Що вас цікавить?

Політичний аналіз подій за період з 23 – 30 квітня 2018 року

30.04.2018

Щотижневий політичний аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

У рубриці “Щотижневий політичний аналіз” подана вся щотижнева аналітика, здійснювана Центром політико-правових реформ.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua.


Прогалина у сфері референдумного законодавства


1. Експертна позиція ЦППР

Експерти ЦППР з кінця 2012 року постійно боролися з неконституційним Законом «Про всеукраїнський референдум». Нарешті 26 квітня 2018 року Конституційний Суд України ухвалив Рішення № 4-р/2018, яким визнав Закон неконституційним повністю. Після рішення Конституційного Суду немає змоги проводити національні референдуми, оскільки утворилася законодавча прогалина.

2. Позиція відповідних органів влади

Відділ комунікацій Конституційного Суду України та правового моніторингу: «Цим Рішенням Конституційний Суд України визнав Закон неконституційним як через порушення процедури його розгляду та ухвалення, так і з огляду на його зміст. На підставі встановлення нелегітимності мети Закону та невідповідності його положень вимогам Конституції України, КСУ дійшов висновку, що Закон повністю суперечить Основному Закону держави».

3. Експертна оцінка позиції відповідних органів влади

Наразі у парламенті є зареєстрований новий законопроект «Про всеукраїнський референдум». Ще 23 червня 2015 року було зареєстровано проект Закону про всеукраїнський референдум №2145а, який підготовлений експертною робочою групою, організованою ЦППР. Він пропонує закріпити на законодавчому рівні положення щодо підготовки та проведення всеукраїнського референдуму відповідно до вимог Конституції, з урахуванням міжнародних стандартів та рекомендацій Європейської комісії за демократію через право (Венеціанської комісії) Ради Європи.

Оскільки вже пройшло майже три роки з моменту його реєстрації, його необхідно доопрацьовувати. Це можна зробити, якщо Верховна Рада проголосує за нього у першому читанні. Законопроект включено до порядку денного восьмої сесії Верховної Ради України восьмого скликання, проте діяльність щодо просування його прийняття не спостерігається.

4. Необхідні регуляції, які вимагають від органу діяти відповідним чином

Статті 38, 69, 70, 72, 73, 74, 75, 85 та 92 Конституції України фактично зобов’язують Парламент забезпечити реалізацію конституційного права громадян брати участь у референдумах. Рішенням Конституційного Суду України № 4-р/2018 скасовано неконституційний Закон «Про всеукраїнський референдуми».

5. Пропозиція ЦППР: як вирішити проблему, використовуючи юридичні механізми

Верховній Раді України невідкладно розглянути проект Закону про всеукраїнський референдум №2145а та ухвалити демократичне референдумне законодавство.