Що вас цікавить?

Політичний аналіз подій за період за 18 – 25 червня 2018 року

25.06.2018

Щотижневий політичний аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

У рубриці “Щотижневий політичний аналіз” подана вся щотижнева аналітика, здійснювана Центром політико-правових реформ.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua.


Ухвалено Закон про національну безпеку, який порушує вимоги Конституції України


Експертна позиція ЦППР

21 червня парламент ухвалив в цілому Закон про національну безпеку України (реєстр. № 8068), ініціатором якого став Президент України. Цей Закон покликаний замінити застаріле законодавство у сфері управління сектором безпеки.

2. Позиція відповідних органів влади

Президент України і парламентська більшість вважають цей Закон таким, що дозволить привести систему національної безпеки України у відповідність до стандартів країн-членів НАТО.

3. Експертна оцінка позиції відповідних органів влади

В ухваленому Законі залишилися значні невідповідності європейським стандартам і положенням Конституції, які не вдалося виправити перед його другим читанням. Зокрема:

  •  включення міністерств та інших органів виконавчої влади (поліції, міграційної служби, служби транспорту та ін.) до сектору безпеки є прямим порушенням європейських стандартів (Рекомендації ПАРЄ 1713 (2005) про демократичний контроль за сектором безпеки держав-членів). Адже у зазначеній Рекомендації встановлено, що законодавство повинно чітко розмежувати, з одного боку, органи безпеки і розвідки, і органи правопорядку – з іншого боку, зважаючи на різницю в їхніх завданнях і повноваженнях;
  •  залишення у Служби безпеки правоохоронних функцій не відповідає контррозвідувальному характеру діяльності цього органу;
  •  надання Президенту неконституційних повноважень щодо призначення і звільнення вищого командування ЗСУ, а також вищого командування інших військових формувань, загального керівництва розвідувальними органами тощо.

4. Необхідні регуляції, які вимагають від органу діяти відповідним чином

Закон про національну безпеку України повинен надалі бути приведеним у повну відповідність до європейських стандартів та вимог Конституції України.