ПРО «ЕКСПЕРИМЕНТИ» З МІНІСТЕРСТВАМИ. Коментар експерта Центру Віктора Тимощука
Експерт Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук прокоментував можливе об’єднання структур.
Передісторія: Президент Володимир Зеленський на спільній нараді з прем’єр-міністром, віце-прем’єром та кількома членами уряду погодили переформатування міністерств. Як повідомляють у ЗМІ, їх планують об’єднати і замість 20 утворити 14 (які саме міністерства хочуть об’єднати, дивіться на інфографіці нижче)
Експерт Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук прокоментував можливе об’єднання структур.
ПРО «ЕКСПЕРИМЕНТИ» З МІНІСТЕРСТВАМИ. Бажання заощадити насправді незначну суму на апараті може обійтися значно дорожче для суспільства і держави.
1. Найгірше із анонсованих рішень – вливання Мінрегіону в Мініфраструктури. Це несе великі ризики для політики децентралізації. Місцеве самоврядування завжди було незручним суб’єктом для центрального уряду. Але Україна не має шансів бути успішною, якщо відвернеться від децентралізаційної реформи, і якщо питання громад і регіонів зникне з пріоритетів порядку денного Уряду. Тож Мінгромад треба навпаки розвивати!
2. Так само невдала ідея – влити Нацдержслужбу у Мінцифри. Так, я дуже упереджений до Мінцифри. Бо це міністерство працює переважно як стартап, впроваджує чудові цифрові «фішки», але 3 роки вперто не бачить багатьох реальних проблем зі сфери своєї відповідальності. ЦНАП втрачають функцію інтегрованих офісів. Знову домінують відомчі підходи (ДМС, МВС, ПФУ і тд.). ОМС залишені напризволяще з проблемами в окремих секторах (Мінюсту і тд.). Тобто навіть з політикою адміністративних послуг Мінцифри часто пробуксовує.
Тож тут дуже великий ризик, що це міністерство об’єктивно буде протиставляти цифровізацію – власне персоналу – публічним службовцям. Виборцям це зайде. Але розвивати людський потенціал у публічній службі – це геть інша місія.
Насправді ж функціонал Нацдержслужби ближчий до Мінюсту та Мінрегіону. Бо це про інституційну організацію держави. І тут потрібне розуміння законів та закономірностей публічного врядування.
3. Ну, а чергове «повернення» Мінагрополітики у склад Мінекономіки – це вже навіть не смішно. Адже це вже було зовсім недавно. Тільки з березня 2021 почали повертати все назад. Таке враження, що ініціатори вагаються з визначенням критеріїв для утворення окремого міністерства. Навіть для такої аграрної країни як Україна…
P.S. Встиг побачити вже багато дописів інших колег на цю тематику. І звісно підтримую, що має йтися передовсім про ефективність, про функції, а не механічне об’єднання і скорочення.
Віктор Тимощук