Політичний аналіз подій за період з 4 по 11 листопада 2019 року
Щотижневий політичний аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.
У рубриці “Щотижневий політичний аналіз” подана вся щотижнева аналітика, здійснювана Центром політико-правових реформ.
Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua.
182 доручення від Президента України Уряду (Указ № 837/2019)
1. Експертна думка ЦППР
8 листопада 2019 року Президент України видав Указ «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави» № 837/2019, відповідно до якого Глава держави доручив Кабінету Міністрів України вжити відповідних заходів у різноманітних сферах державного управління (усього 182 доручення), а також дав по одному дорученню Міністерству закордонних справ України та Комісії з питань правової реформи. Експерти ЦППР вважають, що такий Указ ухвалений з перевищенням конституційних повноважень Глави держави, а отже, є неконституційним.
2. Контраргумент відповідного органу влади
Указ ухвалено з метою забезпечення подальшого здійснення структурних економічних реформ, запровадження додаткових механізмів для прискорення соціально-економічного розвитку України, підвищення добробуту населення, гармонійного розвитку регіонів, продовження впровадження європейських стандартів життя, зміцнення держави та за результатами наради, що відбулася 4 листопада 2019 року. Указ Президента не містить посилання на конституційні норми, які закріплюють такі повноваження Президента.
3. Оцінка ЦППР контраргументу органу влади
В Указі Президента України відсутнє конституційне обґрунтування підстав ухвалення цього документа з посиланням на відповідні норми Конституції України. Відповідно до ч. 3 ст. 106 Конституції України Президент України видає укази і розпорядження, які є обов’язковими до виконання на території України, виключно на основі та на виконання Конституції і законів України. Вичерпний перелік повноважень Президента України визначається лише Конституцією України (зокрема, ч. 1 ст. 106). Конституція України не передбачає повноважень Президента України надавати Кабінету Міністрів України чи іншим органам виконавчої влади загальнообов’язкові для виконання доручення — це виключна компетенція Прем’єр-міністра України (п. 2 ч. 1 ст. 42 Закону України «Про Кабінет Міністрів України»). Стосовно Комісії з питань правової реформи, то Президент України має право давати доручення цьому органу, оскільки відповідно до п. 28 ч. 1 ст. 106 Конституції України він був створений для здійснення власних повноважень Глави держави як консультативно-дорадчий орган при Президентові України.
4. Пов’язане законодавство/розпорядження, що вимагає від органу влади діяти в певний спосіб
Конституція України, Закон України «Про Кабінет Міністрів України».
5. Пропозиція ЦППР: як вирішити проблему, використовуючи юридичні механізми
Президент України вже не вперше видає укази, які виходять за межі його конституційних повноважень. Це щоразу призводить до розмиття поділу державної влади в Україні, а також підриву конституційного порядку. Звертаємо увагу на неприпустимість неконституційних дій вищих органів влади в правовій державі. Рекомендуємо Президенту України як гаранту додержання Конституції України діяти тільки в межах своїх конституційних повноважень та відмовитися від практики видання указів з перевищенням повноважень. Рекомендуємо опозиційним силам у Парламенті поставити питання неконституційних указів Президента перед Конституційним Судом України.