Політичний аналіз подій за період за 27 серпня – 3 вересня 2018 року
Щотижневий політичний аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.
У рубриці “Щотижневий політичний аналіз” подана вся щотижнева аналітика, здійснювана Центром політико-правових реформ.
Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua.
ЦВК блокує вибори в об’єднаних територіальних громадах
1. Експертна позиція ЦППР
На початку серпня Центральна виборча комісія заблокувала проведення перших виборів в об’єднаних територіальних громадах та пояснила це нерозумінням правового регулювання порядку проведення референдумів. ЦВК ухвалила Постанову, в якій звернулася до Комітету ВРУ з правової політики та правосуддя з проханням надати роз’яснення стосовно законодавчого регулювання організації і порядку проведення референдумів в Україні.
Відповідно до Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад», рішення про об’єднання приймається місцевими радами або шляхом проведення місцевого референдуму. На думку ЦВК, відсутність законодавства про місцеві референдуми не дозволяє проводити вибори в ОТГ. Ця позиція не витримує жодної критики, що частково розкрито в заяві Реанімаційного пакету реформ.
Проте ця подія привертає увагу до проблеми відсутності Закону «Про всеукраїнський референдум» та регулювання місцевих референдумів.
2. Позиція відповідних органів влади
Відповідно до позиції Центральної виборчої комісії, незрозуміла ситуація з чинністю ЗУ «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» 1991 року не дозволяє проводити вибори до об’єднаних територіальних громад.
3. Експертна оцінка позиції відповідних органів влади
1. Відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», рішення щодо об’єднання приймається місцевими радами або шляхом проведення місцевого референдуму. Тобто рішення про об’єднання ОТГ приймається або місцевими радами або шляхом проведення місцевого референдуму. Тому якщо є рішення місцевої ради – для об’єднання ОТГ байдуже, чи є законодавство про місцеві референдуми.
2. Спекуляції навколо відновлення дії ЗУ «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» є безпідставними, оскільки після скасування весною 2018 року ЗУ «Про всеукраїнський референдум» Конституційним Судом, попереднє законодавство не відновлює свою дію. Наразі в Україні відсутнє законодавство, яке регулює порядок проведення будь-яких референдумів.
3. Комітети Верховної Ради України не наділені правом надання офіційного тлумачення законів. Тому рішення комітету Верховної Ради жодним чином не допоможе ЦВК розв’язати дилему, яку вони самі собі створили. За роз’ясненням наслідків рішення Конституційного Суду ЦВК мало би звертатися до самого Конституційного Суду.4. Необхідні регуляції, які вимагають від органу діяти відповідним чином
Покладання на невизначене коло фізичних осіб, що отримують кошти в межах певних категорій програм, займаються певним видом діяльності, входять до громадських організацій, що займаються певним видом діяльності, антикорупційних заборон, обмежень та обов’язків, які передбачені для осіб, що здійснюють функції держави, суперечить принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України) в частині порушення правової визначеності, а також суперечить конституційному праву на свободу об’єднань (стаття 36 Конституції України), принципу рівності та забороні обмежень за ознакою виду діяльності, невтручанню в особисте життя (статті 21, 24, 32 Конституції України).
4. Необхідні регуляції, які вимагають від органу діяти відповідним чином
Розділ ІІІ Конституції України, Рішення КСУ № 4-р/2018 у справі за конституційним поданням 57 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про всеукраїнський референдум», ЗУ «Про комітети Верховної Ради України».
5. Пропозиція ЦППР: як вирішити проблему, використовуючи юридичні механізми
Для вирішення зазначених проблем Центральна виборча комісія повинна припинити порушувати законодавство та Конституцію України і призначити перші та додаткові місцеві вибори в ОТГ. А Верховній Раді, в свою чергу, необхідно розпочати процес ухвалення демократичного референдумного законодавства. Представники експертної громадськості вже підготували пропозиції до другого читання до законопроекту № 2145а.