей, виявлення, розшук, заморожування, арешт і конфіскацію засобів і доходів, одержаних злочинним шляхом, і Директива 2018/1673 про боротьбу з відмиванням грошей кримінально-правовими засобами
– Рамкове рішення 2005/667 від 12 липня 2005 р. про зміцнення кримінально-правової бази для забезпечення дотримання закону про боротьбу із забрудненням із суден, Директива 2005/35 від 7 вересня 2005 р. про забруднення викидами з суден та запровадження штрафів за порушення і Директива 2009/123 про внесення поправок до Директиви 2005/35
Третя особливість полягає у тому, що відповідні положення актів першої групи (рамкових рішень, директив) стосуються лише певних, криміналізованих ними, діянь (як правило, це злочини, не проступки). Тобто, вони не поширюються на інші діяння.
У положеннях цих актів можна виділити такі питання Загальної частини кримінального права:
як правило:
– терміни
– відповідальність за підбурювання та пособництво
– відповідальність за замах
– покарання щодо фізичних осіб
– відповідальність юридичних осіб
– санкції і заходи щодо юридичних осіб
– питання юрисдикції
– особливості і строки імплементації акта
іноді:
– підстави конфіскації майна
– інші, крім покарання, заходи щодо фізичних осіб
– підстави звільнення від покарання
– особливості принципу ne bis in idem
– строки давності переслідування за кримінальні правопорушення
Тримаючись цієї класифікації, надалі розглянемо, які існують проблеми в процесі адаптації.