preloader

Що вас цікавить?

Політичний аналіз подій за період за 16 – 23 липня 2018 року

23.07.2018

Щотижневий політичний аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

У рубриці “Щотижневий політичний аналіз” подана вся щотижнева аналітика, здійснювана Центром політико-правових реформ.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua.


Народні депутати звернулися до Конституційного Суду щодо скасування е-декларування для активістів


1. Експертна позиція ЦППР

28 березня 2017 року Верховна Рада поширила на антикорупційних активістів е-декларування, введеного для осіб, що виконують функції держави, з метою боротьби з корупцією.

Нові законодавчі положення – дискримінаційні, суперечать Конституції, містять очевидні законодавчі помилки та просто є незрозумілими (навіть профільному державному органу – Національному агентству з питань запобігання корупції). Дискримінаційні положення, що встановили непритаманну звітність для громадських організацій та активістів, викликали виключно негативні заяви та критику як з боку експертного середовища, так і міжнародної спільноти.

2. Позиція відповідних органів влади

Президент «наполягав на негайному скасуванні е-декларування для активістів», спікер скасуванням цих положень «знімав внутрішню напругу», а дві найбільші провладні фракції – БПП та «Народний фронт» – обіцяли проголосувати за те саме скасування е-декларування. Проте березневі та квітневі спроби парламенту скасувати дискримінаційні положення не мали успіху. Таким чином, дискримінаційні положення діють і сьогодні.

13 червня Уповноважений Верховної Ради з прав людини звернулася до Конституційного Суду з власним поданням щодо визнання неконституційними положень про декларування активістів після зверненням до неї коаліції громадських організацій РПР.

3. Експертна оцінка позиції відповідних органів влади

Центр політико-правових реформ вважає такі положення неконституційними та недопустимими у демократичному суспільстві. Саме тому громадськість (за правовим супроводом ЦППР) підготувала відкрите конституційне подання щодо визнання неконституційним е-декларування для активістів та звернулася до президента, народних депутатів та Уповноваженого ВРУ з прав людини (суб’єктів права на конституційне подання) з проханням внести його до КСУ. І 20 липня до Конституційного Суду України надійшло конституційне подання 65 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 5 частини першої статті 3, абзацу 3 частини третьої статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» від 14 жовтня 2014 року № 1700-VІІ та пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей фінансового контролю окремих категорій посадових осіб» від 23 березня 2017 року.

4. Необхідні регуляції, які вимагають від органу діяти відповідним чином

Покладання на невизначене коло фізичних осіб, що отримують кошти в межах певних категорій програм, займаються певним видом діяльності, входять до громадських організацій, що займаються певним видом діяльності, антикорупційних заборон, обмежень та обов’язків, які передбачені для осіб, що здійснюють функції держави, суперечить принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України) в частині порушення правової визначеності, а також суперечить конституційному праву на свободу об’єднань (стаття 36 Конституції України), принципу рівності та забороні обмежень за ознакою виду діяльності, невтручанню в особисте життя (статті 21, 24, 32 Конституції України).

5. Пропозиція ЦППР: як вирішити проблему, використовуючи юридичні механізми

Конституційному Суду України – відкрити провадження за поданням 65 народних депутатів та визнати неконституційним положення пункту 5 частини першої статті 3, абзацу 3 частини третьої статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» від 14 жовтня 2014 року № 1700-VІІ та пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей фінансового контролю окремих категорій посадових осіб» від 23 березня 2017 року.